Результатом блокади польськими ультраправими кордону з Україною економіка останньої зазнає значних збитків – зокрема, через зменшення кількості товарів, що ввозяться в країну. Втім, говорити про критичне зниження імпорту і назріваючий дефіцит тих чи інших позицій поки не доводиться: бізнес активно шукає альтернативні шляхи ввезення товарів або ж пропонує українцям доступні аналоги.
Про важливу роль Польщі в українському імпорті-експорті розповіли OBOZ.UA у групі компаній "Епіцентр К". Там зазначили: багато компаній України працюють через польські порти – у т.ч., Гданськ та Гдиню. Адже найбільше товарів в Україну йде з:
- польських;
- німецьких морських портів;
- нідерландського Роттердама.
"Відповідно, страйк місцевих перевізників та значне зменшення обсягу пропуску транспортних засобів через кордон із Польщею вплинули на кількість товарів, які можна ввозити на територію України", – визнали групі компаній.
Втім, зазначили там, конкретно в їхніх торгових центрах не відбулося різкого зниження вибору товарних позицій. Причина – невисока частка власного імпорту та орієнтація на:
- українських постачальників;
- власне виробництво.
"Усі ці заходи нівелюють проблеми з польським кордоном", – розповіли у групі компаній.
Дефіцит медикаментів поки що не загрожує
Зі свого боку, в мережі аптек "Подорожник" розповіли, що багато в чому ситуація залежить від кількості залишків товару по Україні. І загалом "клієнти не мали б помітити відсутності улюблених брендів".
При цьому там визнали: деякі товари справді можуть бути відсутніми через невчасне постачання дистриб'юторам. Однак у такому разі "виробники попереджають про можливий перебій доставки".
"Якщо обставини не змінюватимуться, то відповідно і збільшиться кількість таких звернень. Проте зараз ситуація не критична. У наших аптеках багато імпортної косметики з країн Європи – й тут спостерігається подібне. Тобто, товари приїжджають з затримкою і при цьому у нас достатньо залишків по Україні", – наголосили там.
Про те, що українці не мають великих проблем з медикаментами, повідомили OBOZ.UA і в мережі аптек АНЦ. "Дистриб'ютори відповіли, що проблем із підставкою товару у розрізі блокування кордону немає", – розповіли там.
Втім, є ще один фактор, який дозволяє українцям не перейматися можливим дефіцитом ліків через події на кордоні. Як пояснили у "Подорожнику", навіть якщо якогось препарату не виявиться в аптеці, завжди можна придбати його аналог.
"У людей буде можливість придбати аналог потрібного імпортного препарату. Адже він має свої аналоги", – підкреслили там.
Пальне буде
Також українці не повинні мати проблем з наявністю автопалива. Адже, за словами гендиректора однієї із мереж АЗС Леоніда Косянчука, нестачу нафтопродуктів "можна перекрити внутрішнім виробництвом".
Втім, визнав він, певні проблеми можуть виникнути зі зрідженим газом. Адже з ним "ситуація гірша".
"Раніше бензовоз міг зробити три ходки за місяць. Зараз за місяць і одну не може", – пояснив експерт OBOZ.UA.
Проте, запевняє він, якоїсь трагедії через це не станеться. Справа в тому що:
- рівень споживання зараз падає;
- учасники ринку "навезли достатньо запасів";
- українці легко перейдуть із газу на бензин – "тумблером клацнув і вже перейшов".
Впевненості, за його словами, надає і те, що оператори ринку активно шукають вихід із ситуації. Зокрема, опрацьовуючи як нові канали постачання, і можливості замінити імпортну продукцію.
"Оператори ринку вже перелаштовують логістику на залізничний транспорт, хоча це складніше. Через інші країни – не знаю. Молдова, Болгарія – закрили самі через побоювання російського бізнесу, хоча вони заходять іншими шляхами", – пояснив він.
Більше проблем може виникнути з технікою
Іван Павлік, комерційний директор COMFY, розповідає OBOZ.UA: виробники, постачальники та продавці побутової техніки та електроніки вже кілька тижнів стикаються з логістичними проблемами через страйки на польському кордоні. "Однозначно говорити про терміни, на які затримуються товари, складно. Бо хтось продовжує стояти в чергах, а хтось намагається шукати альтернативні шляхи постачання через Словаччину, Угорщину та Румунію", - каже експерт.
