Цифрова армія Кремля проти Молдови. Розслідування під прикриттям. “Платять, кажу вам, платять безпосередньо з Москви”
Сотні акаунтів із фальшивими особистостями, за якими стоять реальні активісти Блоку “Перемога” у Молдові, контрольованого з Москви Іланом Шором, були створені для поширення російської пропаганди в TikTok і Facebook. Усі публікації ретельно контролюються, а комунікація координується через закриті групи і канали в Telegram.
Протягом кількох місяців так звані “активісти з комунікації” з Блоку “Перемога” проходили онлайн-навчання у команди російськомовних кураторів про те, як використовувати соціальні мережі і як обманювати алгоритми для максимального охоплення. Пізніше “активістів” забезпечили антиєвропейськими пропагандистськими текстами, які збігалися з російськими наративами, і вони почали щодня заповнювати онлайн-простір, діючи як цифрова армія Кремля проти Республіки Молдова. Мета – парламентські вибори 28 вересня 2025 року.
Хоча спочатку про виплати за таку діяльність не йшлося, згодом з-поміж найстаранніших активістів із мережі Шора вибрали загін найманців, яким мали платити безпосередньо з Москви.
Після того, як Росія через мережу, координовану Іланом Шором, купила голоси десятків тисяч громадян на президентських виборах і референдумі восени 2024 року, не зумівши, однак, їх підтасувати, угруповання не припинило діяльності. Навпаки, підготовка до парламентських виборів 2025 року розпочалася одразу після другого туру президентських виборів.
Журналістка видання Ziarul de Gardă під прикриттям вивчала діяльність мережі в онлайн-середовищі. У цьому розслідуванні показано крок за кроком, як формувалася, розширювалася і зміцнювалася справжня “ферма тролів”, що безпосередньо координується з Москви, які наративи вона поширює, кого просуває і на кого нападає.
“Безкоштовне навчання з соціальних мереж”
“Активістку” Ірину Захар, тобто журналістку Ziarul de Gardă Наталію Захареску, яка 2024 року впровадилася в мережу Ілана Шора, було розкрито на національному рівні після публікації розслідування “На службі у Москви”. Але контактні дані Ірини Захар із бази мережі не видалили, і 7 листопада 2024 року, лише за чотири дні після другого туру президентських виборів і рівно за тиждень після публікації другої частини розслідування “На службі у Москви”, їй зателефонували з номера центрального офісу блоку “Победа”. Це був той самий номер, з якого журналістці ZdG неодноразово телефонували, коли вона була в мережі, і з якого їй диктували, за кого голосувати в другому турі президентських виборів 2024 року.
Голос на іншому кінці дроту подякував “активістці Ірині” по-російськи за те, що вона “залишилася частиною команди”, і запропонував їй пройти “безоплатне навчання із соціальних мереж”, щоб вона могла виконувати “функцію активіста з координації комунікації” в рамках блоку “Победа”: “Нужно написать на один телеграм-номер, и вам пришлют анкету. Там куратор – Єва Сергіївна”.
Журналістка ZdG Наталя Захареску отримала дзвінок із номера блоку “Перемога” і запрошення на навчання про соціальні мережі через чотири дні після президентських виборів 2024 року. Фото: Ziarul de Gardă
Переданий телеграм-акаунт був прив’язаний до номера телефону з Російської Федерації. Ім’я Єви Сергіївни згадується і в першій частині розслідування “На службі у Москви” як координаторка групи активістів з комунікації, до якої входила “активістка” Анна Настас, тобто журналістка ZdG під прикриттям Меріуца Ністор.
“Рада вітати вас у нашому відеочаті”
Подальше спілкування здебільшого велося через додаток Telegram. Єва Сергіївна надіслала посилання на групу під назвою “Навчання активістів з комунікації”. Того ж вечора там відбувся дзвінок, у якому вже брали участь 55 осіб.
Схема роботи групи комунікаторів була такою: вдень у чат викладали навчальні відео про те, як використовувати соцмережі, а ввечері, зазвичай о 20:00, проводили аудіозв’язки в Telegram.
Роль інструктора виконувала російськомовна жінка, яка представилася як Ася Альбертівна. “Я рада вітати вас у нашому відеочаті. Я дякую вам за те, що ви вирішили брати участь у нашому навчанні. Це дуже цінно для нас. Це велика можливість досягти наших цілей і прийти туди, куди ми давно прагнемо”, – привітала вона активістів у групі.
