Через постійне підвищення тарифу на залізничні перевезення бізнес починає скорочувати обсяги виробництва, відповідно у "Укрзалізниці" стає менше вантажів для перевезень. Так закручується спіраль, яка призведе в результаті до знищення основних клієнтів монополіста. Тож замість того, аби постійно підвищувати тариф, компанії варто переглянути свої витрати, адже саме там можуть критися корупційні схеми.
Про це заявив у інтерв’ю президент ОП "Укрметалургпром" Олександр Каленков.
"Обсяг перевезень після повномасштабного вторгнення РФ впав у 2 рази. До повномасштабного вторгнення він теж падав. Як вирішує "Укрзалізниця" цю проблему? Правильно, підвищує тарифи. Але ми прекрасно розуміємо, що корупція сидить якраз в деталях – в окремих операційних і капітальних витратах. За наявною у мене інформацією, в проекті фінплану УЗ на 2024 рік обсяг тарифікуються перевезень не зростає, але зате зростає витрата дизельного палива на 1%, А електроенергії – на 3%. Якщо так щороку по 1-3 відсотки збільшувати витрату енергоресурсів, ви уявляєте скільки там вже перезакладено? Зараз під час війни, коли це все засекречено і громадськість не може проконтролювати в повному обсязі витрати "Укрзалізниці" – це просто золоте дно для різного роду зловживань", – підкреслив Каленков.
Він акцентував, що підвищення тарифів у воєнний час – це злочин, який вбиває економіку країни. До того ж, в результаті це призведе лише до того, що "Укрзалізниця" буде перевозитися менше вантажів.
"Так закручується спіраль: в рази підвищуються тарифи – перевозиться менше вантажів – у "Укрзалізниці" постійні витрати, їй потрібно більше грошей, – вони знову підвищують тарифи– знову менше возиться вантажів,– і так, поки не зупиниться наша промисловість, або вантажі не підуть на автоперевезення",– зауважив Каленков.
Він підкреслив, що з точки зору держави перехід вантажів з ж/д на авто – це абсурд, адже залізницю якраз і будували для масових перевезень вантажів. Але державній монополії потрібен постійний державний контроль, інакше втрати країни та держбюджету будуть колосальними.
"Якщо держава не контролює монополію і потурає їй в питанні встановлення тарифів, менеджмент монополії орієнтується на короткострокові результати і роздуває тарифи, тим самим вбиваючи основу свого бізнесу – клієнтів, які формують її вантажну базу. Цей процес, як правило, незворотний: статистика перевезень УЗ за останні багато років має стійкий тренд до скорочення, навіть безвідносно таких негативних факторів як воєнні дії", – резюмував експерт.
Нагадаємо, раніше стало відомо, що "Укрзалізниця" ініціювала збільшення тарифів на вантажні перевезення. Рік тому у липні компанія вже підвищувала тарифи на 70% – це призвело до зростання собівартості української продукції та скорочення обсягів виробництва підприємств.
В свою чергу економіст Андрій Новак заявив, що від підвищення тарифу на залізничні перевезення наша держава програє, оскільки втратить тисячі суб’єктів господарювання. Тому тут необхідне втручання уряду, який має приборкати апетити "Укрзалізниці".