/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F26%2F378b03fa2385959d77e9861a576148a1.jpg)
Імплементація REMIT у повній версії є ризикованим кроком – експерти
Ухвалення законопроекту №5322, рекомендованого Комітетом Верховної Ради України з питань енергетики та ЖКГ до голосування, є ризикованим кроком, в результаті якого Україна може залишитися з непрацюючим законом, а інтеграція української об'єднаної системи з європейською ENTSO-E може бути відкладена. Таку думку висловили учасники ток-шоу Energy Freedom, обговорюючи першочергові кроки з імплементації REMIT.
Нагадаємо, на початку 2022 року Верховна Рада повинна була ухвалити відповідний закон, підтримавши або так звану в галузевих колах повну версію необхідних заходів (законопроект №5322, автор народний депутат Андрій Герус), або – полегшену версію (законопроект №4503 народного депутата Людмили Буймістер).
"Щоб REMIT не перетворився на каральний інструмент, з початку 2022 року необхідно, в першу чергу, розробити документ, що регулює порядок взаємодії АМКУ та НКРЕКП", – вважає народний депутат Людмила Буймістер.
З нею згоден Віктор Качуренко, юридичний радник Асоціації постачальників енергоресурсів. "Розподіл повноважень двох головних регулюючих органів має бути ретельно опрацьовано, оскільки Конституція України виключає подвійну відповідальність за одне і те ж правопорушення", – підкреслив експерт Асоціації.
Більшість учасників дискусії визнали, що між першим і другим читанням, коли в законопроект можуть бути внесені доопрацювання, доступ до участі в цьому процесі повинні безперешкодно отримати учасники ринку.
На думку Віктора Качуренка, коригування вимагає безпрецедентний розмір штрафів, передбачених законопроектом №5322, – це 5-10 млрд грн. Наприклад, один з найбільших штрафів, застосованих за порушення норм REMIT за останній час склав 42 млн євро у Великобританії.
"Розмір штрафних санкцій повинен корелюватися з доходом учасника ринку. Наприклад, як в Антимонопольному праві – до 5% від річного доходу", – зазначив експерт Асоціації постачальників енергоресурсів.
Віктор Качуренко зазначив, що частина понять, присутніх в REMIT, вже відображена в українському законодавстві (зокрема, в Законі України "Про організовані товарні ринки"), водночас, значна частина понять REMIT (Імплементуючий Регламент №1348) не має офіційних визначень в українському законодавстві (наприклад, фундаментальні дані, стандартні або нестандартні контракти).
Експерт Олена Антонова, екс-член НКРЕКП, до якої була застосована ротація, впевнена, що реалізація в Україні REMIT потребує чимало часу і ресурсів.
"Швидко запустити в Україні систему, яка в Європі будувалася 10 років, нереально.", – впевнена вона.
Експерт уточнила, що мова йде про комплекс заходів з організації передачі учасниками оптового ринку даних спеціалізованому агентству ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators). Початкові вкладення в запуск такого центру даних в Європі склали 5 млн євро, а подальша фінансова підтримка 1 млн євро щорічно.
Нагадаємо, REMIT (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency), прийнятий в Європі у 2011 р., регламент для підвищення прозорості та стабільності європейських енергетичних ринків і запобігання маніпуляцій.

