/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F92516515e8a4ddc2260695889f2dc352.jpg)
Вперше в історії винищувач F-22 керував бойовим дроном MQ-20 у реальному часі
Під час історичних випробувань у Неваді винищувач F-22 Raptor уперше взяв під контроль безпілотний літак MQ-20 Avenger, продемонструвавши, що пілотований бойовий літак може виконувати роль командного вузла для автономних дронів. У цьому проєкті об'єднали зусилля General Atomics, Lockheed Martin та L3Harris, щоб створити повноцінну систему спільних бойових дій між людиною й машиною.
F-22 оснащено радіоархітектурою Lockheed Martin з відкритими протоколами, а MQ-20 отримав систему Pantera SDR від L3Harris. Через модуль GRACE літаки були з'єднані в єдину мережу, що дозволило пілоту керувати дроном у реальному часі — ставити завдання, змінювати маршрути, контролювати виконання. Таким чином, F-22 не лише передавав команди, а й діяв як повноцінний контролер місії, тоді як Avenger автономно виконував складні маневри та дії.
MQ-20 Avenger — реактивний дрон із малопомітною конструкцією, внутрішнім відсіком озброєння та великим радіусом дії, який розробила General Atomics на базі родини Predator. Він давно використовується як випробувальний полігон для автономних систем і програм штучного інтелекту. Його інтеграція з F-22 — це крок до створення бойових «командних роїв», де пілотований літак координує групу безпілотників різного типу.
Експеримент став частиною програми Collaborative Combat Aircraft (CCA), яку ВПС США розглядають як шлях до збільшення бойового потенціалу без розширення парку дорогих винищувачів. Такі дрони можуть діяти як розвідники, ретранслятори, приманки або носії додаткового озброєння, виконуючи небезпечні завдання замість пілотів. У майбутніх війнах, особливо в регіонах з насиченою ППО — таких як Східна Європа чи Індо-Тихоокеанський регіон, — подібні системи дадуть США та союзникам тактичну перевагу у швидкості реагування та гнучкості дій.
Цей політ став поворотним моментом у розвитку американської авіації — першим реальним кроком від концепції «loyal wingman» до практичного бойового сценарію з участю п’ятого покоління винищувачів. На думку аналітиків, саме такі випробування формують майбутнє військової авіації, де пілоти та автономні системи діятимуть як єдина бойова команда, що визначатиме перевагу у повітрі в конфліктах майбутнього.