Дзвінки відбувалися в закритій групі в Telegram-каналі під назвою “Навчання активістів з комунікації”. Фото: Ziarul de Gardă
Новий рівень інформаційної війни
Її роль полягала в тому, щоб навчати активістів основних функцій додатка Telegram. Вона зазначила, що активісти отримуватимуть завдання: “Одне завдання раз на три дні. Завдання не будуть складними… Перше завдання буде розміщено тут, у нашому закритому чаті. Не переживайте. Цей чат не є публічним. Усе робиться з метою просування і створення нової спільноти. Зараз ведеться інформаційна боротьба, і старі методи не працюють. Необхідно перейти на новий рівень. А новий рівень – яким би страшним він не здавався – це система інформаційної війни. Наш колектив, який зібрався сьогодні, – це пілотний запуск великого проєкту, який пошириться по всій країні“.
У наступні місяці активісти блоку “Перемога”, серед яких була і журналістка ZdG, що впровадилася, увійшли в рутину майже щоденних навчальних занять і дзвінків. Початкова ідея полягала у створенні телеграм-груп для кожного району, де активісти, відповідальні за комунікацію, мали публікувати розважальний або культурний контент, чергуючи його з політичними повідомленнями. У навчальному телеграм-чаті розсилали завдання, виконання яких мало показати, що активісти вміють застосовувати отримані знання.
Крім того, активістів навчали користуватися VPN, анонімізувати свої дані в Telegram, приховувати номер телефону і не використовувати справжнє ім’я.
Активістам давали пробні завдання, зокрема – скласти тексти для постів, у яких вони представляють себе і свої захоплення. Вони повинні були виконувати ці завдання протягом трьох днів. Скріншот: Ziarul de Gardă
Підтримка кандидата з Кеушень
Одним із перших завдань, яке потрібно було виконати поза закритим телеграм-чатом, стала підтримка кандидата на посаду мера міста Кеушень Іона Гелушке шляхом публікацій, коментарів, лайків і репостів у Facebook. Його висунула партія “Сила альтернативи і порятунку Молдови”, що входить до блоку “Перемога”, який контролює Ілан Шор. 17 листопада 2024 року в місті Кеушень відбулися повторні місцеві вибори, які кандидат Шора програв.
У цьому контексті стало зрозуміло, що до чату активістів із комунікації долучили учасників мережі з двох населених пунктів: Кеушень і Кишинева, а саме зі столичного сектору Ботаніка.
Завдання, поставлене активістам для підтримки кандидата Іона Гелушке з Кеушенського району. Фото: Ziarul de Gardă
17 листопада Ася Альбертівна сказала активістам, що їхні зусилля помітили і похвалили, не уточнивши, хто саме.
“Зараз у групі нас 65 осіб. Незабаром це пошириться на весь Кишинів, а потім – на всю Молдову. Тобто нас тут стане набагато більше… Так, саме Ботаніка і Кеушень стали пілотним проєктом навчальної платформи за цією схемою комунікації. Тобто наш спосіб спілкування до цього не використовував ніхто і ніколи. І ми показали дуже хороші результати. Навіть на виборах у місті Кеушень нам вдалося досягти великого прогресу, тому що ми зробили це разом. І це дає нам надію, що наша взаємодія пустить коріння і дасть нам можливість рости далі. Адже, як показує практика, робота з вуст у вуста (від людини до людини) набагато ефективніша за будь-які папірці”, – пояснила російськомовний куратор на одній із навчальних сесій.
“Поповнюємо команду”
2 грудня 2024 року в чат було додано нового куратора, який представився Адамом. Активістів попередили, що він телефонуватиме їм особисто. Того самого дня він зателефонував і журналістці ZdG під прикриттям, запитавши номер дільниці та номер первинної організації, до якої вона входить.
У телеграм-групі Ася Альбертівна почала навчати активістів використання іншої соцмережі – TikTok. Вона попросила надіслати їй їхні акаунти і підтримувати одне одного.
Наступними днями Ася Альбертівна дала зрозуміти, що триває набір нових активістів з комунікації: “Зараз ми проводимо масовий відбір тих, хто проходитиме навчання. Поповнюємо команду. Ви як старшокласники, якщо можна так сказати. Ви попереду, отримуєте найактуальніше навчання, а решта тільки починають”.
