Мовчи і плати. У Верховній Раді готують бомбу для монополістів
Мовчи і плати. У Верховній Раді готують бомбу для монополістів

Мовчи і плати. У Верховній Раді готують бомбу для монополістів

Депутат пропонує новий механізм захисту прав споживачів послуг ЖКГ

Ситуація у ЖКГ близька до критичної та загрожує підірвати житлово-комунальне господарство зсередини. Найближчим часом у Раді депутати обговорять долю українського споживача послуг ЖКГ.

Репетиція зими

23 листопада 2023 року НЕК "Укренерго"заявила про дефіцит потужності в енергосистемі через складні погодні умови. Довелося докуповувати кіловати в іноземних партнерів та обмежувати експорт. Така ситуація, з невеликими перервами, зберігається і в перший день зими.

Як з'ясувалося, не лише погода була причиною дефіциту потужностей – якраз 22 листопада в аварійний ремонт було переведено одразу сім енергоблоків ТЕС, причому шість із них – приватної компанії ДТЕК, один – "Центренерго". Оскільки це сталося раптово та позапланово, Міністерство енергетики доручило Держінспекції з енергетичного нагляду України оперативно розібратися. Ефект був блискавичним – до кінця 23 листопада чотири із семи енергоблоків ТЕС були знову під'єднані до енергосистеми. У відкритих джерелах була інформація про те, що "Центренерго" може бути підконтрольною людям з орбіти впливу олігарха Ігоря Коломойського, в той час, як ДТЕК пов'язують із Рінатом Ахметовим.

 Пани та мороз

Поки енергомережі лихоманить, у тепломережах – кричущий недогрів або відсутність тепла. 28 листопада 2023 року одну із магістральних вулиць Одеси перекрили мешканці будинків, у яких через негоду три доби поспіль не було не лише світла, а й тепла. У Миколаєві кілька десятків будинків без тепла, хоча раніше влада міста звітували про повну готовність до опалювального сезону. У Києві збунтувалися студенти Національної академії образотворчого мистецтва – у гуртожитку, а також в аудиторіях не було опалення від слова "зовсім". Після того, як майбутні художники прорвалися до ректора, опалення з'явилося. При цьому керівник вишу стверджує, що потеплішало б у приміщеннях і без бунту – саме завершився ремонт котельні. В інших місцях столиці опалення не подавали або через документальні проблеми, або через пориви труб теплотрас.

У Світловодську Кіровоградській області в одному з будинків створили ОСББ, але в результаті станом на 29 листопада залишалися без опалення: голова ОСББ не підписував гарантійний лист про те, що всі проблеми із внутрішньобудинковими тепломережами бере на себе. При цьому голова ОСББ заявляє, що будинок був обстежений щодо готовності до опалювального сезону і визнаний готовим, акт обстеження є, а в ОДА стверджують, що є технічні моменти, які треба вирішувати (підключення до тепла будинку веде до відключення котельні). Проте всі інші будинки, які підписали гарантійні листи, отримали тепло. Але що такого "чарівного" у листах? А те що постачальник послуги опалення знімає з себе будь-яку відповідальність за наявність та якість послуги. Тобто страхується від скарг.

Немає шляху – йди до судів

Держоргани, що займаються скаргами споживачів на їхніх постачальників, завалені зверненнями громадян. Поки що держава де-факто безсила, проте у Верховній Раді назріває жорстке рішення. Про це розповів перший заступник голови парламентського комітету з енергетики та ЖКГ Олексій Кучеренко. 

На цей час такими структурами є НКРЕЦ і Держпродспоживслужба. За даними останньої, кількість скарг споживачів на послуги ЖКГ у Києві скоротилося з 627 у 2019 році до 260 у поточному. Усього по Україні цього року на послуги ЖКГ зафіксовано 2123 скарги до Держпродспоживслужби. 69% зі скарг по Києву – на необґрунтовані нарахування чи відсутність перерахунку за неякісно надану послугу.

Але скорочення кількості скарг не свідчить про те, що проблеми взаємовідносин між споживачем та постачальником ЖК-послуг вирішено, стверджує Олексій Кучеренко. На його думку, споживачі зневірилися, що ці держструктури можуть їх захистити.

Зі стелі, але в законі

І не дарма. Як розповів голова Спілки споживачів житлово-комунальних послуг Олег Попенко, поточного року на тлі 260 скарг на послуги ЖКГ по Києву до Держпродспоживслужби лише до очолюваного ним Союзу надійшло їх понад 2 тисячі. Гарячі лінії 15-51 та 15-57 у столиці щомісяця реєструють мінімум 10 тисяч. скарг на послуги ЖКГ. 

"Ці цифри не лише свідчать про масштаб проблеми, а й про те, що держструктури не справляються", – наголосив він.

До чого це призводить? Олег Попенко продемонстрував платіжку харків'ян за тепло. Усім донараховано 591 грн та ще 1467 грн за ремонт та обслуговування внутрішньобудинкових тепломереж. 

"Це абсолютно незаконний платіж, тому що він запроваджується за підсумками загальних зборів мешканців, але у "Харківських тепломереж" немає жодного протоколу жодних таких зборів", – стверджує він.

Магія перевірки лічильників

У масштабах міста це 150 млн грн, які "Харківські тепломережі" покладуть у кишеню, якщо, звісно, ​​споживачі заплатять. Аналогічна схема прокручується й у Львові. Підставою для "малювання" таких цифр є якраз донарахування за методикою 315. Особливо хлібна справа – перевірка лічильників, яка дозволяє постачальнику, використовуючи методику 315, стягувати вдвічі-втричі більше за послугу, "і це масово по всій країні", – стверджує Попенко.

Суди та справа

Споживач у всіх цих хитросплетіннях безпорадно борсається і зрештою опускає руки.

"Якщо до 2014 року я як людина з досвідом, народний депутат, ексміністр ЖКГ розумів, хто за що відповідає у цій сфері, то зараз навернули такого, що, по суті, споживач залишився віч-на-віч з монополіями, – підкреслив Олексій Кучеренко. – Згадую свою дискусію з Оленою Бабак (активно просувала реформу ЖКГ). На питання, як споживачам захищати себе, вона відповіла – це ринок, "нехай ідуть до суду". Уявити, як мільйони людей ідуть до суду – це точно не соціальна держава. Було переоцінено роль споживача, що він сам здатний написати юридично правильну скаргу..

А від цього залежить результат.

 "Якщо ви неправильно сформулюєте (скаргу), помилитеся в номері постанови, не там поставте кому, то отримаєте формальну відписку", – стверджує парламентар. 

Швидко та жорстко

Все це несе низку ризиків, особливо небезпечних в умовах воєнного стану.

Спойлер 1: Ризики від неефективного захисту прав споживачів у сфері ЖКГ

Тому найближчим часом у парламентському комітеті з питань енергетики та ЖКГ відбудеться засідання, присвячене захисту прав споживачів ЖК-послуг в умовах воєнного стану.

Форми та зміст

Як повідомив Олексій Кучеренко, досягнуто домовленості з головою комітету Андрієм Герусом. За підсумками засідання буде напрацьовано рішення, які реально втілити протягом двох-трьох місяців, оскільки діяти треба швидко.

Чого конкретно можна очікувати:

Джерело матеріала
loader
loader