Як перетворити емоції на свою суперсилу: що таке емоційний інтелект та як його розвинути
Як перетворити емоції на свою суперсилу: що таке емоційний інтелект та як його розвинути

Як перетворити емоції на свою суперсилу: що таке емоційний інтелект та як його розвинути

«Емоційний інтелект важить більше за IQ», – така думка поширювалася після виходу книги Деніела Ґоулмана «Емоційний інтелект». Це американський психолог та автор однієї з моделей емоційного інтелекту, яка орієнтована на продуктивність в роботі. Однак причиною поширення цієї думки стали не опубліковані твердження автора, а їхнє хибне трактування. 

У працівників з високим рівнем емоційного інтелекту виявили вищу здатність до уникнення імпульсивних рішеньЕмоційний інтелект – це вміння розуміти емоції оточуючих та керувати своїми реакціями. Фото: Pexels

Насправді Ґоулман зазначає, що емоційний інтелект має більше значення лише у порівняно сприятливих для цього сферах. Наприклад, людина з високим емоційним інтелектом ефективніша у лідерстві та вміє створювати здорові романтичні стосунки, пояснює Ґоулман у книзі. Дізнайтеся, що таке емоційний інтелект, які його складники та чому важливо розвивати цю навичку для успіху та гармонії в житті – в нашому матеріалі. 

Що таке емоційний інтелект? 

Емоційний інтелект – це вміння розуміти емоції оточуючих та керувати своїми реакціями. Наприклад, у розмові людина посміхається та намагається вас підтримати. Ви ж сприймаєте цю посмішку як глузливу. Через невміння правильно оцінити реакцію співрозмовника комунікація не вдається, а ви можете відчути образу. 

Щоб цього уникнути, необхідно розвивати всі компоненти емоційного інтелекту: від розуміння своїх емоцій до їхнього вираження. Для керівників емоційний інтелект – це здатність розуміти свої слабкі та сильні сторони, регулювати вираження емоцій та створювати атмосферу довіри в колективі. 

У 2019 році видання Harvard Business Review опублікувало перелік найбільш ефективних лідерів компаній. Ними, згідно з відгуками колег та підлеглих, стали 100 людей, яких об’єднував високий рівень емоційного інтелекту. Це не найголовніший фактор їхнього успіху, говорять дослідники. Однак саме емоційний інтелект допомагає керівнику в потрібний момент проявити емпатію, а в кризовий час – мати достатню саморегуляцію.

Емоційний інтелект важливий для керівників, тому що він:

  • допомагає розвивати міцний зв’язок та довіру між командою та лідером;
  • сприяє сталості колективу: люди залишаються в компанії завдяки тому, що керівники вчасно виявляють емпатію та увагу до стану працівників;
  • впливає на мотивацію підлеглих – важливо, коли керівник відкритий до ідей кожного члена команди, підбадьорює працівників в кризові моменти та визнає досягнення колективу;
  • дає можливість залишатися спокійним та ефективним лідером в кризових ситуаціях. 

Також розвиток емоційного інтелекту серед працівників формує здорове середовище в команді. Співробітники почуваються продуктивнішими та більш емпатійними через відчуття власної цінності в компанії, в якій вони можуть поділитися своїми думками та переживаннями з керівником. Розвиток емоційного інтелекту допомагає людині зрозуміти, як вона себе почуває в певній ситуації, або ж як емоції впливають на її поведінку. 

У працівників з високим рівнем емоційного інтелекту виявили вищу здатність до уникнення імпульсивних рішень та вміння регулювати емоції. З розумінням своїх переживань люди вчаться відкритіше комунікувати в команді. Кожен почувається почутим, бо оточуючі розуміють переживання один одного. 

Турбота та співчуття також є проявами високого емоційного інтелекту людини

Розвиток емоційного інтелекту серед працівників формує здорове середовище в команді. Фото: Pexels

Які складники емоційного інтелекту

Хоча раніше емоції трактували як щось хаотичне чи неорганізоване, ситуація поступово змінюється, розповідає американський соціальний психолог Пітер Саловей. Так, значення емоційного інтелекту скоригувало розуміння того, наскільки емоції впливають на здатність мислити.

Разом з колегами – дослідником Джоном Меєром та доктором філософії Девідом Карузо – Саловей запропонував модель емоційного інтелекту, яка складається з декількох факторів:

  • як ми оцінюємо та сприймаємо емоції;
  • що ми про них знаємо;
  • у який спосіб керуємо своїми реакціями;
  • як використовуємо ці реакції для ухвалення рішень.

Так, люди з високим емоційним інтелектом використовують свою здатність добре розуміти емоції для покращення взаємодії з оточуючими чи досягнення власних цілей. Дослідники вважали, що рівень емоційного інтелекту – вроджений, тож і поліпшити його можна, але не сильно. На основі цієї моделі дослідники розробили тест для визначення рівня емоційного інтелекту.

У поняття емоційного інтелекту, вже на думку ізраїльського психолога Рувена Бар-Она, входять п’ять складників. 

