Чи можуть електромобілі спричинити блекаут в Україні — думки експертів
Чи можуть електромобілі спричинити блекаут в Україні — думки експертів

Чи можуть електромобілі спричинити блекаут в Україні — думки експертів

В Україні зареєстровано майже 200 тисяч електромобілів і під час заряджання вони створюють додаткове навантаження на енергосистему. Експерти проаналізували, чи може це призвести до відключень світла.

Енергосистема України України проєктувалася кілька десятиліть тому і була розрахована на менші навантаження. До того ж, вона суттєво пошкоджена внаслідок російських обстрілів, тому й побутує думка, що велика кількість електрокарів може наблизити блекаут. Експерти Інституту досліджень авторинку та аналітичного центру DixiGroup вивчили це питання і підрахували, яке додаткове навантаження на енергосистему України створює зарядка електромобілів.

Скільки енергії споживають електромобілі в Україні

Станом на вересень 2025 року в Україні поставлено на облік 193,5 тис. електрокарів, 98% з яких – легкові. Середній їй річний пробіг становить 12 800 км. Зокрема, найпопулярніший електромобіль в Україні Nissan Leaf долає у середньому 11 400 км на рік, Volkswagen e-Golf – 13 500 км, а електрокари Tesla – 17 000 км.

В Україні зареєстровано 193,5 тис. електрокарів
Фото: Інститут досліджень авторинку

Фахівці встановили, що середнє споживання електроенергії становить 16,8 кВт∙год на 100 км влітку та 21,8 кВт∙год на 100 км взимку. Отже, в середньому за добу всі електромобілі в Україні споживають 1141 МВт∙год влітку та 1480 МВт∙год взимку.

За місяць електрокари сумарно споживають 34,7 ГВт∙год влітку та 45 ГВт∙год взимку. Річна потреба складає 468 ГВт∙год, а з урахуванням ККД і втрат електроенергії – 524 ГВт∙год.

Таку кількість електроенергії Україна споживає всього за 1-1,5 дня взимку та за 1,5-2 дня влітку. За інформацією Energy Map, виробництво та споживання електроенергії в Україні становило:

  • 2020 р. — вироблено 148,9 ТВт·год, спожито 116,2 ТВт·год;
  • 2021 р. — вироблено 156,6 ТВт·год, спожито 125,7 ТВт·год;
  • 2022 р. — вироблено 113,5 ТВт·год, спожито 86,0 ТВт·год;
  • 2023 р. — вироблено 105,8 ТВт·год, спожито 83,2 ТВт·год.
Усі електромобілі в Україні споживають лише 0,63% електроенергії
Фото: Інститут досліджень авторинку

Отже, за рік всі електромобілі в Україні споживають лише 0,524 ТВт·год, тобто всього 0,63% від загальної кількості виробленої електроенергії. Для порівняння: на промисловість припадає 50 ТВт·год на рік, а на побутових споживачів – 30 ТВт·год.

Чи перевантажує мережу зарядка електромобілів

Звісно, важлива не лише кількість спожитої електроенергії, але й навантаження на систему в періоди пікових навантажень. І тут електрокари мають козир.

Важливо Продажі електромобілів в Україні встановили новий рекорд: найпопулярніші моделі (фото)

Річ у тім, що 80-90% власників заряджають електромобілі в Україні вдома і вночі, адже за умови встановлення двозонного чи тризонного лічильника нічний тариф на електроенергію суттєво нижчий. Як відомо, саме вночі навантаження на енергосистему є найменшим.

Отже, за таких умов усі електромобілі в Україні не становлять великої загрози для енергосистеми. Навіть якщо їх парк зростатиме по 50 тис. одиниць на рік і до 2030 року кількість електрокарів зросте до 450-500 тисяч, то разом вони споживатимуть 1,35 ТВт·год на рік, тобто лише 1,3% всієї виробленої електроенергії.

Зазвичай електрокари заряджають у періоди мінімальних навантажень на мережу
Фото: Інститут досліджень авторинку

"На сьогодні електромобілі не становлять загрози для енергетичної системи України, а подальший розвиток такого автопарку передбачений стратегічними документами, такими як Національний план з ВДЕ та Національний план з енергетики та клімату, з метою декарбонізації транспорту. Водночас відповідальне споживання електроенергії залишається важливим, особливо у воєнний час. Радимо заряджати авто вночі, коли навантаження на систему менше, або у сонячні дні вдень, коли генерується надлишок енергії СЕС. Уникайте пікових годин споживання зранку (з 8:00 до 11:00) та ввечері (з 17:00 до 23:00), а також дослухайтеся до порад "Укренерго", яка регулярно повідомляє, коли краще користуватися потужними приладами, а коли варто утриматися", —зазначила старша експертка з відкритих даних DiXi Group Оксана Зуєва.

Більше турбує не споживання електроенергії, а локальна інфраструктура: чи витримають підстанції, внутрішні мережі та житлові будинків витримати масове встановлення зарядних пристроїв для електрокарів. Це вже почали враховувати в нових будівельних нормах.

До речі, на український ринок виходить новий сімейний електрокросовер Peugeot.

Також Фокус розповідав про новий електрокар Mercedes, який врятує при блекауті.

Теги за темою
електромобілі
Джерело матеріала
loader
loader