/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F9e79036aefbf33503cc65a750c7ef0ae.jpg)
Нова норма: чи приживеться дуальне навчання у вишах України
Ректорка Львівської політехніки Наталія Шаховська розповіла "Вчися.Медіа" про ефективність такої новації у вишах. Про це інформує24 Канал.
Чи ефективна дуальна освіта у вишах?
Шаховська зауважила, що ЗВО можуть використовувати таку практику. У її виші є одразу кілька дуальних програм, які дають змогу студентам поєднувати навчання й роботу.
Мінімум 30 % занять має бути відведено саме на теорію. Однак є кілька моделей дуальної освіти,
– зауважила ректорка львівського вишу.
І розтлумачила їх.
Перша – німецька модель. Її найчастіше застосовують у сфері професійно-технічної освіти. Тут певні навчальні предмети поєднують із практичною роботою студентів безпосередньо на підприємстві. Компанії, які беруть участь у таких програмах, часто отримують додаткові стимули, як-от пільгове оподаткування тощо.
Друга – канадська. Вона передбачає гнучкіший підхід: компанії або навіть окремі кафедри у вишах де-факто працюють як R&D-центри – центри досліджень і розробок. Такий формат дає змогу студентам не лише здобувати знання та практичні навички, а й працювати над власними проєктами, зокрема стартапами.
Перша більше орієнтована на включення студентства у вже наявні бізнес-процеси, натомість канадська модель відкриває більше можливостей для інновацій та розробки власних ідей,
– каже Шаховська.
І додає, що у нашій державі такі ініціативи поступово розвиваються. І хоч не завжди формально називаються дуальною освітою, по суті вони відповідають ідеї. У Львівській політехніці, за словами ректорки, також є кілька R&D-центрів в ІТ-галузі, які дають змогу поєднувати навчання з реальними проєктами та дослідженнями.
Як виші в Україні можуть заробляти гроші?
- Наталія Шаховська каже, що українські університети можуть заробляти гроші. І вони це роблять.
- Зокрема, надають додаткові освітні послуги, беруть участь у наукових та дослідницьких проєктах, виконують певні замовлення, отримані від приватного сектору.
- Це можуть бути й інші види послуг, як-от продаж електроенергії від сонячних панелей тощо.
- Але кошти, які університети заробляють, проходять довгу процедуру, перш ніж потрапляють на рахунки закладу.