І хоча затримки в доставці є, поки що проблем з асортиментом немає. Товарів вистачить, адже продавці накопичили товари наперед. "Блек Фрайдей для нашого сегменту дуже важливий період і ми починаємо підготовку до нього за кілька місяців. Ми та наші покупці можемо стикнутися з проблемами з наявністю товарів пізніше, в грудні, особливо якщо страйки будуть погіршуватися (охоплять більше пунктів на кордоні з Польщею або приєднатися інші країни)", - вважає Павлік.
Вплив може виражатися не лише в певному дефіциті товарів, але й у зростанні цін вже в грудні. Вже зараз подвоєно вартість логістики, а якщо страйк буде посилюватися та поширюватися, то логістика здорожчає ще більше. Виробники та постачальники, звичайно, будуть закладати це здорожчання у вартість товарів. Найменше це вплине на дрібні гаджети та електроніку, бо вартість логістики тут менше впливає на вартість одиниці товару. Найбільший вплив може бути на категорію великої побутової техніки, якої, умовно, в штуках менше влізає в одну вантажівку.
Виробники та постачальники побутової техніки та електроніки вже намагаються перебудувати ланцюжки постачання та використовують альтернативні логістичні маршрути через Словаччину, Угорщину та Румунію. Але це вирішує проблему лише частково, бо:
- В Словаччині вже достатньо великий наплив транспорту й не вистачає потужностей для обробки цього потоку;
- В подібній логістиці є обмеження щодо можливостей використання альтернативних маршрутів. Тож не всі постачальники можуть просто поїхати в об’їзд через іншу країну та змушені стояти в чергах на кордоні з Польщею.
Проблема експорту
Втім, говорити, що блокування кордону відбувається для українського бізнесу практично непомітно, також не можна. Як розповів OBOZ.UA засновник транспортної компанії "Хортицькі лінії" Ігор Кірпа, через дії поляків доводиться їхати в об'їзд через інші країни. Обходиться така "подорож" досить дорого – близько 1-1,5 тис. євро додаткових витрат на логістиці.
"Простий приклад. Горілку "Хортиця" возили із Запоріжжя до Варшави. Зараз пропускають 24 машини на добу. У Ягодині 4 тис. машин в електронній черзі записано – це на 200 днів. Кому через 200 днів потрібна ця горілка? Тому скасовують замовлення", – пояснив він.
Поляки самі незадоволені
Водночас від блокування кордону страждають не лише українці, а й самі поляки. Понад те, за словами Кірпи, перевізники із сусідньої країни не підтримують страйк ультраправих.
"Це одна маленька партія Конфедерація влаштувала, це просто політичні ігри. Поляки самі не хочуть блокування кордону, вони теж сюжи їздять, усюди їздять. Це робота. От представник цієї політичної партії має транспортну компанії, він з однієї асоцацією і влаштував це блокування. Це більше ніхто не підтримав", – розповів він.
Скільки втрачає Україна через блокування кордону
Загалом Україна зазнає досить серйозних збитків від дій польських ультраправих. Як розповіла раніше наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Коссе:
- лише українським перевізникам це коштує приблизно 164 тис. євро щоденних збитків;
- збитки ж самої України набагато вищі – адже до них входять невиконання контрактів підприємствами та припинення виробництва.
Загальна сума збитків буде значно більшою, охоплюючи ризики для підприємств, експортерів та імпортерів. Невиконання контрактів та припинення виробництва стають обов'язковою частиною цього сценарію", – констатувала Коссе.
При цьому вона наголосила: проблеми має і Польща. Причому пропорційні з Україною.
"Польський бізнес також зазнає збитків від цього блокування. І не виключено, що ці втрати можна порівняти з українськими", – резюмувала експертка.
Як повідомляв OBOZ.UA, за словами міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольського, ускладнюють ситуацію специфічні вимоги страйкуючих. Адже в них "важко знайти якісь конструктивні речі".
Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та у Viber. Не ведіться на фейки!