Кожен із нас переживав моменти, коли важливо не просто виговоритися, а бути почутим. Цей заклик до емоційної підтримки став головною темою нової пісні JAMALA та MONATIK «Кличу». Їхня перша спільна робота не лише об’єднала два потужні голоси, а й дала простір для важливої розмови про підтримку та взаєморозуміння в часи, коли це особливо необхідно. В ексклюзивному інтерв’ю для ELLE артисти поділилися, як через музику, образи та візуальну естетику кліпу вони хочуть донести головну думку: ми всі можемо бути опорою одне для одного, і головне — чути цей поклик.
«Кличу» — ваша перша спільна робота. Як ви прийшли до ідеї цього дуету і як тема ментального здоров’я переплітається з вашим творчим баченням?
JAMALA Ідея пісні виникла в березні, і я одразу подумала, що це має бути дует з Дімою. І дуже рада, що йому це теж відгукнулося: я покликала його, а він почув і дописав свою частину, яка додала певного руху пісні в цілому. Мені здається, що в нас вийшла класна синергія.
Тема ментального здоров’я постійно переплітається з моїм творчим баченням. Мені здається, що концепт того, що музика має терапевтичні властивості, мені був близьким ще до того, як це стало мейнстримом. Тобто я завжди так чи інакше говорила дуже відверто про свої почуття у своїх піснях, музиці. Хтось відвідує психологів та психотерапевтів, когось лікує природа. Мій засіб лікувати себе та інших — це писати пісні. Погляньте навіть на назви моїх пісень: то я «Заплуталась», то «Сумую», то шукаю «Шлях додому».
MONATIK Джамала завітала до мене в студію Love And Rhythm Production із дуже атмосферною композицією, яку запропонувала виконати в дуеті. Пісня одразу знайшла відгук у моєму серці, і буквально за два дні я написав свій куплет. У цій роботі відчув синергію, яка, на мою думку, є ключовою для створення чогось справді цікавого.
Щодо теми ментального здоров’я — для мене, як для батька, це питання надзвичайно важливе. Особливо зараз, коли ми всі стикаємося з викликами, що залишають глибокий емоційний слід. Ментальне здоров’я — це те, що потребує не тільки особистої уваги, а й підтримки на рівні суспільства. Ми з Джамалою вже кілька років є амбасадорами Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» і прагнемо допомогти привернути увагу українців до важливості піклування про свій емоційний стан. Я щиро вважаю, що про ментальне здоров’я потрібно говорити відкрито, долаючи стереотипи. Це так само важливо, як турбота про фізичне здоров’я. Ми намагаємося не тільки підтримати цю тему публічно, але й через творчість надихати людей приділяти час собі, своїм емоціям, знаходити ресурси для відновлення.
Саме тому ця пісня, як і кліп, є нагадуванням про важливість підтримки — про те, що навіть найсильніші люди можуть відчувати себе самотніми та вразливими. У творчості я завжди прагну говорити про речі, які хвилюють мене особисто і можуть знайти відгук у слухача. «Кличу» — це заклик до розуміння, до того, щоб почути одне одного та бути поруч, навіть якщо говорити важко.
Кліп на вашу пісню — глибока мистецька історія. Як естетика та візуальні рішення відображають головний меседж — важливість підтримки ментального здоров’я?
JAMALA Над естетикою та візуальними рішеннями ми співпрацювали з режисером Германом Нєновим, з яким я знімала відео на ARAFAT DAĞINDAN і якого вже встигла полюбити. А також із командою найкращих людей в Україні: стилістом Юрієм Жуйковим, майстром із гриму Світланою Римаковою, майстром із зачісок Наталею Браславич. Стиль роботи, на мій погляд, і справді дуже естетичний та мінімалістичний, що дозволяє не відвертати увагу від головного меседжа відео: «Почуй, коли кличуть».
MONATIK Кліп «Кличу» — це не просто візуальний супровід до пісні, це в першу чергу історія, яка говорить мовою символів і деталей. Ми разом із режисером Германом Нєновим прагнули передати ідею підтримки через естетику, що резонує з внутрішніми станами героїв.
Кожна сцена, кожен елемент декорацій і костюмів створювалися з думкою про те, щоб підкреслити вразливість і водночас силу людських емоцій. Наприклад, кнопка підтримки, яку натискають герої, є символом внутрішнього крику, що часто залишається непоміченим. Через цей образ ми хотіли показати, як важливо не тільки закликати на допомогу, але й чути цей поклик.
