“Мій предок був козаком і вчинив непорядно”. Які секрети можна дізнатися, дослідивши родовід
“Мій предок був козаком і вчинив непорядно”. Які секрети можна дізнатися, дослідивши родовід

“Мій предок був козаком і вчинив непорядно”. Які секрети можна дізнатися, дослідивши родовід

Адмінка спільноти UAGenealogy Радана Кузьменко ділиться досвідом дослідження родоводу своєї родини і порадами про те, де і як шукати свою сімейну історію та чому це варто робити.

В наш час архіви та архівні документи поступово стають доступними для усіх бажаючих. Мало не щодня в мережу викладають нові й нові описи архівних фондів, щороку світові онлайн-бази поповнюються мільйонами відсканованих архівних справ. Завдяки цьому ми дізнаємося не лише імена своїх предків, а й про те, як вони жили, чим вони займалися, скільки заробляли, яке майно мали, від яких хвороб і як саме лікувалися, з ким і за що сперечалися та від чого помирали. Через історію свого роду, своїх предків починаєш краще розуміти історію своєї країни.

Яготинський козак Яків Іванів Калита

До початку архівних досліджень я була впевнена, що в мене всі корені – із сіл, а всі мої предки – селяни. Виявилося, частина з них була козаками і офіційний статус “козак” або “із козаків” зберігався аж до 1917-1920 років. В документах того часу так і записували: селянин Порупа Мирон Омельків або козак Максим Іванів Рудь, або ж міщанин Сидор Федорів Доброгорський. При цьому міщанин міг все життя проживав у селі й у місто приїжджав лише на ярмарок і так по справах. Ці статуси свідчать не про місце проживання, а саме про соціальний стан.

Повернімось до козаків. Виявилося, що мій прямий предок Яків Іванович Калита був яготинським козаком, належав до козацької старшини і один епізод з його життя увійшов на сторінки наукової праці краєзнавця Ксенофонта Козубенка як ілюстрація початку закріпачення українців у другій половині 18 століття.

З 15 грудня 1763 року посполиті (так називали селян і міщан) мали взяти дозвіл на зміну місця проживання. Яків Іванович повівся, м’яко кажучи, не дуже етично. Спершу відпустив на словах свою підсусідку з родиною (підсусідки не мали свого господарства й жили у чужих дворах і, грубо кажучи, відробляли “оренду”), взявши при цьому певний відкуп, а через деякий час, спираючись на відсутність письмового підтвердження, разом з іншими козаками силою намагався повернути їх у свої володіння, побив сина, забрав речі.

Справа дійшла до суду, завдяки цьому ми маємо детальний опис пограбованого майна із зазначенням його вартості ті й бачимо реальну картину з тогочасного повсякдення.

Підпис: З цього документу ми дізнаємося, яке майно мала тогочасна селянська родина: кілька корів і свиней, пара волів, сани, запаси зерна, барошна, сала, сувої полотна тощо.
Підпис: З цього документу ми дізнаємося, яке майно мала тогочасна селянська родина: кілька корів і свиней, пара волів, сани, запаси зерна, барошна, сала, сувої полотна тощо.

Оригінал наукової роботи зберігається в бібліотеці ім. Вернадського: Козубенко К. І. “Дещо до закріпачення посполитих в Україні. Записки Полтавського інституту народної освіти”, 1927 р.

Загалом, судові справи — одні з моїх улюблених документів, хоч намагатися знайти своїх предків серед них все одно, що шукати вітру в полі, але це неймовірне джерело для розуміння умов, в яких вони тоді жили і проблем, якими переймалися.

Розкуркулення

Віднайдені подробиці бувають неприємними. Переважно це стосується подій 20 століття, бо пам’ять про нього ще жива й болюча. Іноді може виявитися, що один твій прадід розкуркулював іншого або навіть брав участь у доносах і розстрілах.
Поділюсь досить типовими історіями родин з маленького села на Чернігівщині. Імена змінені з етичних міркувань.

Будучи малою, Оксана ніяк не могла зрозуміти, чому її дідо Павло й бабуся Марина (батьки матері) так ненавидять свого зятя Сашка- тобто її батька. І лише через багато років з’ясувала, що батьків старший брат брав участь у розкуркуленні родини дідуся й бабусі. З їхнього двору забрали всю худобу до останньої курки, з хати винесли все збіжжя, навіть ковдрочку з-під немовляти висмикнули й забрали.

Проте батьків Сашка раніше теж розкуркулили і щоб врятувати родину від заслання його старший брат вступив до комсомолу і, звісно ж, брав участь у розкуркуленні односельців.

