Протидія агресії рф та важливі міжнародні заходи: Держфінмоніторинг відзвітував про результати роботи за 2023 рік
Протидія агресії рф та важливі міжнародні заходи: Держфінмоніторинг відзвітував про результати роботи за 2023 рік

Протидія агресії рф та важливі міжнародні заходи: Держфінмоніторинг відзвітував про результати роботи за 2023 рік

Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ/ФРЗМЗ), які базуються на реалізації:

- Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Базовий Закон), актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;

- основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);

- Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;

- Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.

Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.

На офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу, продовжуючи роботу започатковану після введення воєнного стану, на щотижневій основі оприлюднювались ключові статистичні дані щодо роботи підрозділу фінансової розвідки на міжнародній та внутрішній арені.

Збір та обробка інформації

Протягом 2023 року від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 1 429 594 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 155 369 повідомлень про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 1 260 269 повідомлень про порогові операції;

- 178 повідомлень про порогові та підозрілі операції (діяльність);

- 13 778 повідомлень на запит про відстеження фінансових операцій.

Аналітичні дослідження

За 2023 рік Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 1 122 матеріали (608 узагальнених матеріалів та 514 додаткових узагальнених матеріалів), зокрема до:

- Служби безпеки України – 348 матеріалів (194 узагальнених матеріали та 154 додаткових узагальнених матеріали);

- Національної поліції України – 278 матеріалів (212 узагальнених матеріалів та 66 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національного антикорупційного бюро України – 167 матеріалів (47 узагальнених матеріалів та 120 додаткових узагальнених матеріалів);

- Бюро економічної безпеки України – 119 матеріалів (71 узагальнений матеріал та 48 додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 109 матеріалів (54 узагальнених матеріали та 55 додаткових узагальнених матеріалів)

- органів прокуратури – 101 матеріал (30 узагальнених матеріалів та 71 додатковий узагальнений матеріал).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 102,1 млрд гривень.

За 2023 рік сума зупинених Держфінмоніторингом фінансових операцій та заблокованих коштів становить у еквіваленті 4,1 млрд гривень.

Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є виявлення фінансових операцій та осіб пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму та військовою агресією з боку РФ проти України (в тому числі діяльністю диверсійно-розвідувальних груп; колабораційною діяльністю; публічними закликами осіб до зміни чи повалення конституційного ладу або змін меж території або державного кордону України; осіб, до яких застосовано санкції).

Так, за 2023 рік Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 267 матеріалів, пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму та військовою агресією з боку РФ проти України.

Такі матеріали за напрямками розслідування розподіляються на наступні складові (32 матеріали містять декілька складових):

- 33 матеріали (23 узагальнених матеріали та 10 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій або їх учасників, стосовно яких існують підозри у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях України);

- 103 матеріали (95 узагальнених матеріалів та 8 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій або їх учасників, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку РФ проти України; колабораційною діяльністю; які публічно закликають до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону, у тому числі за участю 9 неприбуткових організацій;

- 163 матеріали (59 узагальнених матеріалів та 104 додаткових узагальнених матеріали) щодо юридичних осіб та фізичних осіб, або пов’язаних з ними осіб, до яких застосовано обмежувальні заходи (санкції).

У рамках міжнародного співробітництва щодо обміну інформацією, а також виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої зокрема, направлено 77 запитів до 37 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.

Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.

Так, за 2023 рік Держфінмоніторингом виявлено інформацію про наявність у суб’єктів розслідування та пов’язаних осіб 21 об’єкта нерухомості (2 квартир, 1 апартаментів, 1 кондомініуму, 3 вілл, 1 маєтку та 13 інших об’єктів нерухомості), 2 яхт, 170 компаній та 56 рахунків. Щодо вартості окремих активів, по яких відома відповідна інформація, вона становить еквівалентно близько 320,5 млн дол. США.

У фокусі уваги Держфінмоніторингу перебувають також фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

За 2023 рік Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 250 матеріалів (86 узагальнених матеріалів та 164 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України – 167 матеріалів (47 узагальнених матеріалів та 120 додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 42 матеріали (18 узагальнених матеріалів та 24 додаткових узагальнених матеріали);

- Служби безпеки України – 20 матеріалів (10 узагальнених матеріалів та 10 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національної поліції України – 11 матеріалів (4 узагальнених матеріали та 7 додаткових узагальнених матеріалів);

- Офісу Генерального прокурора – 8 матеріалів (5 узагальнених матеріалів та 3 додаткових узагальнених матеріали);

- Бюро економічної безпеки України – 2 узагальнених матеріали.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 15,5 млрд гривень.

