Вівторок, 26 вересня 2023
Новини і дайджест матеріалів «Детектора медіа».
Привіт. На зв’язку Марина Леончук, комунікаційна менеджерка «ДМ».
Хочу розповісти…
Хочу розповісти, що я обожнюю починати листа до вас із хороших новини. А сьогодні просто суперновина. Навіть дві круті новини. Команда журналістів та медіаекспертів «Детектора медіа» (колишня «Телекритика») відзначає 22 роки з дня народження видання. І друга — ми перезапустили Спільноту «Детектора медіа». Два роки тому мої колеги заснували її, аби тримати тісніший зв’язок із вами та разом створювати якісні медіапродукти. Велика війна сповільнила розвиток Спільноти, але водночас лише підкреслила важливість якісної журналістики та боротьби з російською дезінформацією. Тож запрошуємо і вас до нашої дружної Спільноти. Ваша підтримка зміцнить нас і допоможе впевнено виконувати місію, якої ми незмінно дотримуємося понад 20 років: боротися за високі стандарти українських медіа, захищати їхні свободи, розвивати медіаграмотність та протидіяти дезінформації. Учасники нашої Спільноти залучатимуться до тематичних подій, зможуть публікувати спільні матеріали на платформах «Детектора медіа» і, звісно, отримають трохи мерчу в стилі «ДМ». Долучитися можна ось тут.
«1+1» і Коломойський
Сьогодні «Детектор медіа» надіслав пресслужбі «1+1» запит із проханням прокоментувати клопотання журналістів каналу щодо взяття на поруки власника «1+1 медіа». Я не знаю, як у вас, але моя фейсбук-стрічка відучора вся в Коломойському і телеведучих «Плюсів». Чи залишило бажання медійників підтримати інвестора телеканалу байдужим хоч когось — упевнена, що так, але більшість здивувалася і не змовчала: критикували, створювали меми, виправдовували і шукали причини такого вчинку. А як коментують свої дії вони самі — Марина Баранівська отримала відповідь медіагрупи на суспільну критику журналістів каналу. «Правда не має залежати від інструментів, за допомогою яких журналіст створює контент», — Олег Джолос, викладач Інституту журналістики, писав про штучний інтелект, але його текст згадався саме тоді, коли я читала відповідь медіагрупи «1+1».
А ось мої колеги Вадим Міський і Наталка Соколенко разом зі своїм гостем Дмитром Раєвським, редактором видання «Бабель», у новому випуску подкасту «Медіуми» згадують історію, коли деякі загальнонаціональні українські медіа розмістили фальшивку про кінець світу з виразним російським шлейфом як справжню новину зі сфери науки і навіть не перепросили у глядача за фейк про апокаліпсис. Читайте про те, чому це важливо, якщо медіа хочуть бути відповідальними й далі називати себе четвертою владою.
І щоб закрити тему телеведучих, поділюсь тут одразу текстом Лєни Чиченіної, де вона задумалась над тим, для чого Олегу Скрипці було йти на інтерв’ю до Наташі Влащенко? Невже щоб дати привід нові меми про себе створювати?
Війна і блогери
А далі про людей, які сьогодні, можливо, більше зірки (такі ж недоступні), ніж українські телеведучі, — блогери та інфлюенсери зайшли в чат. Юлія Лавришин пише, що з таким соціальним капіталом, як в інстаблогерів, можна зробити багато корисного для суспільства та країни, зокрема, постійно нагадувати про війну, збирати кошти на допомогу, популяризувати благодійність і звертатися до міжнародної спільноти. Але в той час, як наша країна просить усіх західних партнерів про допомогу, закликає посилювати санкції проти агресора, у наших «лідерів думок» у блозі — винятково солодке життя й більш нічого. Чи всі такі?
Чи тотальна заборона?
Відсьогодні в Україні не можна рекламувати тютюнові вироби та електронні сигарети. «Детектор медіа» у співпраці з Центром демократії та верховенства права продовжують досліджувати онлайн-медіа й відстежувати, чи зникла маркована реклама електронних сигарет, які пропагують ринку тютюнові компанії. Минулого літа мої колеги виявили та проаналізували 368 матеріалів про електронні тютюнові вироби у більш ніж 140 інтернет-виданнях. Порівняно з весною кількість реклами, маркованої і ні, істотно зменшилася, але прихована реклама досі є. Марина Довженко проаналізувала і пояснює, чи це вже кінець ери реклами електронних сигарет в Україні.
Сподіваюся, ви вже долучилися до нашої Спільноти, але раптом щось вам завадило — ось маленьке нагадування. Чекаємо тут тих, хто вважає, що медіа мають бути якісними: професійними, правдивими та прозорими, — тобто саме вас.
Дякую вам, що дочитали і цього листа.
Наразі це все.
Більше текстів наших авторів у різних форматах ви можете читати у фейсбуку, інстаграмі, телеграмі або на сайті «Детектор медіа». Увесь зворотний зв’язок можете також писати сюди — мені на пошту. А ще всією командою ми будемо вдячні, якщо порекомендуєте підписатися на цю розсилку вашим колегам та друзям.
До зустрічі.
Ваша комунікаційна менеджерка «ДМ» Марина Леончук.
Фото: Телеведуча «1+1» Наталя Мосейчук/Getty Images
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.