  1. Самосприйняття. Це самоповага, пошук сенсу життя, самовдосконалення та розуміння власних емоцій.
  2. Самовираження. Це конструктивний та чіткий прояв власних емоцій. Крім того, це вміння показувати почуття та думки у коректній, не образливій формі. 
  3. Міжособистісні стосунки. Ця характеристика показує, наскільки правильно ви розумієте емоції оточуючих та чи є ви соціально активною людиною. Крім того, це здатність будувати стосунки, прислухаючись до потреб кожного з учасників цього процесу. 
  4. Контроль рішень. Це вміння людини об’єктивно оцінювати ситуацію, не діяти імпульсивно. Так, ви прислухаєтеся до своїх переживань, але це не головний фактор в ухваленні рішення.
  5. Управління стресом. Це здатність, яка включає адаптацію своїх емоцій та поведінки, вміння справлятися зі стресовими ситуаціями та оптимізм.

Важливо, що між усіма показниками має бути баланс. Якщо людина вміє висловлювати власні емоції в звичайному спілкуванні, то не пригнічує власні чи чужі переживання в конфлікті.

Як перетворити емоції на свою суперсилу: що таке емоційний інтелект та як його розвинути - Фото 3

Рівень розвитку міжособистісних стосунків показує, наскільки правильно ви розумієте емоції оточуючих. Фото: Pexels

Чому варто розвивати емоційний інтелект: основні переваги 

Одна з найголовніших переваг емоційного інтелекту – це відчуття задоволення від життя. Так, одне з досліджень показало зв’язок між коефіцієнтом емоційності та рівнем задоволення життя, пише ResearchGate. Людина з високим рівнем емоційного інтелекту має кращу самосвідомість, розуміє свої бажання та потенціал, працюючи над їхньою реалізацією.

Наступна перевага високого емоційного інтелекту – відсутність або невеликі проблеми в комунікації з колегами, керівниками чи незнайомцями. Це означає, що людина вміє розв’язувати конфлікти, говорити про свої почуття, а також добре розуміє емоції співрозмовника. Це впливає на те, як вона говорить з оточуючими, наскільки впевнено почувається. 

До речі, про впевненість. Ще один з плюсів високого емоційного інтелекту – схильність до лідерства. Оточуючі відчувають вашу емпатію, помічають відкритість до них, тому легше комунікують. Крім того, люди бачать, що ви прислухаєтеся до них та правильно трактуєте їхні потреби. Це допомагає очолювати команду та вдало нею керувати.

Крім того, науковці з Індії Сатья Кумар і Відья Ієр дослідили зв’язок емоційного інтелекту працівників освіти та рівень їхнього задоволення від роботи. Виявилося, що вони взаємозалежні. Так, людина з високим емоційним інтелектом вміє обирати справу, якою їй подобається займатися. Процес роботи приносить їй задоволення.

Підтримка колег на роботі

Емоційний інтелект – це здатність розуміти свої слабкі та сильні сторони, регулювати вираження емоцій та створювати атмосферу довіри в колективі. Фото: Pexels

Як розвинути емоційний інтелект

Як ми бачимо, емоційний інтелект має доволі важливе значення у кожній сфері нашого життя. На противагу Саловею, сучасні дослідники пояснюють, що його можна розвивати протягом життя.

Як підвищити емоційний інтелект?

  1. Насамперед необхідно розвивати спостережливість та навчитися ставити питання. Наприклад, на роботі вам зробили зауваження. Ви відчули, що це неприємно, але яка сама емоція – незрозуміло. Тому варто ставити питання: що я зараз переживаю? Наскільки для мене це важливо? Це буде вашим першим кроком у розумінні себе.
  2. Запитуйте про емоції інших. Уявімо, що з власними переживаннями все зрозуміло, а от чи правильно ви трактували образу колеги за обідом чи посмішку незнайомки на зупинці? Запитайте, чи дійсно людина почувається так, як ви це бачите. Наприклад: «Ти якось дратівливо відреагувала на мій коментар, чи я правий?». Використовувати повсякчас цю пораду необов’язково, але точно варто практикувати, коли ви не розумієте, які емоції переживає співрозмовник. Особливо, якщо ви потрапили в іншу культуру, в якій прояв емоцій відрізняються від нашої. 
  3. Не уникайте, а регулюйте емоції. Позбутися табу на емоції досить важко, бо ж «хороші люди не дратуються». Тому проявити емоції в колективі – це ваш спосіб показати, як ви ставитеся до ситуації. Не забирайте в себе цю можливість. 
  4. Спілкуйтеся більше. Побачити різні емоції та навчитися їх проявляти можна й завдяки розмові. Адже саме в спілкуванні найбільше проявляються емоції. Тож не уникайте нових знайомств та не обмежуйтеся звичним колом друзів чи колег. 

У попередній статті ми розповідали про причини безсоння – порушення засинання, при якому людина має поверхневий та переривчастий сон. Якщо ви неодноразово переживали проблеми зі сном, перегляньте поради від кандидатки з біологічних наук, щоб покращити тривалість та якість відпочинку.

Джерело матеріала
loader