10 листопада 2023 року тривога тривала понад 3,5 години. Того дня російські МіГі-31К дозаправлялися в повітрі й перебували там довше, ніж зазвичай. Чи є реальна загроза того, що під час тривалих повітряних тривог МіГі-31К можуть здійснити запуск Кинджалів – Фактам ICTV розповів військовий експерт Defence express Іван Киричевський.
У ЗСУ зазначають, що триваліші попередження про повітряну тривогу пов’язані з так званими патрулюваннями, під час яких пілоти винищувачів виконують різні тренувальні вправи, тому їм доцільніше дозаправлятись у повітрі.
Скільки МіГ-31К може перебувати у повітрі
Технічні характеристики МіГ-31К тримають у секреті. Виходячи з характеристик звичайних МіГ-31, оснащених підвісними баками, зрозуміло, що час перебування в повітрі авіаносія Кинджалів може бути більшим за 3,5 години, а в разі дозаправки – зросте до семи годин.
Утім, спеціалізоване видання Defense Express зазначає, що польоти тривалістю сім годин для МіГ-31 є рекордним, а отже, більш ніж епізодичним явищем, надто, якщо йдеться про МіГ-31К із Кинджалом. Адже запуск ракети вимагає виходу на висотний і форсажний режими, який активно споживає паливо.
Також потрібно враховувати навантаження на пілотів винищувача під час таких тривалих польотів. Не менш важливо пам’ятати про рівень надійності головної проблеми МіГ-31 – двигунів Д-30Ф6, пожежі яких вважаються основною проблемою катастроф цих літаків. Саме тому зазвичай тривалість польоту МіГ-31 навіть із дозаправкою на практиці може тривати 2-4 години.
Під час тривалої повітряної тривоги: чи може МіГ-31К здійснити запуск Кинджалів
На запитання, чи є реальна загроза, що під час тривалих повітряних тривог МіГи-31К здійснять запуск Кинджалів, відповів Іван Киричевський. За його словами, така загроза є.
– Але тут розгорнемо матчастину трошки більше. Кажуть, якщо повітряна тривога довга, то можна якось виявити, адже під час Другої світової війни британці давали різні сигнали повітряної тривоги. Навіщо ж паралізувати життя країни у такий спосіб? – каже експерт.
Як стверджує Киричевський, специфіка в тому, що під час Другої світової війни бомбардувальники літали зі швидкістю приблизно 600 км/год і несли тільки некеровані авіабомби. А зараз літак-носій здатен летіти зі швидкістю 3000 км/год, і несе аеробалістичну ракету дальністю 2000 км.
– Може складатися певна ілюзія, що коли росіяни піднімають у повітря той же МіГ-31, їхній задум можна визначити. Ні, на жаль, цього зробити не можна, – зазначає екперт.
Дозаправка в повітрі МіГ-31К
По-перше, у повітрі МіГ-31, у принципі, дуже ненажерливий літак, його навіть за крейсерської швидкості всього 950 км/год потрібно дозаправляти раз на дві години або саджати, пояснює Киричевський. А по-друге, для росіян літаки МіГ-31 – це стратегічна зброя, стратегічна авіація. А у стратегічної авіації буває, наприклад, підйом по тривозі з тими залишками палива, які були в баках, а дозаправлення – вже в повітрі.
Експерт нагадав, що траплялися такі ситуації, коли росіяни проводили масовані ракетні обстріли спочатку з використанням ТУ-95МС звуковими крилатими ракетами, а потім посеред бою ще й починали прилітати Кинджали.
– На жаль, росіяни створили нам таку ситуацію, коли ми не можемо протиставити нічого іншого, крім того, як просто тримати багатогодинний режим тривоги. Тому що в нас є тільки дві батареї Patriot, які здатні збивати Кинджали, але щоб перекрити всю територію України, цього замало, – резюмує Киричевський.