Журналістка ZdG Наталія Захареску відповідає на дзвінок куратора Адама. Фото: Ziarul de Gardă
Також з її слів стало зрозуміло, що обговорення в групі контролював хтось вищий. “Зараз у нас немає “сторонніх вух”. Коли підключиться хтось із керівництва, ви зрозумієте по тому, як я говорю, тому що ми будемо спілкуватися дуже формально”, – сказала вона одного вечора, попросивши активістів висловити думку про проведене навчання.
Крім того, Ася Альбертівна пояснила, що всі активісти, які проходитимуть навчання, повинні будуть публікувати політичну інформацію: “Навіть якщо ми писатимемо про політику, а особливо якщо писатимемо політичну інформацію, потрібно бути дуже обережними, не надто прямими. Якщо ми будемо надто різко подавати теми, щодо яких у всіх уже є своя думка, – а це кілька табуйованих тем, про які не заведено публічно говорити: політика, релігія, сімейна ситуація, – ми маємо подавати їх так тонко, щоб у людини склалося враження, що не ви їй це сказали, а вона сама до цього додумалася. Це буде найбільша складність і наше головне завдання”.
“Ми граємо на страхах людей”
Кураторка Ася Альбертівна наголосила, що цільовою аудиторією наших політичних повідомлень мають бути люди похилого віку, бо саме вони є найактивнішими виборцями. А найефективніша тактика щодо них – це… страх.
“Увагу публіки можна привернути двома шляхами. Перший – гроші, другий – страх. Ми граємо на страхах людей. І ми можемо використовувати це в рамках нашого навчання і просування в соціальних мережах, щоб захопити цю аудиторію. “Захопити” – не зовсім гарне слово, але завоювати. Ця аудиторія найбільш зацікавлена в нашому контенті саме завдяки такій тактиці. Тобто маніпулювати… знову ж таки слово не дуже гарне, але показати їм, які в них є тривоги, і підштовхнути до важливих обговорень”, – пояснила кураторка.
Зміна стратегії. Від Telegram до TikTok
У середині грудня в щоденних дзвінках виникла перерва, але активістам не пояснили причину. У цей період тактику було змінено: акцент перенесли на мережу TikTok замість Telegram, який був раніше.
23 грудня 2024 року нас повідомили про новий дзвінок, який відбувся вже в іншій телеграм-групі. Спочатку в ній було близько 400 учасників, потім кількість зросла до 500. Група називалася “Навчання АПК/2”, тобто “Навчання активістів з комунікації 2”. Тут з’явилися нові модератори: Михайло Олександрович і Адам – той самий, з яким журналістка ZdG раніше спілкувалася телефоном.
Адам пояснив активістам, що буде організовано флешмоб у TikTok до Нового року, метою якого стане розширення аудиторії контрольованих ними акаунтів.
Журналістка ZdG Наталя Захареску під час запису розмови в секретній групі Telegram “Навчання АПК/2” для навчання активістів із комунікації блоку “Перемога”. Фото: Ziarul de Gardă
“Якщо ми всі, ось ця кількість людей, підпишемося один на одного, поставимо лайки і якщо 300-400 людей викладуть одне й те саме відео з однаковим посланням, то частина органічної аудиторії, тобто людей, жодним чином з нами не пов’язаних, все одно це побачить. У цьому і полягає велика мета, і це буде для нас великою перемогою. Як я вже говорив, те, що ми робимо зараз, ми робимо першими. Ніхто до нас не використовував таку кількість людей, і ніколи стільки людей не збиралося у віртуальному просторі. Те, що ми покажемо, стане пілотним проєктом. Отже, ми будемо першими”, – підкреслив куратор Адам.
Процедура узгодження змісту і форми цього флешмобу зайняла кілька днів, а активістів закликали поставитися до вправи максимально серйозно.
“Прошу вас не сприймати це як веселу розвагу, як щось марне. Це не так. Ми збираємося тут не просто так. У нас є конкретні завдання і цілі, від яких чекають результатів, і ми повинні їх показати, щоб наше вище керівництво зрозуміло, чи є сенс вашого перебування в блоці, чи ні”, – вичитував Адам активістів.
Конкурс з призами за участь у флешмобі
25 грудня, тобто на Різдво, куратор Михайло Олександрович опублікував у групі відеоролик, на основі якого мав відбутися довгоочікуваний флешмоб під назвою “Танці, які нас зігрівають”.