Колірна палітра — це окремий спосіб донести емоційний стан. Темні й приглушені тони перетікають у світліші, більш теплі кольори, символізуючи шлях від самотності до надії.
Ролі янголів-охоронців, які ми з Джамалою втілили в кліпі, підсилюють меседж про те, що ми всі можемо бути підтримкою одне для одного. Іноді достатньо простого жесту, слова чи присутності, щоб допомогти комусь подолати труднощі. Це і є головний посил — бути чуйними та не залишати ближнього наодинці зі своїми страхами.
Ментальне здоров`я стає дедалі обговорюванішою темою в суспільстві. Як ви дбаєте про власний баланс у такому інтенсивному ритмі шоу-бізнесу? Чи є у вас особисті ритуали або поради? Чи звертаєтеся ви за допомогою до психолога?
JAMALA Звичайно, ця тема стає дедалі актуальнішою, оскільки в країні триває війна, яка приносить багато болю, страждання, відчаю та невизначеності. Мені здається, що важливо у будь-які часи підтримувати своє ментальне здоров`я, а зараз тим паче.
Я намагаюсь озвучувати всі проблеми. Якщо мені щось не подобається, я проговорюю це одразу, аби не накопичувати в собі. Це стосується спілкування з чоловіком, дітьми, командою, родичами. Хоча дуже важко іноді сказати правду, тому що вона може когось образити, але, з іншого боку, постав собі питання: «Якщо ти зараз терпиш те, що тобі не подобається, і те, що тобі незручно, чи не виллється це потім в якісь недуги?» Тобто ти будеш від цього дуже страждати. Тому моє правило: «Не подобається — скажи». Це продовжує тему ритуалу, який мене завжди рятує. До прикладу, я можу і помолитися, і просто озвучити проблему, і обговорити її. Це моя терапія. Я екстраверт, супертемпераментна та емоційна жінка. Іноді можу сказати зопалу, це мій своєрідний захист. Потім вже зважую всі моменти. Головна моя порада — не тримати в собі те, що турбує.
MONATIK Ментальне здоров`я — це надзвичайно важлива тема, і я радий, що суспільство все більше починає про це говорити відкрито. Шкода, що це сталося під впливом жахливих подій, проте це ще більше зобов’язує нас піклуватися про свій психічний стан і своє оточення. В культурній сфері, де ритм часто шалений, а емоційне навантаження дуже високе, я вважаю за необхідне знаходити баланс. Але щиро переконаний, що це має робити представник абсолютно кожної сфери.
Головною підтримкою для мене завжди була сім’я — це мій найбільший ресурс для відновлення. Водночас я відкрив для себе нову форму медитації — малювання, яке стало справжнім джерелом внутрішнього спокою і натхнення.
Уявімо, що мозок — це магістраль, а думки — автомобілі. Коли світлофор ламається, всі машини починають рухатися хаотично. Але завдяки малюванню (у моєму випадку) не тільки починають працювати світлофори — люди, що сидять у цих автомобілях, теж змінюються: вони нікуди не поспішають, проводять час по-домашньому, спокійно. Так само і з думками: коли малюєш, вони ніби проводять вихідні з сім’єю. Це мене дуже заспокоювало і врівноважувало. Кожен колір, кожен відтінок сприймалися з цікавістю. Раніше я шукав подібне в музиці, знаходячи нові ноти. Я ж ніколи не вчився на музиканта, і нова нота завжди викликала мурашки, дарувала нові емоції.
І я щиро радію, що ця особиста практика переростає у щось більше — у масштабну і красиву мистецьку подію, мою першу персональну виставку картин The Views. Це для мене не лише історія про творчість, а й про те, як важливо знаходити нові способи відновлення й вираження себе, особливо у складні часи.
Моя головна порада — не ігнорувати свої емоції й не соромитися шукати підтримки, якщо це потрібно. Як показує пісня «Кличу», ми всі час від часу потребуємо, щоб нас почули і зрозуміли. Це нормально. І головне — пам`ятати, що після темних періодів завжди приходить світло.