Крім того, Держфінмоніторингом, використовуючи власну практику, практику інших учасників національної системи фінансового моніторингу та досвід міжнародних партнерів підготовлено типологічне дослідження на тему: «Ризики та загрози легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму в умовах військової агресії РФ».

У типологічному дослідженні (розповсюджено серед учасників системи) висвітлено різновиди схем легалізації (відмивання) злочинних доходів та фінансування тероризму (сепаратизму), що вчиняються в умовах військової агресії РФ, розкрито індикатори підозрілості, методи та інструменти схем ВК/ФТ/ФРЗМЗ, а також вказано на важливість застосування ризик-орієнтованого підходу з метою виявлення вищевказаних злочинів та розробки стратегій для їх запобігання та протидії.

Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю

У рамках законодавчої роботи, Держфінмоніторингом спільно з Міністерством фінансів України та іншими зацікавленими органами було розроблено План заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків ризиків, виявлених за результатами третьої національної оцінки ризиків у сфері ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, на період до 2026 року, який був затверджений Кабінетом Міністрів України 27 грудня 2023 року.

Цей план містить комплекс інституційних, законодавчих, організаційних та практичних заходів з удосконалення національної системи запобігання та протидії відповідно до міжнародних стандартів та системи стратегічного планування у цій сфері.

Крім того, представник Держфінмоніторингу неодноразово брав участь у засіданнях комітетів Верховної Ради України щодо законопроєктів про внесення змін до Базового Закону.

У рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом продовжується тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).

Так, Держфінмоніторингом було поновлено тестування обміну інформацією з банківськими установами з використанням форматів повідомлень, визначених у постанові Національного банку України від 26.08.2022 № 193.

Також у вересні та грудні 2023 року Службою було оновлено рекомендації щодо подання до Держфінмоніторингу банками та небанківськими установами інформації щодо проведення фінансових операцій. Ці рекомендації були оновлені після внесення чергових змін до Базового Закону.

Водночас, у період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 29 березня та 01 вересня 2023 року відбулись відповідно четверте та п’яте засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.

Під час засідань Держфінмоніторингом поінформовано присутніх про реалізацію Службою у 2022 та 2023 роках державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, в умовах воєнного стану.

Також, членами Громадської ради було схвалено План роботи Громадської ради при Держфінмоніторингу на 2024 рік.

Крім того, на виконання частини другої статті 36 Закону України від 06.12.2019 р. № 361-ІХ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Держфінмоніторингом направлено до Верховної Ради України звіт про стан запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за 2022 рік (далі – Звіт).

У Звіті міститься інформація про результати діяльності учасників національної антилегалізаційної системи за 2022 рік, враховуючи умови збройної агресії РФ проти України.

Крім того, відповідно до статті 45 Закону України «Про державну службу» та Типового порядку проведення публічного звіту керівника органу виконавчої влади, затвердженого наказом Національного агентства з питань державної служби 20.12.2016 № 277 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 11.01.2017 за № 28/29896, із врахуванням запровадження воєнного стану в Україні та наслідків його введення, у квітні 2023 року Головою Державної служби фінансового моніторингу України представлено публічний звіт за 2022 рік.

У сфері методологічної роботи Держфінмоніторингу, з 27 по 28 квітня 2023 року було проведено міжнародну конференцію, організовану Держфінмоніторингом за підтримки проекту «Зміцнення готовності системи фінансового моніторингу протистояти відмиванню коштів та фінансуванню тероризму», в рамках Програми підтримки Організації з безпеки співробітництва в Європі (ОБСЄ) для України та у співпраці з Антикорупційною ініціативою ЄС в Україні (EUACI) на тему: «Наднаціональна та національна системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ: виклики та перспективи».

Вказаний захід було присвячено обговоренню особливостей імплементації антилегалізаційного законодавства з урахуванням результатів третього кола Національної оцінки ризиків у сфері ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, сучасних викликів та визначенню стратегічних пріоритетів подальшої еволюції системи реагування на відповідні загрози, у тому числі в умовах військової агресії РФ проти України.

З 7 по 8 грудня 2023 року у місті Тернопіль було проведено форум на тему «Фінансовий моніторинг 2023», організований Держфінмоніторингом та Академією фінансового моніторингу за підтримки Програми підтримки ОБСЄ для України, Ради Європи та Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI).