У ньому знялася одна з активісток групи, що представилася як Інга, яка стала “нульовим пацієнтом” флешмобу. Вона записала, як танцює біля новорічної ялинки під мелодію, схожу на фольклорну, а на екрані з’являлися чотири повідомлення, які слід було просувати через флешмоб: газ по одному лею, заборона ЛГБТ, чесні вибори, надбавки до пенсій для пенсіонерів. Завданням активістів було зняти аналогічні ролики і викласти їх у TikTok, суворо дотримуючись тієї самої мелодії та хештегів.
Для учасників флешмобу також оголосили конкурс із призами – айфони для перших десяти осіб, чиї відео зберуть найбільшу кількість переглядів у TikTok.
Активістка Інга, яка танцює для флешмобу з пропагандистськими гаслами. Скріншот: Ziarul de Gardă
“Зараз наша робота спрямована на створення фундаменту, на якому ми будуватимемо кампанію перед парламентськими виборами. Тому ми публікуємо ці ролики не заради жарту і не для розваги. Це справжня робота, яку ми заохочуємо. Тому й робимо конкурс зі смартфонами – щоб вас мотивувати”, – сказав куратор Михайло Олександрович.
Він проінструктував активістів не згадувати у своїх постах жодних політиків чи партій: “Потрібно починати не з агресивної риторики, а з м’якшої, можливо, розпливчастої, так, щоб люди на початковому етапі навіть не зрозуміли”. Він додав: “Тези флешмобу раніше були озвучені Іланом Мироновичем і оголошені нашим блоком”.
28 грудня Адам повідомив, що попередні результати флешмобу, який зібрав на той час 64 тисячі переглядів, порадували вище керівництво: “Ми вже показали результати. Цей флешмоб проводиться для того, щоб продемонструвати цифрові можливості нашої команди. Відповідно, від цих можливостей і охоплення, які ми покажемо, надалі залежатиме формат роботи активістів з комунікації в їхніх первинних організаціях. Усі активісти, які беруть участь у цьому флешмобі, перебуватимуть під особливим наглядом. Якщо ми зберемо 250 тисяч переглядів, якщо досягнемо цього числа до 5 січня, ми станемо найбільшою цифровою подією, а точніше, найбільшим флешмобом, який коли-небудь проходив на території Молдови”.
Відеоролики на Tik Tok, частина пропагандистського флешмобу. Колаж: Ziarul de Gardă
Навчання триває у 2025 році. “У нас великі плани”
У 2025 році тренінги та завдання для активістів, відповідальних за комунікацію, посилилися. Перший созвон у новому році відбувся 3 січня. Кураторка Ася Альбертівна похвалила результати флешмобу. “У нас дуже великі цілі: до 12 січня ми маємо досягти мільйона переглядів. І це можливо”, – оптимістично сказала вона.
Той, хто представився як Михайло Олександрович, продовжив інструктувати активістів, як писати пости у фейсбуці так, щоб вони привертали увагу, і як уникати блокування акаунтів. Активістів заохочували заводити “робочі” акаунти в соцмережах, використовувати псевдоніми, щоб не розкривати свою особистість, але водночас публікувати й особисті пости, тим самим викликати симпатію в публіки і створювати враження “живих” акаунтів.
Куратор Адам додав, що керівництво “вважає флешмоб досить успішним”.
“Тепер ви перебуваєте у списку активістів, відповідальних за комунікацію, які проявили себе у флешмобі та під час навчання. Ці списки були передані на затвердження. Панове, прошу вас серйозно ставитися до завдань, які дає вам Ася Альбертівна, бо нам це знадобиться. Моя порада вам: до 1 лютого мати по три акаунти в соцмережах, які, як би сказати… не шкода. Тобто щоб ви не боялися публікувати там певний контент”, – сказав Адам, похвалившись, що в нього самого є кілька акаунтів у Facebook, TikTok та Instagram, які він щодня “оживляє” постами.
“Тест” Анни Михалакі
Уранці 14 січня 2025 року, без жодного попередження, у чат активістів прийшло завдання – розмістити у своїх Facebook- і TikTok-акаунтах послання Ілана Шора на підтримку Анни Міхалакі, на яку подала до суду президентка Майя Санду через те, що та нібито спаплюжила образ її діда. Активістам видали готовий текст для Facebook, хештеги і посилання на телеграм-канал Ілана Шора “Заборонений канал”, а також відеоролик із хештегами для TikTok.