Репресії

Інша історія. Ольга роками намагалася відшукати правду про свого прадіда Тимофія: за словами її бабусі Тетяни, одного вечора він просто зник з життя родини. З обмовок та уривків фраз старших родичів Ольга припускала, що Тимофій був “ворогом народу” і ймовірно його розстріляли десь у 30-х роках 20-го століття.

Коли з кримінальних справ репресованих зняли гриф секретності, вона написала запит до обласного архіву з проханням знайти кримінальну справу її прадіда, хоча впевненості в існуванні такої не було. На превелике здивування Ольги, архів надав їй номер справи і запросив ознайомитися з нею до читального залу. Уявіть собі з яким хвилюванням вона чекала того самого дня!

Виявилося, її прадід був засуджений трійкою НКВД до розстрілу. Чи не найбільшого болю їй завдали протоколи допиту свідків: серед них вона впізнала знайоме ім’я - Степан Михайлович, дід, що жив по сусідству з її бабусею, з його правнуками вона гралася малою, приїжджаючи в село.

Текст його свідчень був сповнений заздрощів. Він настільки детально описав майно, яким володів Тимофій, що навіть не забув вказати про якість чобіт і вартість сукна, з якого був зшитий його одяг. Для самого Тимофія не шкодував негативних епітетів, обзивав так, як може обзиватися людина, що вже давно зачаїла злість на когось.

Багато засуджених до страти і заслання під час репресій 20-30х років пізніше у 50-х роках, після смерті Сталіна, було реабілітовано за відсутністю складу злочину фактично тією ж владою, що й винесла цей вирок, і виконала його.

Голодомор

Надзвичайно чутливою і травмуючою темою є Голодомор. Далеко не всі готові до подробиць тих жахливих подій, тому деякі дослідники навіть не рекомендують самостійно досліджувати цей період без певної підготовки.

Сповідальна відомість міста Яготина з іменами козаків Калит. Скрін з архівного документу
Сповідальна відомість міста Яготина з іменами козаків Калит. Скрін з архівного документу

По-перше, вражають масштаби та методи геноциду. Ось ти читаєш сповідальну відомість кінця XIX століття (тип облікового документу церков Російської Імперії. Містить поіменний перелік родин парафіян із зазначенням їхнього віку та соціального стану.), а ось ці ж самі прізвища, але в списках померлих в 1932-33 роках і вже абстрактні цифри зі статистики загиблих перетворються на цілком конкретні родини зі своїми життєвими історіями.

Скрін з Книги Пам'яті.
Скрін з Книги Пам'яті.

Починаєш розуміти, чому одні села постраждали більше, інші менше, зокрема, чому Донбас такий зросійщений – там виморювали цілі поселення й пізніше заселяли “благонадійними для режиму” людьми.

Читаєш про те, як люди в голодному відчаї вдавалися до страшних вчинків, серед яких навіть канібалізм.

Якось одна блогерка виставила фото кімнати своїх дідуся з бабусею. Підписників зацікавили меблі на світлині і вони запитали в коментарях що ж то за меблі і звідки вони в них. Блогерка спершу відповіла, що то селяни міняли їх на їжу, а потім видалила допис.

Колись давно знайомий сказав приблизно таку фразу: масштаби трагедії перебільшені, ти коли-небудь зустрічала нащадків тих, чия родина вимерла під час Голодомору? Мене заціпило: які можуть бути нащадки у родини, яка вимерла?

Тепер я можу відповісти аргументовано: в моєї бабусі Марії вмерли рідні брат і сестра, в них ніколи не буде нащадків. В її матері Федори вимерла майже ціла родина троюрідного брата – Порфирія Васильовича Порупи.

Нижче наведу скрін з Національної книги пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 (Порука — це одрук, насправді прізвище одне). Причина смерті не вказана, тому в книзі записано “невідомо”. Параска Антонівна — це дружина Порфирія. Із семи дітей вмерло 4: троє хлопців та одна дівчина, доля ще трьох доньок мені не відома.

Світові війни

Однією з найбільших онлайн-баз загиблих та зниклих безвісти під час Другої світової війни є martyrology.org.ua. Більшість баз та документів, що стосуються Першої світової війни – на російських інтернет-ресурсах.

Наприклад, форсування Дніпра під Переяславом у вересні 1943 року. Тоді з навколишніх сіл зібрали чоловіків і погнали у воду. Бабуся розповідала, що її батько Нестор Платонович знав, куди їх поженуть і планував перепливти річку, бо він дуже гарно плавав, але з тих пір вважається зниклим безвісти. Очевидці розповідали, що в ті дні Дніпро був червоним від крові. Стріляли з обох берегів: і німці, і червоноармійці. Вижити там шансів не було.