Під час форуму обговорювались актуальні для сьогодення України питання, присвячені особливостям імплементації антилегалізаційного законодавства з урахуванням сучасних тенденцій розвитку України.

Також, для інформування суб’єктів фінансового моніторингу, правоохоронних органів, органів судової влади та громадськості, Держфінмоніторингом здійснено переклад та оприлюднено у вересні 2023 р. наступні видання:

- Глобального фонду боротьби з відмиванням коштів і фінансуванням тероризму (GF-AML/CFT) «Типології незаконних фінансових зловживань сектору НПО»;

- дослідження RUSI «Посібник з оцінки ризиків фінансування розповсюдження зброї масового знищення»;

- документ FATF «Цільове оновлення в контексті імплементації стандартів FATF щодо віртуальних активів»;

- «Керівництво FATF щодо бенефіціарної власності юридичних осіб»;

- Типологічний звіт MONEYVAL «Ризики відмивання коштів та фінансування тероризму у світі віртуальних активів».

У рамках координаційної роботи, 29 червня та 21 грудня 2023 року у форматі відеоконференції відбулись відповідно п’ятнадцяте та шістнадцяте засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

На засіданнях Ради було обговорено:

- результати участі Держфінмоніторингу у міжнародних заходах глобальної системи ПВК/ФТ;

- результати здійснення суб’єктами державного фінансового моніторингу нагляду за суб’єктами первинного фінансового моніторингу у сфері ПВК/ФТ з урахуванням ризик-орієнтованого підходу та проблем, що його супроводжують;

- вдосконалення механізму оперативного обміну інформацією між зацікавленими державними органами щодо фактичних передач товарів військового призначення та подвійного використання (відмова у дозвільних документах, відсутність у контрольних списках тощо) та результати роботи з виявлення ознак (фактів) ризику міжнародної передачі товарів військового призначення та подвійного використання (інших товарів) в контексті ПВК/ФТ/ФРЗМЗ;

- оптимізацію робочих груп створених при Раді.

Також, представники Держфінмоніторингу взяли участь:

- у конференції «Санкції – інструмент безпекової політики держави», яка проводилась на платформі Національної академії Служби безпеки України 12 вересня 2023 року;

- у Національному експертному круглому столі на тему «Моніторинг та розслідування торгівлі культурними цінностями: досягнення та виклики», який був організований Управлінням ООН з наркотиків та злочинності (UNODC), спільно з Львівським національним університетом ім. Івана Франка 21 та 22 вересня 2023 року.

Заходи міжнародного характеру

Держфінмоніторингом опубліковано схему ризиків, які несе РФ Глобальній фінансовій безпеці та Світовому порядку.

Ця схема демонструє характер руйнівного впливу терористичної війни, яку веде РФ проти України, та показує місце, роль та дії ключових інституцій, що забезпечують Глобальну фінансову безпеку та Світовий порядок. Її аналіз дає можливість провести паралелі між порушеннями з боку РФ Женевських конвенцій та інших спеціальних конвенцій, які перебувають під мандатом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та Рекомендацій FATF.

Злочин війни РФ носить руйнівний вплив (червоні лінії) на Світовий порядок та Глобальну фінансову безпеку, цілями існування яких є захист прав людини (у тому числі забезпечення фінансової безпеки держав, міжнародних об’єднань, союзів та просто людини).

Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)

Протягом 2023 року здійснювався обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

У звітному періоді Голова Держфінмоніторингу неодноразово звертався з офіційними листами до Президента FATF п. Raja Kumar з докладним описом загроз і ризиків, що несе РФ для цілісності міжнародної фінансової системи та закликом до відповідних дій.

У співпраці з партнерами з державного та приватного сектору Держфінмоніторингом підготовлено відеозвернення до FATF з описом терористичних ризиків, які РФ становить для міжнародної фінансової системи. Ці відеозвернення були розміщені на сторінці Держфінмоніторингу у соціальній мережі Youtube.

Крім того, 26 жовтня 2023 року на вебсайті Королівського об’єднаного інституту оборонних досліджень (RUSI) було опубліковано було опубліковано колонку Голови Державної служби фінансового моніторингу України Ігоря Черкаського «Ми повинні йти далі, щоб кинути виклик нехтуванні Росією міжнародних норм», в якій звернута увага на актуальну проблематику збереження безпеки Глобальної Мережі через некооперативні дії РФ.