Завдання, отримане активістами для підтримки Анни Міхалакі, і приклад посту з акаунта у Facebook під ім’ям Ася Альбертівна. Скріншот: Ziarul de Gardă
Пізніше куратор Адам пояснив, що завдання з підтримки Анни Міхалакі було тестом на швидкість реакції мережі активістів: “Ні я, ні Ася Альбертівна не знали про це наперед. Нам повідомили вранці, що потрібно підтримати Анну Михалакі. Метою було перевірити, наскільки оперативно і швидко ми як команда можемо відреагувати на такі випадки, які потрібно оприлюднювати”. Судячи з хештегів, 14 січня у Facebook і TikTok з’явилися десятки постів з однаковими або дуже схожими дописами на підтримку Анни Михалакі.
16 січня нарешті оголосили результати конкурсу на десять телефонів, які розігрувалися в рамках новорічного флешмобу з пропагандистськими посланнями. Було оголошено імена переможців, а також їхні первинні та територіальні організації. Переможець, який посів перше місце, до того моменту набрав 43 тисячі переглядів.
“Настав час активізуватися! Потрібно швидко поширювати інформацію”
22 січня Ася Альбертівна оголосила, що триває набір нових активістів для навчання і що мережа розширюється: “Хто не встиг запросити друзів, а це дуже потрібно і важливо, у вас останній шанс. Завтра починаємо з новачками, які тільки починають освоювати медіапростір і соцмережі”.
23 січня активісти отримали нове завдання з таким повідомленням: “Настав час активізуватися! Потрібно швидко поширювати інформацію”. Невдовзі їм надіслали посилання на Facebook- і TikTok-акаунти з прикладами постів, які слід було трохи змінити і викласти якомога швидше на сторінках активістів. Допис був спрямований проти мера Кишинева Іона Чебана під заголовком “Кишинів на межі банкрутства”. Потрібно було також використати хештеги:#Cebaneunratat,#Chișinăufalimentat і#Primarullademisie.
Пости активістів про Іона Чебана, зроблені за вказівкою кураторів. Скріншот: Ziarul de Gardă
Це завдання викликало невдоволення у частини активістів, але куратор Адам швидко їх осадив, заявивши, що завдання потрібно виконувати незалежно від особистих поглядів.
“Колеги, ми тут не клуб ентузіастів, які зібралися і грають в інтернеті. У нас є чітка місія, і ми зобов’язані виконувати ці завдання. Якщо комусь не подобається те, що ми робимо, вам не місце на цьому навчанні, це не для вас. Чебан зняв свою кандидатуру на виборах, щоб Майя Санду виграла. Якби він брав участь, враховуючи різницю між першим і другим кандидатом, ви розумієте, що він би забрав величезну кількість голосів у Санду. І ви розумієте, що тоді було б. Тоді був би інший президент. Але цього не сталося, тому не потрібно його захищати, і не забувайте, для якої партії і з ким ви працюєте”, – відчитав Адам активістів, які обурилися.
Пізніше, під час подальшого розслідування роботи цієї мережі під прикриттям, тема Іона Чебана більше не піднімалася і в завданнях не фігурувала.
“Все координується, і ми виходимо на новий рівень. Робимо наступний крок”
Наприкінці січня Ася Альбертівна зробила оголошення, значення якого стало зрозумілим згодом: запускається новий проєкт для найактивніших виконавців завдань у межах мережі.
“Усе координується, і ми виходимо на новий рівень. Робимо наступний крок. Проєкт ґрунтуватиметься на знаннях і навичках, які ви освоїли. Прийняті будуть не всі, а тільки ті, хто чесно і якісно виконував практичні завдання, підтримував з нами зв’язок, швидко реагував на доручення і запити, допомагав іншим активістам під час навчання. Я, Єва Сергіївна та Адам зв’яжемося з вами в особистих повідомленнях… Процес координації дуже складний. Кожен із вас проходить перевірки та звітну документацію”, – оголосила кураторка.
Повідомлення, отримане від Єви Сергіївни про проєкт “ІнфоЛідер”. Фото: Ziarul de Gardă
Проєкт “ІнфоЛідер”: “За виконання всіх завдань проєкту ви отримаєте яблука та цукерки”
5 лютого впровадженій у групу журналістці ZdG зателефонували з номера мережі та запросили її приєднатися до нового проєкту під назвою “ІнфоЛідер”.
Жінка, яка представилася як Неллі, пояснила журналістці під прикриттям: “Мета “ІнфоЛідера” – поширювати в інтернеті актуальну політичну інформацію з Молдови. Ми робитимемо пости щодня у Facebook і TikTok”.
