Дискусію про необхідність окремих вагонів для жінок, що розгорілася у вихідні у соцмережах, трохи перебили лише події у Білгороді, але повністю відволікти не змогли навіть військові події. Схлинулися і прихильники, і противники, і користувачі соцмереж, що просто мимо проходили. І такий суспільний резонанс лише підтверджує важливість цієї теми.
На сайті Кабінету Міністрів України зареєстрували петицію про впровадження окремих вагонів для жінок та чоловіків у поїздах Укрзалізниці. Петиція на момент написання матеріалу (14:30, 23 травня) зібрала вже 22 869 голосів із 25 000 необхідних для розгляду.
Автор петиції Ольга Ожогіна просить виділити хоча б один окремий вагон для жінок і, відповідно, окремий для чоловіків у всіх потягах «Укрзалізниці», які прямують не менше 6 годин. При цьому у разі відсутності місць у змішаних вагонах просить продавати квитки в окремі вагони для представників обох статей. А щоб ідентифікувати стать покупця квитка, додати фільтр «підлога» при покупці квитка онлайн або на вокзалі.
«На довгих маршрутах, коли є необхідність сну у купейних та плацкартних вагонах, пасажири можуть відчувати дискомфорт через пасажирів протилежної статі. Не поодинокі випадки неприйнятної поведінки, такої як нав'язлива поведінка, навмисні торкання інших пасажирів тощо. Зокрема відомі навіть випадки зґвалтування в купейних вагонах», - пише автор петиції.
Крім цього, автор зазначає, що іноді пасажири мають необхідність змінити одяг, що зробити в присутності попутника протилежної статі неможливо.
В «Укрзаліниці» прислухалися до потреб пасажирів та запропонували запустити у пілотному режимі жіночі купе.
– Кого пускатимуть у жіночі купе? Жінок, трансжінок, мам з дітьми до 6 років будь-якої статі. Цей діалог ще відкритий. На яких маршрутів чекати? Ще точно не визначено, але це маршрути далекого сполучення, пасажири яких проводять у дорозі багато часу, – у фейсбуці повідомив керівник з комунікацій та маркетингу пасажирського спрямування Олександр Шевченко. За його словами, доплачувати за послугу не потрібно, а купити квиток до жіночого купе можна через додаток «Укрзалізниці».
Однак, якщо замислитись, одне купе на вагон – це півміра. Все ж таки безпечніше в окремому вагоні. KP.UA поцікавилася думкою з «Укрзалізниці», що вони думають про таку практику.
Провідники – не в захваті
Не погодитись з автором петиції складно – неприємні ситуації у поїздах трапляються стабільно. Напевно, майже кожному з нас у поїзді хоча б пару разів у житті доводилося їхати поряд з нетверезим, ще й буйним сусідом. Справді, хотілося б їздити з комфортом, а не заходити у вагон щоразу з думками про те, чи хтось псуватиме вам нерви всю дорогу, тим більше якщо ви слабка жінка. Але що із цим можна зробити? Думки залізничників розділилися.
- Сама собою ідея правильна. Мета залізничників за гроші клієнта надати йому максимально можливу кількість зручностей. І якщо послуга потрібна, потрібно шукати шляхи її реалізації. Наприклад, при покупці квитка додати опцію – «Одностатеве купе. М-Ж». Адже не обов'язково це має бути цілий вагон, цілком достатньо виділити 2 купе у вагоні з можливістю такого вибору – підтримує ініціативу Укрзалізниці пенсіонер-залізничник Микола Носко, який 25 років пропрацював начальником поїзда. - Та й саме підприємство на цьому може заробляти, додавши до вартості квитка 10-25%. Інша річ, що для забезпечення логістики теж потрібні додаткові витрати, «потягти» які такій «махині», як «Укрзалізниця», буде зовсім не просто.
- Для мене це питання спочатку абсурдне. Жінки у нас - що, чим краще чоловіків? І чому взагалі постало це питання? Взяти хоча б гігієну чи алкогольне сп'яніння, то бувають і жінки гірші за чоловіків. Не треба думати, що у чоловіках зійшлося все зло. Електропоїзди, тролейбуси, трамваї, магазини – це місця громадського перебування, а не для когось індивідуального. Тому, я вважаю, всі ми, як розумні люди, маємо дотримуватися загальноприйнятих правил поведінки, не заважати їхати іншим – ні запахом, ні поведінкою, ні чимось ще, – каже провідниця на ім'я Світлана.
На думку Світлани, дуже багато залежить від культури поведінки.
- Ви людей хоч сідаєте у роздільні вагони за статевою ознакою, хоч разом, а проблема криється у відсутності культури. Якщо людина п'яна, то вона може з'явитися в такому стані у будь-якому вагоні. Підсумок буде незмінним, - продовжує наша співрозмовниця.
Машиніст Юрій навів приклад зі свого життя як аргумент, чому не варто робити роздільних вагонів.
- У червні нам із дружиною треба їхати до Києва. У нас маленька дитина, з інвалідністю, вона потребує нагляду. І дружині їхати одній із ним важко. Їй потрібна моя допомога. І ось уявіть собі, як це було б, якби вона їхала одна з ним, а я не мав можливості їй допомагати, – каже Юрій. – Для тих, хто вкотре не хоче перетинатися з представниками протилежної статі, вже давно є рішення – люксові місця. Переплачуєш за гарантовані зручності для себе коханого та їдеш. Навіщо створювати труднощі всім? І ви думаєте, що чоловікам дуже подобається їздити один з одним? Їм теж не завжди комфортно разом у дорозі.
