Сьогодні, 5 грудня 2023 року, оприлюднено результати PISA-2022, участь у якому, попри війну, взяла і Україна. Які підсумки дослідження та яка ситуація порівняно з іншими країнами, а також що кажуть у Міносвіти, Уряді та Верховній Раді – читайте у матеріалі Фактів ICTV.
Що таке PISA
PISA – це програма міжнародного оцінювання учнів, яка була заснована понад 20 років тому. Тест проводять у країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Дослідження відбувається раз на три роки. У 2022-му в ньому взяли участь понад 80 країн світу, зокрема і Україна. PISA була проведена у 18 із 27 регіонів України.
– Україна — єдина країна, яка провела дослідження в умовах війни. Це велике й надважливе досягнення. Заклади освіти проводили тестування попри масовані обстріли й затяжні повітряні тривоги в жовтні 2022 року. Завдяки участі в дослідженні в нас є можливість відстежувати тенденції в знаннях і навичках учнів як на рівні країни, так і на рівні окремих груп учнівства, — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Українські учні вперше взяли участь у дослідженні 2018-го.
Лідерами тестування традиційно стали країни Азії – Сінгапур, Китай, Корея, Японія, Гонконг.
Що оцінює PISA
Тестування дозволяє оцінити результати різних освітніх систем і програм та порівняти їх. Звісно, це робиться з поправкою на культурні, соціальні особливості, тобто в ширшому контексті кожної країни. Тестування дозволяє виявити фактори, що впливають на успішність навчання.
Варто зазначити, що результати тестування учнів у той чи інший час змусили деякі країни змінити підходи до освіти.
Тестування PISA – це не просто про відтворення знань, а й про перевірку їх застосування на практиці, у ситуаціях, максимально наближених до реального життя.
PISA 2022: результати
Тест охоплює три основні предметні галузі: читання, математику й природничо-наукові дисципліни. Щороку фокус змінюється, цього разу головною галуззю оцінювання знань була математика.
У жовтні 2022 року, попри обстріли й тривалі повітряні тривоги, понад 3 800 українських підлітків зі 164 навчальних закладів пройшли тестові завдання з трьох дисциплін і заповнили анкети PISA.
- Читання
У читанні українські учні показали результат на 38 балів нижчий, якщо порівняти з 2018 роком. 59% учнів досягли базового рівня в читанні, 29% — третього рівня і вище. У середньому українські школярі відстають у читанні від учнів інших країн приблизно на 2,5 року навчання за стандартами PISA.
- Математика
Порівняно з минулим тестуванням, результати українських учнів погіршилися на 12 балів. 58% мають базовий та другий рівень математичної грамотності, 32% учнів — третій рівень і вище.
У галузі математики різниця між Україною і країнами ОЕСР становить приблизно 1,5 року навчання за стандартами PISA (1 рік навчання = 20 тестових балів).
- Природничо-наукові дисципліни
Якщо порівняти із циклом 2018 року, результати зменшилися на 19 балів. Базового рівня грамотності за шкалою PISA досягли 66% українських учнів і учениць. Водночас рівня 3 і вище – лише 36%.
Отже, середній бал українських учнів з математики становив 441, з читання — 428, а з природничо-наукових дисциплін — 450. Результати наших школярів виявилися гіршими, ніж у середньому по країнах ОЕСР (середній показник для них з математики становить 472 бали, з читання — 476 балів, а з природничо-наукових дисциплін — 485 балів).
Якщо порівнювати з референтними країнами, то загалом Україна показала вищі результати з усіх трьох галузей. Вона обійшла Болгарію, Молдову і Грузію. Водночас результати Естонії, Польщі та Словацької Республіки є вищими.
Що кажуть у Міносвіти, Раді та Уряді
Міністр освіти і науки Оксен Лісовий заявляє, що результати міжнародного дослідження PISA-2022 для України невтішні, але цілком очікувані.
– Цифри для нас невтішні, але цілком передбачувані, враховуючи ті умови, в яких ми перебували, в яких перебували наші діти й наша освіта, – сказав Лісовий під час презентації дослідження.
За словами міністра, погіршення результатів пов’язані з тривалими обмеженнями через пандемію Covid-19 і неготовністю системи освіти до цього, повномасштабною війною, а також зі стресом.
Водночас Лісовий зауважив, що зниження результатів відзначається не лише в Україні, а й в інших досліджуваних державах, що пов’язано з пандемією та тривалим дистанційним навчанням.
Зі свого боку прем’єр-міністр України зауважив, що дослідження якості освіти PISA-2022 є джерелом важливих даних про те, над чим необхідно ретельніше працювати.
– Для України безумовним пріоритетом є розвиток освіти. Це фундамент, на якому ми маємо будувати сильну, конкурентну, інноваційну, європейську державу. Наголосив на цьому під час Глобального запуску результатів останнього міжнародного дослідження якості освіти PISA, – написав Шмигаль у Telegram.
Він зауважив, що Уряд докладе всіх зусиль, щоб українська система освіти була стабільною та ефективною.
Зокрема, голова комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак наголосив на шокуючій різниці між результатами навчання учнів із великих міст і сільської місцевості.
– Якщо ви детально прочитаєте великий звіт за результатами дослідження, то ви побачите, що різниця між великими містами, маленькими містами та селами в результатах насправді шокуюча. І раніше була велика різниця, але зараз вона стала ще більшою, – сказав Бабак під час презентації дослідження PISA-2022 у Києві.
Голова комітету звернув увагу, що результати українських учнів із великих міст інколи вищі, ніж у середньому по Європі, тоді як у дітей, котрі навчаються в селах, за окремими напрямами тестування різниця становить понад 4,5 року навчання.