Контактным лицом по проекту «ИнфоЛидер» оставалась всё та же Ева Сергеевна. Нелли сказала журналистке ZdG написать ей в телеграме одно слово. Особенное, часто используемое в сети Шора слово «яблоко».
На следующий день, 6 февраля, Ева Сергеевна ответила в телеграме стандартным сообщением на русском языке с деталями о проекте «ИнфоЛидер». Там указывалось, что цель проекта — «распространение политической актуальности в соцсетях», а задачи участников следующие:
- публикация авторского контента в Facebook и TikTok не реже трех раз в неделю на заданную тему;
- створення оригінальних постів про особисті захоплення не рідше одного разу на тиждень у Facebook і TikTok;
- поширення оригінальних постів на політичну тему не рідше одного-двох разів на тиждень у Facebook і TikTok.
Приклад поста про Російський центр культури і науки, який мали передрукувати учасники проєкту “ІнфоЛідер” з акаунта у Facebook під ім’ям Єва Сергіївна. Скріншот: Ziarul de Gardă
Реєстрація в проєкті “ІнфоЛідер” також проходила через чат-бот у телеграмі, куди знову потрібно було ввести персональні дані: прізвище, ім’я та по батькові, номер телефону і посилання на акаунти у Facebook і TikTok. “Акаунт в Instagram буде плюсом”, – йшлося в повідомленні. Там же зазначалося: “План роботи на 2 тижні буде надіслано куратором у чат після реєстрації в чат-боті! За виконання всіх завдань проєкту ви отримаєте яблука та цукерки”. Останні два слова були замінені смайликами.
Гумор, популярні пісні та ChatGPT. “Ми будемо координувати виплати”
8 лютого 2025 року в чаті “ІнфоЛідера” відбувся перший аудіодзвінок, і кураторкою знову була Ася Альбертівна. Вона порекомендувала учасникам проєкту для максимально ефективного виконання завдань використовувати гумор, популярні мелодії, а також інструменти штучного інтелекту, особливо ChatGPT, і переформулювати тексти так, щоб вони не виглядали однаковими і створювали враження персоналізованих повідомлень.
У другому дзвінку в рамках проекту “ІнфоЛідер” брав участь і куратор Адам. Він дав кожному учаснику завдання – набрати щонайменше 300 друзів у Facebook – і торкнувся теми виплат і грошей:
“Ми будемо координувати виплати. Тому продовжуйте обов’язково виконувати завдання, які ми публікуємо, бо саме від цього залежатимуть виплати. І якщо є колеги з Кишинева, які могли б долучитися до проєкту і яких ви можете нам порекомендувати – активістів або прихильників Блоку, – надішліть мені в особисті повідомлення дані цієї людини, напишіть кілька слів про неї, щоб я міг зв’язатися з нею та запросити її до проєкту”.
Російський центр культури і науки та “Душа Молдови”
Серед перших завдань проєкту було написати про закриття Російського центру культури і науки після оголошення Міністерства закордонних справ Молдови. Це сталося у зв’язку з тим, що уламки російських безпілотників неодноразово падали на територію країни, зокрема в Гагаузії.
Активістів зобов’язали звітувати про те, скільки підписників їм вдалося зібрати. Для цього в другій половині лютого були створені загальні повідомлення у форматі координованих кампаній, які активісти повинні були публікувати щодня. Серед них – “Я люблю нашу Молдову” і “Душа Молдови” з характерними хештегом: #SufletulMoldovenesc,#душаМолдови,#faptebune. Хештеги використовувалися для розширення аудиторії цих фейкових акаунтів і для того, щоб куратори могли відстежувати охоплення.
Приклад посту з кампанії “Я люблю Молдову”, який мали передрукувати учасники проєкту “ІнфоЛідер” з акаунта у Facebook під ім’ям Єва Сергіївна. Скріншот: Ziarul de Gardă
“Ферма ботів в інтернеті”
Куратор Адам сказав, що мета цієї мережі – працювати як ферма ботів, але персоналізованих, щоб не можна було зрозуміти, що вони діють скоординовано. За його словами, такі групи “інфолідерів” були створені для південного, центрального і північного регіонів Республіки Молдова. При цьому з його слів стало зрозуміло, що для отримання подальшого фінансування проєкт мав показувати результати на кожному етапі, тобто робота велася з місяця в місяць, щоб довести, що вони заслуговують на гроші.