Проблема, на думку нашого співрозмовника, у тому, що часто люди сідають у поїзд у нетверезому стані та вважають це нормою.
- Я б краще не пускав у вагон людей у нетверезому стані. Посилив би контроль при вході. А тим, хто проніс алкоголю та напився вже всередині, – драконівський штраф та висадка. Особисто як пасажир кілька разів їздив з такими людьми, це був жах - виспався тільки той, хто сам і пив. Чи були гроші напитися? Значить знайдеш грошей і на штраф із новим квитком, – стверджує машиніст Юрій. – Може, це жорстко, але це було б дійовим механізмом. І не треба було б вигадувати якісь безглузді нововведення. Та й взагалі хочете щось реформувати – реформуйте зарплати робітникам. Це зараз потрібно. Скоро взагалі не буде кому працювати.
Тут, щоправда, дуже зрозуміла така різка реакція працівників залізниці. Адже петиція полягала не в сегрегації – тобто обов'язковому поділі: чоловіки праворуч, жінки ліворуч. Ні, йдеться про добровільний вибір: хочеш – купуй звичайний квиток, хочеш – у вагон «ж» чи «м». Але в одному наші співрозмовники мають рацію: насамперед важлива культура поведінки пасажира. Тим більше, що їхні колеги ініціативу підтримують.
- Особисто я двома руками «за» таку новацію. Перша просилася б на роботу у такий вагон. З жінками і спільну мову знайти простіше, і вони загалом, за своєю природою, набагато охайніші за чоловіків. Думаю, що така послуга рано чи пізно з'явиться, – ділиться з нами провідник Марина. - Але мені здається, зараз таки не час. Йде війна і головна мета для людей дістатися з пункту «А» до пункту «Б» (особливо якщо йдеться про прифронтові території, такі як Херсонська та Донецька області). Комфорт найчастіше йде на другий план. А як тоді поділити поїзди? Де варто вводити «одностатеві» вагони, а де ні? Але керівництву у будь-якому випадку потрібно взяти до уваги бажання пасажирів і якось на них реагувати. Хоча б провести експеримент одним поїздом.
«За» цілий вагон, а не лише купе та провідниця Лариса. Їй, як жінці, теж доводилося терпіти витівки неадекватних пасажирів, які значно перевищують її в силі.
- Їхати в жіночому вагоні комфортніше, безпечніше та спокійніше. Без чоловіків ймовірність виникнення негативних ситуацій у вагонах стає нижчою. Банально, жінки навіть тихіше розмовляють між собою, так і по телефону. Тоді як чоловіки зазвичай голосні. Плюс це ще й більше простору, сидіти зручніше. Від чоловіків найчастіше можна чути запах міцних цигарок, а він не всім подобається. Із жінкою їхати приємніше. Але найкращий попутник той, який нічим тобі навіть не запам'ятовується, від статі це, на жаль, не залежить, - наголошує Лариса.
Це ж було вже!
Ідея запровадження окремих вагонів не нова. Більше того, раніше її вже намагалися запровадити на практиці. Вийшло так собі. У 2010 році подібний експеримент проводили на Львівській залізниці, яка запровадила окремі купе для чоловіків та жінок на 12 поїздах. Було по одному вагоні на поїзд.
Трохи згодом аналогічний експеримент провели і на Донецькій залізниці.
Придбати квиток у таке купе можна було лише в касах, тому що при продажах в інтернеті така опція була відсутня. У результаті ця послуга практично користувалася слабким попитом, й у результаті залишалося багато нереалізованих місць.
В «Укрзалізниці» вважали такий експеримент недоцільним та скасували.
У Мумбаї поїзди для жінок маркірую таким малюнком. Фото: conjure.livejournal.com
Міжнародний досвід
Є практика роздільних вагонів у світі. «Жіночі» вагони використовують, наприклад, у метрополітені в Японії, Індії та Бразилії, Мексиці та ін. Мета цього рішення – захистити жінок від «вагонних маніяків», які, користуючись тиснявою у вагоні, пристають до жінок, поки ті можуть навіть не відчувати.
В арабських країнах майже весь громадський транспорт поділено на дві половини. В автобусах, наприклад, передня частина – жіноча. Чоловікові бути на "жіночій частині" без супроводу жінки заборонено. Але більшість таких поділів все ж таки у міському громадському транспорті.
Далі просунулися в Індії. Так, у самому густозаселеному мегаполісі Мумбаї є не лише окремі «жіночі» вагони на залізниці, а навіть цілі «жіночі» потяги. Очевидно, з безпекою вони так собі.
Більше того (ось уже на кого не хотілося б рівнятися), є роздільні за ґендерною ознакою купе та на російських залізницях.
Є успішний досвід окремих вагонів і в Казахстані – у 2012 році там запустили пасажирські поїзди з окремими вагонами для жінок на п'яти маршрутах. Експеримент виявився вдалим, залізнична компанія отримала багато позитивних відгуків і наприкінці квітня цього року заявила, що практику роздільних вагонів на літній час розширять ще на три маршрути.