Україна та Єврокомісія напрацьовують компромісні рішення для розблокування українсько-польського кордону. Тим часом уряд Польщі відреагував на блокаду та озвучив свої пропозиції.
Що відбувається на кордоні між Україною та Польщею станом на 27 листопада – далі в матеріалі.
Які рішення пропонує Україна
Єврокомісія зацікавлена в якнайшвидшому розблокуванні кордону. Водночас повернення дозволів для українських перевізників не обговорюється.
Про це заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач розповів ведучому телемарафону Єдині новини Вадиму Карп’яку.
– Ми напрацьовували спільні позиції, розглядали варіанти, які проговорювали з польською стороною. Це має бути спільне рішення України, Польщі та Єврокомісії, – заявив Деркач.
Заступник міністра наголосив, що ключова вимога польських протестувальників – повернення до системи дозволів для українців – сьогодні не обговорюється. Адже існує Угода про лібералізацію вантажних перевезень між Україною та ЄС.
Раніше в Євросоюзі визнали, що ця угода працює ефективно. Тому вона була пролонгована ще на рік – до кінця червня 2024 року.
– Ключове питання, яке ми порушуємо і хочемо разом вирішити, – це збільшення спроможностей пунктів пропуску для того, щоб у нас не було черг на кордонах… Щодо дозволів, то це питання на сьогодні не на порядку денному в Єврокомісії, оскільки діє угода про лібералізацію, – наголосив Сергій Деркач.
Зокрема, обговорюється відкриття для пустих вантажівок пункту пропуску Угринів – Долгобичув на території Польщі. Це зменшить навантаження на інші пункти пропуску.
Крім цього, є пропозиція збільшити ефективність роботи контрольних служб України та Польщі, щоб більше транспортних засобів змогли проїдждати за добу через кордон.
За словами Деркача, польські протестувальники добре розуміють, що сьогодні рішення про скасування “транспортного безвізу” для України чи внесення змін до угоди неможливо швидко ухвалити. Існують бюрократичні процедури.
– Тому рішення далі стояти на кордоні і блокувати виключно з цією вимогою виглядає нереалістичним. А фактично під виглядом цієї вимоги просто блокується кордон для того, щоб фізично не впускати наших водіїв, – зазначив заступник міністра.
Деркач додав, що компромісні варіанти рішення будуть представлені протестувальникам.
Пропозиції уряду Польщі
Влада Польщі офіційно відреагувала на блокаду. Польський міністр інфраструктури Анджей Адамчик надіслав листа віцепрем’єру України Олександру Кубракову з пропозицією щодо розблокування кордону.
По-перше, Адамчик закликає виконати вимоги польських протестувальників – скасувати обов’язкову реєстрацію у системі єЧерга для порожніх вантажівок, які повертаються з України до ЄС, принаймні на двох пунктах пропуску: Зосин – Устилуг і Нижанковичі – Мальховіце.
Зазначається, що однією з причин протесту польських перевізників є саме запровадження Україною електронної черги.
– Це спричинило значне збільшення часу очікування для транспортних засобів, зареєстрованих у ЄС, які повертаються з України без вантажу, щоб перетнути українсько-європейський кордон… На думку мітингувальників, нова система допускає нерівне ставлення до перевізників з України та Польщі, – стверджують у польському міністерстві.
По-друге, Адамчик звернувся до комісара ЄС з питань транспорту Адіни Валеан із закликом створити спільний комітет для аналізу впливу “транспортного безвізу” (Угоди про лібералізацію транспортних перевезень з Україною) на ринок автомобільних перевезень ЄС. Оскільки скасування цієї угоди є ключовою вимогою польських перевізників.
Що відбувається на кордоні між Україною та Польщею
Станом на 26 листопада на трьох заблокованих польськими перевізниками пунктах пропуску стояли в черзі понад 2000 транспортних засобів. Йдеться про пункти Краківець – Корчова, Ягодин – Дорогуськ та Рава-Руська – Гребенне.
У понеділок, 27 листопада, польські далекобійники та фермери розпочали цілодобову блокаду доступу до одного з найбільш завантажених пунктів пропуску на кордоні з Україною – Медика-Шегині. Це вже четвертий заблокований КПП.
За словами протестувальників, через пункт пропуску Медика-Шегині пропускають по дві вантажівки на годину, за винятком гуманітарної допомоги та товарів військового призначення.
За даними прикордонної служби Польщі, час очікування вантажівок на КПП в Медиці становить 91 годину, інформує агентство Reuters.
Ультраправа партія Конфедерація, яка виступала проти допомоги Україні, була найактивнішим прихильником протестів на кордоні, які стартували 6 листопада.
Польські перевізники скаржаться, що програють українським компаніям, які пропонують нижчі ціни на свої послуги та транспортують товари в межах Європейського Союзу.
Протестувальники вимагають від ЄС знову запровадити систему дозволів для українських перевізників, тобто скасувати “транспортний безвіз”.
Крім того, поляки наполягають, щоб порожні польські вантажівки, які повертаються з України до Польщі, могли перетинати кордон без єЧерги.
Україна, своєю чергою, наголошує, що протест завдає шкоди її економіці під час війни, перешкоджаючи експорту та постачанню життєво необхідних товарів, таких як автогаз.
Польща 28 листопада обмежить роботу ще одного КПП
У вівторок, 28 листопада, буде тимчасово обмежено оформлення вантажівок та автобусів у пункті пропуску Угринів – Долгобичув.
Про це повідомили в Держприкордонслужбі України з посиланням на польських прикордонників.
Так, 28 листопада в пункті Долгобичув відбудеться відключення електроенергії через ремонтні роботи. Орієнтовний час – з 09:00 до 21:00 (за Києвом).
У цей період оформлення транспортних засобів здійснюватиметься на мобільних терміналах. Тому пропуск вантажівок масою до 7,5 тонн, а також автобусів буде тимчасово призупинено.
Пропуск легкових авто здійснюватимуть у звичайному режимі.
В ДПСУ закликають врахувати цю інформацію під час планування поїздок.