Помилка колишнього інженера NASA Кріса Левіцкі ледь не перетворила тестування марсоходу Spirit, вартістю 500 мільйонів доларів на справжню катастрофу. Лише за два тижні до призначеної дати запуску дорогий космічний апарат міг перетворитися на купу металобрухту.
Історію інциденту Левіцкі розповів у власному блозі, описуючи роботу над марсоходом Spirit в Лабораторії реактивного руху NASA (JPL) в Пасадені (США). Подія, яка могла перекреслити плани Сполучених штатів Америки щодо дослідження червоної планети, відбулася у лютому 2003 року.
Того дня космічний апарат потрібно було досконало перевірити востаннє на Землі. Оскільки марсоходи були одними з найскладніших космічних апаратів, коли-небудь побудованих, все мало бути в ідеальному робочому стані. Особливо зважаючи на те, що загальні інвестиції NASA в розробку складали майже мільярд доларів.
"Ніякого тиску", – пожартував Левіцкі, якому тоді було 29 років.
У день остаточних тестувань він працював у свою неофіційну другу зміну, відпрацювавши 12 годин. Його завдання полягало у перевірці цілісності двигунів інструменту для абразивного руйнування гірських порід (RAT), прикріпленого до роботизованої руки "Спірита".
Щоб перевірити двигун, було два варіанти: або розбирати його після кожного тестування, що, як пояснив інженер, було непрактично, або ж виявити наявність будь-яких проблем можна було подивившись на електричні характеристики.
Для цього дослідники від'єднували двигун і підключали його до зовнішнього джерела живлення. Якщо під час під'єднання до мережі інженери бачили експоненціальне зменшення електричного струму – це було добрим знаком. Якщо ж відбувалися стрибки напруги – це було поганою ознакою.
Левіцкі багато разів проводив цей тест за допомогою розгалужувальної коробки.
"Мої різні ролі в проєкті дали мені досвід розшифровки лабіринту діаграм, що відображають 10 000 контактних з’єднань, завдяки яким усе на космічному кораблі працювало, і моя відповідальність за написання інструкцій щодо під’єднання та керування всіма двигунами на марсоходах зробила мене очевидним вибором для цієї тестової кампанії", – пояснив він.
Коли почалися тестування, швидкий імпульс на опорний двигун підтвердив, що все в порядку. Двигун RAT від Spirit був підключений, і Левіцкі був готовий до роботи.
Для того аби побачити найменші недоліки двигуна, потрібно було дати йому "стільки потужності, скільки він хоче". Тому було дуже важливо не переплутати жоден із підключених кабелів, оскільки "неправильне з'єднання може призвести до катастрофічних пошкоджень".
Імпульс було надіслано до двигуна і команда одразу ж отримала результат, але він виявився не тим, якого очікували. Як пояснив інженер, це не було схоже ні на працюючий, ні на зламаний двигун.
"Мій розум кинувся шукати пояснення і за якусь мить знайшов найбільш вірогідне. Мої очі простежили за дротами від нашої розгалужувальної коробки на тестовому візку до космічного корабля, і причина незнайомого сигналу встромилася мені в серце, як кинджал", – розповів Левіцкі.
Виявилося, що потужний заряд енергії пішов не в двигун RAT, а, через помилку з вимикачем, був направлений "прямо в космічний апарат".
"От л*йно" – описав свої емоції інженер.
В той же час команда побачила, що вся телеметрія з марсохода припинилася. Левіцкі зізнався, що подумав, ніби він вбив Spirit лише за два тижні до запуску, і варіантів полагодити, здавалося б, несправний марсохід було дуже мало.
Але в нього все ж було сподівання, що сплеск енергії пішов у щось, що могло впоратися з ним і, можливо, просто стався масштабний збій, пов'язаний з інцидентом. Аби перевірити цю версію, команда заживила Spirit, сподіваючись, що він перезавантажиться. Але нічого не сталося.
Пригнічений помилкою і усвідомлення того, що це може бути його останній день роботи у NASA, Левіцькі відправився додому, де розповів цю історію своїй дружині.
"Я був переконаний, що вранці втрачу роботу і в історію космічних досліджень моє ім'я буде вписане в особливий розділ ганебної слави", – зізнався він.
Наступного дня вони із командою повернулися в JPL, намагаючись проаналізувати події минулого вечора і зрозуміти, що саме сталося. Якийсь час все здавалося безнадійним, аж поки інженер не згадав, що перед фатальним тестом використовував мультиметр – електронний пристрій, який потрібен для вимірювання різних електричних параметрів. Його було під'єднано до всієї системи, але перед самим тестом Левіцкі від'єднаві пристрій.
"Моніторинговий мультиметр, який я від'єднав, фактично завершував ланцюг, що живив телеметрію наземних випробувань космічного апарату. Я випадково вимкнув з'єднання в ту ж мить, коли від'єднав дроти (мультиметра)", – зізнався він.
Коли всю схему знову було відновлено, дослідники повернули живлення Spirit і "це спрацювало".
"Було колективне зітхання, коли телеметрія повернулася до життя – Spirit не був мертвий, зрештою", – розповів Левіцкі.
Історія знає, що цей інцидент жодним чином не вплинув на марсіанську місію, яка пройшла із успіхом.
Як пише The Register, Левіцкі ж згодом зробив блискучу кар'єру, в тому числі став керівником польоту місії.
Раніше OBOZ.UA розповідав про те, що робот з ШІ створив каталізатор для отримання кисню на Марсі. Він впорався із тестами, на які люди витратили б 2000 років.
Підписуйтесь на канали OBOZ.UA у Telegram і Viber, щоб бути в курсі останніх подій.