У періоди з 20 по 24 лютого, з 19 по 23 червня та з 23 по 27 жовтня 2023 року Держфінмоніторинг, за підтримки проєкту Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI), взяв участь у чергових Пленарних засіданнях та засіданнях відповідних робочих груп FATF, які відбувались у м. Париж (Французька Республіка).

На Пленарному засіданні, що відбулось з 20 по 24 лютого, FATF прийнято Заяву.

Згідно із Заявою, FATF глибоко стурбована повідомленнями про торгівлю зброєю між РФ та країнами щодо яких РБ ООН застосувала санкції і кібератаками, які відбуваються з території РФ.

FATF заявила, що дії РФ неприйнятно порушують основні принципи FATF, які спрямовані на сприяння безпеці, захищеності та цілісності глобальної фінансової системи. Такі дії є грубим порушенням зобов’язань щодо міжнародної співпраці та взаємоповаги, на основі яких члени FATF погодилися впроваджувати та підтримувати Стандарти FATF. Тому, FATF вирішила посилити санкції до РФ, шляхом зупинення її членства у цій організації. Водночас, РФ повинна виконувати свої зобов’язання щодо імплементації Стандартів FATF.

Наступне Пленарне засідання FATF, що відбулось з 19 по 23 червня 2023 року, продовжило зупинення членства РФ в організації.

Відповідно до офіційної інформації FATF, за наслідками цього Пленарного засідання, агресивна війна РФ проти України продовжує суперечити принципам FATF щодо сприяння безпеці та цілісності світової фінансової системи та зобов’язанням щодо міжнародної співпраці та взаємної поваги, за якими члени FATF погодилися впроваджувати та підтримувати Стандарти FATF.

Засідання FATF, що відбулось з 23 по 27 жовтня 2023 року, підтвердило, що зупинення членства РФ в організації залишається в силі.

З повним текстом підсумків та заяв цього Пленарного засідання українською мовою можна ознайомитись тут.

Після заяв, опублікованих у березні, квітні, червні та жовтні 2022 р., FATF повторює, що всі юрисдикції повинні бути пильними щодо можливих ризиків від обходу заходів, застосованих до РФ з метою захисту міжнародної фінансової системи та вживати необхідні заходи з метою нівелювання цих ризиків.

У рамках підготовки до чергового засідання FATF, що відбудеться протягом 19 – 23 лютого 2024 року, робота Держфінмоніторингу та партнерів триває.

Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)

Держфінмоніторингом здійснювалось опрацювання проектів Декларації Міністрів та високопоставлених делегатів MONEYVAL і Стратегії розвитку MONEYVAL на період 2023 – 2027 років, які були схвалені на зустрічі високого рівня у м. Варшава (Республіка Польща) 25 квітня 2023 року.

Зазначені документи окреслюють політичні та практичні бачення і роль MONEYVAL у заходах ПВК/ФТ/ФРЗМЗ на найближчі 5 років, в рамках яких міністри держав-членів та територій MONEYVAL, відповідальні за політику боротьби з відмиванням коштів, взяли на себе зобов’язання покращити ефективність своїх режимів для запобігання та боротьби з відмиванням коштів, фінансуванням тероризму та розповсюдження зброї масового знищення.

Окремо, в Декларації (пункт 3) міністри та делегати високого рівня держав-членів і територій MONEYVAL приєднались до рішучого засудження триваючої агресії РФ проти України та підтвердили їх повну підтримку України та її народу.

З цими документами можна ознайомитись на офіційному вебсайті MONEYVAL, а з їхньою україномовною версією на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу.

У періоди з 22 по 26 травня та 11 по 15 грудня 2023 року представники України за координації Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях Робочої групи з оцінок та відповідно 65-му і 66-му Пленарних засіданнях Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL), які відбулись у м. Страсбург (Французька Республіка).

Під час Пленарних засідань здійснювались переговори із країнами-членами та спостерігачами MONEYVAL. Міжнародним партнерам була надана інформація щодо роботи національної системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ в умовах агресивної війни РФ проти України.

Україною було підтверджено дотримання всіх міжнародних зобов’язань у сфері фінансового моніторингу з урахуванням об’єктивних обставин функціонування антилегалізаційної системи.

Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки (ЕГ)

Держфінмоніторингом на постійній основі продовжується співробітництво з ЕГ в напрямку її адекватного реагування на порушення Статуту ЕГ та Принципів інформаційного обміну між підрозділами фінансових розвідок, що спричинені терористичною війною РФ проти України.

Забезпечується конфіденційна комунікація із керівництвом ЕГ, її Секретаріатом та підрозділами фінансових розвідок-членів ЕГ.