“Думаю, багато хто розуміє, що наш проєкт у якийсь момент має перетворитися на ферму ботів в інтернеті. “Ферма ботів” звучить грубо, але формально це буде структура: нам дадуть завдання висвітлити новину, і ми будемо висвітлювати цю новину. Не як боти, а як персоналізована й усвідомлена команда, але й так, щоб ніхто не міг сказати, що ми команда, і щоб виглядало так, ніби кілька людей поширюють різні новини. Хочу привітати вас із тим, що проєкт було схвалено на березень”, – передав Адам.
Він додав, що до проєкту можуть бути залучені не тільки активісти блоку “Перемога”, а й люди ззовні, і попросив рекомендації в учасників: “Людина може і не бути з блоку, не бути активістом або прихильником. З оплатою ми розберемося. Якщо буде багато людей ззовні, ми зможемо здійснювати виплати через криптовалюту”.
Що стосується активістів, Адам сказав, що їм планують платити через рахунки, відкриті в російському “Промсвязьбанке”, але не від імені блоку “Победа”, а безпосередньо з Москви. Він не уточнив суми, які мали виплачуватися.
“Платять, скажу вам, платять безпосередньо з Москви”
“Хочу вам ще сказати, що 23 лютого я відправлю перші списки на виплати, тож ті, хто має рахунки в ПСБ, але хто не заходив в особисті кабінети, заходьте. Особливо ті, хто не виконав деякі завдання, виконайте їх, щоб я міг за вас поручитися, сказати, що в перший місяць ми вчимося, а в березні працюватимемо набагато відповідальніше і серйозніше. Потрібно розуміти: ми більше не на навчанні, а на роботі, а за роботу платять. Платять, скажу вам, платять безпосередньо з Москви. Платять не від блоку, а з Москви”, – підкреслив Адам.
Куратор також сказав важливу річ: проєкт “ІнфоЛідер” відокремлюється від блоку “Перемога”.
“Потрібно сприймати всерйоз, що можуть бути шпигуни”
“Спочатку ми йшли з риторикою, що навчаємо активістів з комунікації з блоку “Перемога”. Це правда. Але одночасно ми незалежна команда, яку найняв блок “Перемога”, щоб ми навчали їхніх активістів з комунікації. І, своєю чергою, ми з числа цих активістів відбираємо людей для таких медіапроєктів. Тобто це взаємовигідна співпраця, і зараз у нас є така домовленість. Тому нам дозволили брати людей не тільки з блоку, а й “з вулиці”, якщо говорити прямо. Але ці люди, звісно, проходять додатковий фільтр. Як зазвичай, потрібно сприймати всерйоз, що можуть бути шпигуни, і є певні межі, які ми не можемо переходити. Думаю, якщо людина готова працювати за ідею, вона заслуговує на додаткові стимули”, – зазначив чоловік.
“Нікому з вас не говорили, що під час навчання ви отримаєте “цукерки”, але за вашу ініціативу ті, хто бере участь у цьому дзвінку і виконує завдання, отримають “цукерки”. А ті, хто прийшов тільки заради “цукерок”, не витримали, у них не вистачило мудрості зрозуміти суть. Якщо ми збільшимо кількість людей і кількість завдань, збільшиться і кількість “цукерок”. Тому це взаємовигідно. А далі подивимося: може, проєкт закриється, якщо не виправдає очікувань, або, навпаки, ми зростатимемо і зустрінемося десь у Стамбулі, у Сербії. Не знаю, подивимося”, – так Адам привідкрив деталі про проект “ІнфоЛідер”.
Завдання для “інфолідерів”: USAID, радянська армія і Келін Джорджеску
Потім були нові завдання. Одне з них передбачало поширення послання про те, що після приходу Трампа до влади “режим Санду” має піти. У цьому контексті використовувалися наративи проти ЄС і USAID, які в той період також поширювали деякі проросійські політики Молдови.
Напередодні 23 лютого, коли в Росії відзначають так званий День захисника Вітчизни, присвячений радянській армії, “інфолідерів” примусили поширювати послання про те, що кишинівська влада нібито хоче “стерти пам’ять” про тих, хто боровся у Другій світовій війні.
А 26 лютого куратори згадали про відставку президента Румунії Клауса Йоганніса, яка сталася ще 10 лютого, і дали завдання вимагати відставки Маї Санду, яка має “піти слідом за Йоганнісом”.