У Другу світову війну зникли безвісти двоє моїх прадідів. Щоб дізнатися про їхню долю, я написала запит до Національного музею історії України у Другій світовій війні (poshuk@warmuseum.kyiv.ua). Мені надіслали копії сповіщень про загибель з офіційними датами та роз’яснення, чому ці дати можуть відрізнятися від фактичних.
Активні бої ускладнювали облік загиблих бійців, тому долі багатьох залишилися невідомими. Фактично облік проводили після війни для впорядкування виплат пенсій сім’ям загиблих.

Третяк Нестор Платонович. Зник безвісти, за словами родичів, під час форсування Дніпра.
Третяк Нестор Платонович. Зник безвісти, за словами родичів, під час форсування Дніпра.
Скрін із сайту martyrology.org.ua та офіційна дата вибуття.
Скрін із сайту martyrology.org.ua та офіційна дата вибуття.

З чого починати пошуки

В Інтернеті описано чимало рекомендацій на цю тему і в більшості всі сходяться на думці, що починати варто із схематичного зображення свого “дерева”: я — батьки — їхні батьки і т д. На цьому багато хто й зупиняється.
За власним досвідом я рекомендую почати з пошуку й оцифрування фотоальбомів.

По-перше, це та спадщина, яку легко втратити, особливо під час війни, яка триває зараз. Важливо зробити все можливе для збереження пам’яті.

Наталка, ймовірно з роду Панченків, село Томарівка. Фото із сімейного архіву
Наталка, ймовірно з роду Панченків, село Томарівка. Фото із сімейного архіву

Світлини підіймають з глибин пам’яті ті спогади й відчуття, які хочеться зберегти. Варто обговорювати ці світлини з тими, хто може про них розповісти і щось згадати. Слухати, і записувати.

Родина Волошин-Купрієнко. 1950-ті роки. Фото з сімейного архіву
Родина Волошин-Купрієнко. 1950-ті роки. Фото з сімейного архіву

Далі ви самі зрозумієте, в який бік вам рухатися і де шукати пораду. В фейсбуці є чимало генеалогічних спільнот, одна з найбільших в українському сегменті – UAGenealogy, яку я маю честь адмініструвати. Для новачків (та й не тільки) найчастіші запитання з інструкціями та посиланнями зібрані в розділі “Посібники” (лінк).

Де шукати світлини предків

Окрім сімейних фотоальбомів, найцінніші генеалогічні скарби, як правило, зберігаються вдома на умовній забутій поличці, серед листів, книжок та старих документів. Так абсолютно випадково я знайшла посвідчення і в ньому фото свого 19-річного дідуся. При житті він ніколи не згадував, що зберігає цей документ.

Далі розпитуємо родичів — ніколи не знаєш, кому у спадок дісталася фотографія твоєї прапрабабусі. Фото мого прадіда я отримала завдяки своїй троюрідній сестрі. Прадід зник безвісти під час Другої світової війни і до розмови з нею я була впевнена, що жодне фото не збереглося.

А мені свого часу дісталося фото моїх прапра: Макара та Ксенії Купрієнків. Я його відсканувала і надсилаю усім бажаючим родичам. У діда Макара був лише один син, а от внуків вже семеро, правнуків — сімнадцятеро, точну кількість праправнуків я навіть не знаю. Фото збереглося лише одне, але копію може отримати кожен.

Наступний крок у пошуку світлин — з’їздити на кладовище. Так, попри те, що моя прабабуся Третяк Федора Миронівна померла у 80-х роках минулого століття, до мене не дійшла жодна фотографія і єдине її зображення я перефотографувала з хреста на її могилі.

Вкрай рідко фотографії можуть зберігатися в особових або слідчих справах, в анкетах до заяв на отримання деяких документів (наприклад, паспорта або візи), в архівах навчальних установ (фото випускників, учасників гуртків), у військових базах, в місцевих краєзнавчих музеях тощо. Фото двоюрідного брата моєї прапрабабусі зберігається в музеї Івана Гончара. Хоч і не близька рідня, а все ж цікаво. Він був учасником народного хору і разом з іншими хористами потрапив на цю світлину.

Хор села Дем'янці. Фото з музею Івана Гончара
Хор села Дем'янці. Фото з музею Івана Гончара

Насправді знайти фото непросто, потрібно передивитися доступні онлайн-бази, поїхати фізично в музей чи написати запит у архів, але запит має бути конкретним, наприклад, на пошук фільтраційної чи кримінальної справи за умови, що така взагалі була заведена і може існувати.

Якщо ваші пра- подавали заяву на отримання паспорта зразка 1974 року (тоді скасували “радянське кріпацтво” і селянам почали видавати паспорти, детальніше про це читайте тут), то ви можете звернутися до Державної міграцйної служби для отримання копії цієї заяви, але потрібно надати документи, що підтверджують ваш прямий родинний зв’язок із заявителем, якщо такої можливості немає, потрібно подавати адвокатський запит.