Ваша музика є дуже стильною, що вирізняє вас з-поміж інших виконавців. Водночас ваші творчі стилі дуже різні й у вас обох не так багато дуетів, тому кожен стає справжньою музичною подією. Розкажіть, що було найскладнішим і найцікавішим у цій співпраці?
JAMALA Дякую дуже. Все так. Для мене дійсно завжди всі мої дуети важливі, і я кожним дуже пишаюся: з Андрієм Хливнюком, alyona alyona, Дмитром Шуровим (Pianoбой) та DakhaBrakha. Всі ці проєкти були створені з любов’ю, бо без цього ніяк. Я справді маю відчувати любов, щоб написати пісню. Тільки так зароджується ідея. Так було, зокрема, з DakhaBrakha: я прийшла з напівготовою демкою, і ми за пару годин її дописали. Або ж із Хливнюком, коли він прийшов з конкретною ідеєю, з болем, і ми теж сіли з музикантами і за пару годин зробили пісню. Завжди має бути вогник, а якщо його немає, то немає і пісні. Я за творчий підхід: коли є тема, подобається музика, тобі це резонує — тільки тоді «Все, погнали робити!».
MONATIK Щиро дякую за таку високу оцінку моєї творчості. Я завжди дуже відповідально і з особливим трепетом ставлюся до дуетів і своїх творчих «половинок» у піснях. Для мене кожна композиція — як дитина, і тому я ніколи не допускаю випадкових або пересічних колаборацій. Дуже важливо, щоб дует був органічним, щоб ми взаємно доповнювали одне одного. Саме тому кожну спільну роботу я ретельно проживаю і пропрацьовую до найдрібніших деталей.
Коли Джамала прийшла до мене з ідеєю «Кличу», я одразу відчув, що це той самий випадок, коли синергія може стати ключовим елементом. Її музика має унікальну глибину, і я відчув не лише зацікавленість, а й велику відповідальність у тому, щоб додати щось своє, не втрачаючи її автентичності.
Найскладнішим було знайти правильний баланс між нашими стилями. Композиція дуже характерна для Джамали, і я хотів, щоб моя частина стала природним продовженням її історії. Але саме ця задача зробила процес настільки захопливим — експериментувати, шукати точки дотику.
Особливо надихало те, як швидко і легко наші ідеї почали переплітатися. Я написав свій куплет буквально за два дні, і він одразу став невіддільною частиною пісні. У цьому я побачив магію нашої співпраці. А вже на етапі роботи над кліпом Герман Нєнов створив символічний світ, який підсилює меседж про підтримку й чуйність.
Для мене ця колаборація стала не лише творчим викликом, але й цінним досвідом, бо ми говоримо про дуже важливі речі, які сьогодні резонують із багатьма. Мені здається, що «Кличу» вийшла не просто піснею, а подією, яка може стати підтримкою для тих, хто цього потребує.
Мода та музика нерозривно пов’язані. Як ваші сценічні образи в кліпі «Кличу» допомагають розкрити емоційний підтекст пісні? Чи була візуальна стилістика натхнена якимись конкретними культурними або модними трендами?
JAMALA Я б сказала, що тут трохи присутній кубізм, тому що лінії на моєму верхньому одязі перекликаються з лініями в декораціях. І якщо перший образ — артовий, з чіткою лінійною історією, то другий — це street-style, в якому вулична мода поєдналася з індивідуальністю і водночас відображає тенденції та настрої сучасного суспільства. Обидва образи гармонійно та стримано вплітаються в сюжет відео, створюючи одну загальну картину.
MONATIK У кліпі «Кличу» кожен елемент, включно з нашими сценічними образами, має свою роль у розкритті емоційного підтексту пісні. Ми працювали зі стилістом Юрієм Жуйковим, який створив костюми, що стали частиною загальної символіки.
Щодо культурних чи модних впливів, то ми хотіли, щоб образи залишалися позачасовими, не прив`язаними до певного тренду. Водночас можна побачити тонкі відсилання до сучасного переосмислення міфології та ролі людини як джерела світла й підтримки для інших. Ця стилістика співзвучна з багатьма світовими тенденціями, які поєднують мистецтво, моду та ідеї усвідомленості.
Головне, що ці образи допомагають глядачу відчути ідею пісні. Ми прагнули створити візуальний образ, який не відволікає, а підсилює головний меседж — про те, що кожен із нас може стати підтримкою, тим самим «янголом» для когось, хто цього потребує.