/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F41467470bc9c5d236bad891aa62be989.jpg)
Американці розробили БПЛА, які поєднують переваги вертольотів та літаків
Американський виробник Sikorsky, що входить до складу корпорації Lockheed Martin, оприлюднив деталі про нове покоління літальних апаратів під загальною назвою Nomad. Ключова особливість цих безпілотників — використання інноваційної конструкції Rotor Blown Wing, яка дозволяє апарату стартувати й приземлятися вертикально, як гелікоптеру, але в повітрі переходити до горизонтального польоту в режимі літака. Така гібридна схема відкриває принципово нові можливості для військового застосування, адже дрон може базуватися без аеродромів, але при цьому розвивати високі швидкості та долати значні відстані.
Перший працездатний прототип під назвою Nomad 50 компанія продемонструвала ще навесні поточного року. Цей експериментальний БПЛА має скромні габарити — розмах крила становить лише 3,1 метра, а маса не перевищує 52 кілограми. Оснащений двома електромоторами, він успішно довів працездатність концепції на практиці. Зараз інженери готують до випробувань значно більший Nomad 100 з розмахом крила 5,8 метра, який за класифікацією належить до третьої групи безпілотників зі злітною масою до 600 кілограмів.
Плани Sikorsky не обмежуються лише цими двома моделями. На презентаційних матеріалах показано концепції інших варіантів сімейства, включно з найбільшою версією, розмах крила якої досягатиме 15 метрів. Такий апарат матиме гібридну або традиційну силову установку та розглядається вже як повноцінний ударний дрон, здатний нести потужне озброєння. Це означає, що технологія масштабується від компактних тактичних розвідників до важких ударних платформ, які можуть замінити пілотовані штурмовики в окремих сценаріях бойового застосування.
Ден Шидлер, директор з передових програм Sikorsky, підкреслив, що розробка ведеться з урахуванням запитів Пентагону та потреб військових різних родів військ. За його словами, компанія створює сімейство безпілотників, які зможуть стартувати з будь-якої місцевості, виконувати завдання в автономному режимі та бути доступними для піхоти, морської піхоти, військово-морських сил та авіації.
Така універсальність робить Nomad привабливим рішенням для різноманітних тактичних завдань — від розвідки до доставки вантажів і нанесення ударів.
Головна перевага технології Rotor Blown Wing полягає в поєднанні швидкості та економічності літака з мобільністю вертольота. На відміну від коптерів, які витрачають багато енергії на підтримання польоту, Nomad після вертикального старту переходить до ефективного планерного режиму. При цьому конструкція потребує менше двигунів, що знижує вартість виробництва та обслуговування. Інженери також зазначають, що цю технологію в перспективі можна адаптувати й для пілотованих літаків, зробивши поворотним крило на традиційному фюзеляжі замість усього апарату.

