Звісно, найпомітніші імпрези — це одразу два кінофестивалі — Сьомий тиждень кінокритики (12–19 жовтня) і 52-га «Молодість» (21–29 жовтня). На Тижні критики пройдуть українські прем’єри фільмів-лауреатів найбільших світових кінофорумів (зокрема Канн і Венеції), а також буде вручена Національна премія кінокритиків «Кіноколо».
Що ж до «Молодості», то найстаріший в Україні міжнародний кінофестиваль після вимушених торішніх скорочень повертається до повного формату: в кінотеатрах «Жовтень» і «Краків» пройдуть міжнародний конкурс, конкурс дитячого й підліткового кіно Teen Screen і конкурс дебютних повнометражних документальних фільмів, а також національний конкурс українських коротких метрів.
Що ж до кінотеатрального прокату, то перше, що тішить — можливість подивитися нові українські фільми. Вони були завершені ще торік, але виходять зі зрозумілих причин тільки зараз. Причому маємо і комедії («Велика прогулянка», режисер Олег Зборовський, і «Пограбування по-українськи», режисер Аліна Бухтіярова), і воєнний бойовик («Шлях поколінь», режисер Володимир Сидько), і драму про Голокост (ШТТЛ, Україна — Франція, режисер Аді Волтер).
З закордонних прем’єр нашим глядачам може бути цікавою історична драма «Королева Боудіка» (Великобританія), через те, що роль легендарної кельтської воїтельки, котра на рівних билася з могутнішими силами Римської імперії, виконала українка Ольга Куриленко.
«Королева Боудіка»
Зі свого боку, відзначена призом у Венеції драма «Хліб і сіль», знята другом України, молодим режисером Даміаном Коцуром, є прекрасним зразком сучасного польського кіно. Для любителів полоскотати собі нерви жахами про одержимих дітей, вигнання диявола й іншу чортівню прокатники приготували містичний горор «Екзорцист: Вірянин» (режисер Девід Гордон Грін).
«Екзорцист: Вірянин»
Американо-британська комедія «Великий утікач» (режисер Олівер Паркер) варта уваги вже хоча б через неперевершеного Майкла Кейна: він грає 89-річного ветерана Бернарда Джордана, що тікає з будинку для літніх людей, аби відвідати річницю дня висадки союзників у Франції й тим самим спричиняє переполох у міжнародному масштабі.
«Великий утікач»
Але, безумовно, ключова подія прокату — прем’єра «Вбивць квіткової повні» — нової роботи живого класика американського кіно Мартіна Скорсезе.
Тридцять восьмий фільм автора «Таксиста» та «Злих вулиць» є спільною продукцією Apple TV+ і Paramount. Прем'єра «Вбивць…» відбулася поза конкурсом на Каннському кінофестивалі й отримала схвальні відгуки преси.
Сценарій фільму ґрунтується на документальному бестселері Девіда Ґранна про вбивства корінних жителів Сполучених Штатів в Оклахомі. Вбивства в племені Осейдж тривали в 1910–1930-х роках. Газети повідомляли, що понад шістдесят заможних індіанців було вбито з 1918 по 1931 роки. Подальші дослідження показали, що кількість жертв могла обчислюватися сотнями.
Роберт Де Ніро грає тут, за визначенням критиків, «одну з найжахливіших ролей у своїй кар'єрі» — заможного скотаря Білла Хейла, який представляє себе праведником і покровителем громади, але не зупиняється ні перед чим заради власної вигоди. Другий полюс акторської переконливості — Леонардо Ді Капріо, який перевтілився в племінника Хейла, Ернеста. Останній навіть, буває, мучиться докорами совісті, але, не маючи власної волі, знову й знову виконує злочинні накази. Дуже гідно виглядає Лілі Ґледстоун в ролі Моллі, дружини Ернеста — це той нечастий випадок, коли в Скорсезе на перший план виходить яскравий жіночий характер. У фільмі також знялися Джессі Племонс, Кара Джейд Маєрс, Джаней Коллінз, Джилліан Діон і Танту Кардінал; загалом, акторський ансамбль — чи не найсильніший бік цієї історії.
У цілому, зазначив рецензент The Hollywood Reporter, «три з половиною години хронометражу цілком виправдані ескалацією трагедії, яка ні на мить не послаблює хватку — брудна ілюстрація історичного стирання, що має відлуння в сьогоднішніх політичних іграх, які розколюють суспільство».
Поза сумнівом, «Вбивці квіткової повні» є одним із фаворитів «Оскарівських» перегонів, тож, з огляду на все вищесказане, варті перегляду на великому екрані.
Скриншот на головній: «Вбивці квіткової повні», режисер Мартін Скорсезе
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.