Залишу посилання на сайт музею Івана Гончара, Реабілітовані історією та проєкт Після тиші, а раптом комусь пощастить знайти своїх.

Сто років тому фотознімок був розкішшю, яку далеко не кожен міг собі дозволити. Створення світлини було цілою подією, фотокартки дарували одне одному на пам‘ять, а підписи на них, на мою думку, заслуговують на окреме дослідження.

Важливо не відкидати “бічні гілки”, тобто двоюрідних, троюрідних і т д родичів. Досить часто буває так, що документ із записом про народження прямого предка не зберігся, але збереглися записи про народження його / її братів чи сестер. Оскільки батьки в них спільні, то отримана інформація стосується і вас також.

Ісак Макарович Купрієнко з матір’ю Ксенією Офанасіївною, дружиною Палажкою Володимирівною та дітьми. Орієнтовно 1919 р. село Причиське, Пирятинський повіт. Приблизно через 10 років родину розкуркулять, дід Ісак помре “від досади”.
Ісак Макарович Купрієнко з матір’ю Ксенією Офанасіївною, дружиною Палажкою Володимирівною та дітьми. Орієнтовно 1919 р. село Причиське, Пирятинський повіт. Приблизно через 10 років родину розкуркулять, дід Ісак помре “від досади”.

Прізвища і прізвиська

Ще однією несподіванкою для мене була динамічність прізвищ: родина могла мати дві-три і навіть більше паралельних форм прізвища і всі вони були “офіційними”.

Можемо провести аналогію із сучасними вуличними прізвиськами, що ще зберігаються по селах та містечках: хто такий Володимир Купрієнко можуть і не сказати, а Ладимира ІсакОвого знають всі, бо Купрієнків пів села, але лише одна родина походить від Ісака.

Запис у Ревізькій казці (документ на зразок реєстру платників податку): “Власъ Исаевъ сын Шевченко он же и Норецъ”.
Запис у Ревізькій казці (документ на зразок реєстру платників податку): “Власъ Исаевъ сын Шевченко он же и Норецъ”.

До речі, якщо вашого предка звати Ісак, Мойсей, Давид і навіть Авраам – це ще зовсім не означає, що вони євреї. Це типові біблійні імена для православних, такі само звичні, як Марія чи Семен. Вдома Мойсея скоріш за все називали Мусієм, Євдокію — Дунькою або Явдохою, Євстафія — Стахом або Остапом, Анну — Ганькою або Галькою.

Форма імені записана в документі буде відрізнятися залежно від типу самого документа. В записах релігійних установ буде біблійна форма, в тих же судових справах, до прикладу, частіше вживається народна форма імені.

Зміна прізвища – це далеко не найголовніша проблема для дослідників. По деяких районах, особливо Полтавщини чи Поділля трапляються села, де збереглась всього одна метрична книга за 200 років і все. По Рівненщині, наприклад, відсутні документи майже за 70 років. Так сталося, що частина документів згоріла під час пожеж, потрапила в макулатуру в часи радянської окупації, не повернулася з евакуації, була вкрадена тощо.

Іноді вдається щось знайти в краєзнавчих музеях або в приватних колекціях чи в теках із зовсім іншими назвами, але це велика рідкість. Загалом, гарне збереження документів це скоріше виняток, ніж правило. З цим пощастило, наприклад, територіям колишньої Київської губернії, але кожен населений пункт потрібно вивчати й аналізувати окремо, так як навіть два сусідні села можуть мати зовсім різну історію своїх документів.

Дослідження родоводу неможливо повністю делегувати історикам, краєзнавцям чи генеалогам. Це історія, яку ви можете написати самі і вона є важливою частинкою великої історії України.

Свого часу це захоплення змінило моє життя, коли я втратила роботу і можливість працювати у своїй професійній сфері та опинилася у самотності. Я почувалася дуже-дуже погано і вирішила, що мені потрібне чудо і якесь нове, спокійне хоббі, потім натрапила на допис у ФБ, який привів мене на сторінку UAGenealogy.
Перечитавши кожен допис, врешті наважилась піти до сільського архіву, навчилася користуватися Family Search, дослідила деякі гілки свого роду аж до 12-го покоління, коли побачила вакансію від генеалогічного товариства, написала їм, хоч я і не зовсім відповідала вимогам, мене запросили на роботу.
Пізніше наші дороги розійшлись, але це був неймовірно цікавий досвід. Минуло кілька років і я стала адмінкою тієї самої спільноти UAGenealogy, в яку тепер запрошую усіх охочих. Ми маємо знати про себе більше.

Джерело матеріала
loader