В Раді зареєстрували новий законопроєкт про контроль над місцевим самоврядуванням. Але два моменти знову поза компромісом
В Раді зареєстрували новий законопроєкт про контроль над місцевим самоврядуванням. Але два моменти знову поза компромісом

В Раді зареєстрували новий законопроєкт про контроль над місцевим самоврядуванням. Але два моменти знову поза компромісом

В Раді зареєстрували новий законопроєкт про контроль над місцевим самоврядуванням. Але два моменти знову поза компромісом

Нова версія базується на домовленостях із місцевим самоврядуванням, але питання нагляду за громадами досі спірне.

У Верховній Раді України зареєстрували новий законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування під №14048. Як заявив на своїй сторінці у Facebook член Комітету з питань організації державної влади та місцевого самоврядування, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталій Безгін, цей законопроєкт є на 99% компромісним рішенням з усіма всеукраїнськими асоціаціями місцевого самоврядування та буде ще однією спробою виконати євроінтеграційне зобов'язання України післяпровалу попереднього законопроєкту.

Безгін зазначив, що в законопроєкті передбачена «найліберальніша форма нагляду» із чіткими рамками, де рішення ухвалює тільки суд «за винятком, коли рішення зупиняє самостійно МДА, загроза порушення територіальної цілісності України».

Здійснення нагляду передбачено:

  • за обласним рівнем самоврядування - центральний орган виконавчої влади, визначений Кабінетом міністрів;
  • за районним рівнем самоврядування та перший рік за базовим рівнем самоврядування – обласна держадміністрація;
  • за базовим рівнем самоврядування через рік після запуску наглядових процедур – районна держадміністрація.

«Наразі в цьому питанні взято формулу із #13150, але це той випадок, коли дискусія триває», – зазначив депутат.

Згідно із законопроєктом, голови місцевих державних адміністрацій координують та забезпечують законність у діяльності територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, сприяють їм у виконанні покладених на ці органи завдань.

Що ж стосується кадрової бази для РДА, то спочатку 1/3, а потім 2/3 претендентів на посади голів РДА мають пройти підготовку в кадровому резерві. Щоправда процедура ж призначення наразі лишається чинною.

У коментарі дляZN.UA Віталій Безгін ще раз наголосив, що законопроект №14048 - це компроміс з місцевим самоврядуванням.

«Ми мали плідну комунікацію і разом шукали точки дотики. Це те, що вийшло. Чи ідеально — навряд. Чи може бути зараховано, як виконання індикатору Європейською Комісією? Офіційно навряд дізнаємось раніше наступного тижня, але я вважаю, що шанс на зарахування високий. Бо тут є і нагляд, і координація, навіть паростки кадрового резерву є, як того хоче чимала кількість парламентарів, хоча європейські партнери це лишають на наш розсуд»,  — сказав він.

Депутат додав, що спрощено новий законопроєкт – це шматочки з базового законопроєкту №4298 та законопроєкту №13150, але з удосконаленими формулюваннями, що мінімізують ризики та більше сприяють довірі між центральною та місцевою владою.

«Є лише два питанням, в яких ми не досягли компромісу із партнерами під час консультацій: хто здійснює нагляд за громадами ОДА чи РДА? Тому була взята модель із №13150, де РДА через рік перебирають на себе повноваження по нагляду. Але ми домовились тут спиратись на позицію Єврокомісії і саме її зафіксувати перед остаточним розглядом. Моя комунікація підказує, що Брюссель не змінить позиції і буде радити зосередити нагляд на рівні ОДА. Друге питання де ми домовились продовжити пошук компромісу — це нагляд за актами індивідуальної дії. Але ми знайдемо рішення», — зазначив Безгін.

Нагадаємо, на початку вересня парламент завалив голосування за черговий компромісний законопроєкт №13150 про місцеві державні адміністрації, який є обов’язком за програмою  Ukraine Facility. Як зазначало ZN.UA ні парламент, ні уряд із центром в ОПУ, ні профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як продовжити та закріпити реформу децентралізації, керуючись не власними інтересами, а інтересами держави.

Попри те, що реформа децентралізації була найуспішнішою в Україні, вона опинилась на паузі. І якщо гроші та повноваження громади отримали,  хай навіть війна  та центральна влада внесли свої корективи, однак із наглядом так і не склалось. Про необхідність цієї реформи та її проблеми редакторці відділу внутрішньої політики Інні Ведерніковій пояснював експерт,  співавтор першої версії законопроєкту №4298, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.

Нажаль базовий законопроєкт неодноразово переписувався не у бік інтересів місцевого самоврядування, а згодом під тиском Асоціації міст України взагалі був відкинутий комітетом, хоча експерти підтримували продовження роботи саме над цім документом, який чекав другого читання.  Згодом у парламенті  зареєстрували ще один законопроєкт про нагляд за місцевим самоврядуванням №13150, який став вже четвертою альтернативою законопроєкту №4298. Аналіз цього варіанту змін читайте у матеріалі «Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?».

Джерело матеріала
loader
loader