Проєкт “ІнфоЛідер” також використовували для підтримки Келіна Джорджеску, колишнього кандидата в президенти Румунії, сувереністського лідера, який перебуває під кримінальним слідством за створення або підтримку угруповань із фашистським, расистським, ксенофобським або антисемітським характером. Коли Джорджеску був затриманий владою Румунії, учасникам мережі веліли писати повідомлення на його підтримку. Пости супроводжувалися хештегами: #NuRomânia,#NuEU,#Nuglobaliștilor,#Crizademocrației. Усі публікації потрібно було відправляти в чат-бот InfoLider для обліку.
Куратор Адам також розкрив, що однією з цілей створення мережі “ІнфоЛідер” є дискредитація тих, кого він назвав “глобалістами”, і просування ідей Дональда Трампа. Доказом його слів стали завдання, отримані пропагандистами в мережі: публікувати дописи з похвалою на адресу Трампа, Ілона Маска і Дж. Д. Венса, супроводжуючи їх хештегом: #Trumpîmpotrivaglobaliștilor,#Muskvafaceordine,#Onouăeră.
“Не знаю, чи дивитеся ви новини, чи стежите за ними, але зараз триває жорстке протистояння між глобалістами і представниками “реалполітик”. Відповідно, Трамп, який зараз прийшов до влади, представляє “реалполітик”, а ці Санду, Зеленський та інші – це представники демократів, глобалістів. У них були проєкти з демократизації влади, через які вони лише відмивали гроші. Ми живемо в дуже веселі часи, часи перебудов. І ми просуваємо порядок денний “реалполітик”, а нам протистоять усілякі глобалісти, підпорядковані USAID. Відповідно, ми будемо намагатися давати відсіч”, – інструктував Адам учасників проекту, використовуючи наративи російської пропаганди.
Завдання, поставлене в проєкті “ІнфоЛідер” для кампанії “Катюша”. Фото: Ziarul de Gardă
Одним з епізодів, які активно використовувала мережа пропагандистів, став скандал із “Катюшею” – піснею з радянського військового репертуару, яку виконали артисти з Ізраїлю на фестивалі “Мерцишор”. З цього приводу Національна філармонія, де відбулася подія, принесла вибачення, пояснивши, що пісні не було в програмі. “Інфолідерів” зобов’язали публікувати в себе цю пісню з повідомленням, що “режим Санду” запроваджує цензуру.
Крім того, протягом березня активісти проєкту “ІнфоЛідер” брали участь у кампанії, в рамках якої мали публікувати якомога більше постів у соцмережах проти цензури. Головна думка: у Молдові існує цензура, і її необхідно зупинити.
Журналістку ZdG видалили з телеграм-групи до оплати
Після місяця роботи в проєкті “ІнфоЛідер” журналістку ZdG попросили надіслати дані посвідчення особи та номер рахунку в російському банку ПСБ. Щоб отримати гроші і доказ того, що діяльність із так званої “комунікації” (на ділі – російська пропаганда в соцмережах) оплачується, репортерка ZdG відправила дані, з якими зареєструвалася ще 2024 року, коли під вигаданою особою Ірини Захар проникла в мережу Шора.
Повідомлення Єви Сергіївни з проханням надати дані для оплати. Фото: Ziarul de Gardă
У результаті за кілька днів, 13 березня, журналістку ZdG видалили з телеграм-групи “інфолідерів”, а куратори Єва Сергіївна, Адам і Ася Альбертівна видалили ВСІ листування з нею в Telegram. Пізніше, коли ми спробували зв’язатися з ними, ніхто не відповів на дзвінки та повідомлення.
Цифрові війська продовжили роботу
Інтернет-армія продовжила функціонувати на повних обертах, навіть без одного “солдата”, постійно публікуючи дописи, які відповідають російським наративам з дискредитації Європейського Союзу та європейського шляху Республіки Молдова. Усі вони з однаковими текстами, тими самими хештегами та картинками, що свідчить про координацію з одного центру управління.
Найближчими тижнями ми опублікуємо оновлену інформацію про цифрову армію Кремля, яка здійснює масовану пропагандистську атаку на Молдову.
Фото: Марина Таубер / Facebook
На запит ZdG Марина Таубер, представниця блоку “Перемога”, яка наразі перебуває в Росії, пообіцяла передзвонити для реакції, але так і не передзвонила. Інші представники блоку ухилилися від відповідей, водночас поширюючи пропагандистські наративи, аналогічні тим, що просувала мережа.
Авторка: Наталія Захареску
Джерело: Ziarul de Gardă
Tweet