У період з 31 січня по 1 лютого 2023 року представник Держфінмоніторингу взяв участь у засіданнях Робочої групи з питань членства, підтримки та відповідності (MSCWG) Егмонтської групи (м. Дакар, Республіка Сенегал).

У період з 03 по 06 липня 2023 року у м. Абу Дабі (Об’єднані Арабські Емірати), за сприяння Спеціального представника Головування – Координатора проєкту ОБСЄ в Україні представники Держфінмоніторингу взяли участь у щорічних Пленарних засіданнях Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки.

У рамках поточних засідань досягнуто консенсусу щодо кроків, метою яких є продовження зміцнення спроможності спільноти Егмонтської групи протистояти сучасним викликам та обговорити питання, націлені на підвищення ефективності двостороннього та багатостороннього міжнародного співробітництва між ПФР-членами Егмонтської групи, у тому числі в рамках проєктних ініціатив різних робочих груп.

Також, у рамках цих засіданнях було укладено між Держфінмоніторингом та Спеціальною контролюючою службою банківського нагляду (IVE) Республіки Гватемала новий Меморандум про взаєморозуміння щодо співробітництва в сфері обміну інформацією стосовно відмивання коштів або інших активів, пов’язаних предикатних злочинів та фінансування тероризму.

13 липня 2023 року представники Держфінмоніторингу взяли участь в онлайн семінарі щодо 16-ї Рекомендації FATF (електронні перекази), що організований Секретаріатом Егмонтської групи.

18 жовтня 2023 року відбулась віртуальна зустріч Голів ПФР ЕГ, на якій, для підтримки репутації ЕГ в глобальному просторі протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, забезпечення згуртованості екосистеми ПВК/ФТ та захисту інших інтересів та цілей ЕГ, було домовлено про наступне:

‐ призупинити членство Росфінмоніторингу (ПФР РФ) в ЕГ на час, необхідний для захисту інтересів ЕГ та забезпечення досягнення її цілей;

‐ підтримувати додаткові заходи, запроваджені Головами ПФР 13 грудня 2022 року, наскільки це практично можливо з урахуванням призупинення.

19 жовтня 2023 року Голова ЕГ оприлюднила Заяву, згідно з якою ЕГ залишається глибоко стурбованою руйнівними наслідками поточної російської військової агресії проти України та негативним впливом на Держфінмоніторинг (ПФР України).

Вказаному рішенню передувала системна та комплексна робота Держфінмоніторингу в контексті постійних міжнародних контактів та перемовин, підготовки та направлення до керівництва ЕГ відповідної інформації.

Інші міжнародні активності фінансової розвідки

16 січня 2023 року на офіційному вебсайті Конференції Сторін Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму (Варшавська Конвенція) оприлюднено рішення за наслідками Пленарного засідання (15–17 листопада 2022 року), у якому взяв онлайн участь представник Держфінмоніторингу.

Відповідно до цього рішення РФ, зокрема, позбавлено право голосу з будь-яких питань, крім статутних, виконувати функції доповідача, координатора, керівника делегації, представляючи Конференцію.

Також, представники Держфінмоніторинг взяли участь:

- у тренінгу з питання проведення розслідувань у сфері віртуальних активів в рамках проєкту «Інноваційні політичні рішення щодо зменшення ризиків з відмивання грошей, пов’язаних з віртуальними активами», який відбувся 27 – 29 березня 2023 року у м. Відень (Австрійська Республіка);

- в онлайн-семінарі Групи з розробки політики FATF щодо конфіскації, не заснованої на обвинувальному вироку суду, який відбувся 29 березня 2023 року;

- у зустрічах з виїзною місією Європейської комісії з загальної оцінки правової й інституційні бази та експертної оцінки щодо боротьби з організованою злочинністю в Україні, які відбулись 18 квітня 2023 року;

- у зустрічі з представниками Європейської комісії щодо аналізу ефективності проведення фінансових розслідувань компетентними органами України (21 квітня 2023 року), в контексті оцінки України як країни – кандидата на вступ до Європейського Союзу;

- у візиті до м. Берлін (Федеративна Республіка Німеччина) для вивчення досвіду Німеччини у проведені секторальної оцінки ризиків та використання цих здобутків під час проведення Національної оцінки ризиків в Україні, який відбувся 18–22 квітня 2023 року та був організований Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), у межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України»;

- у конференції «Забезпечення цілісності та стійкості фінансової системи України», що відбулась 19 червня 2023 року у м. Лондон (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії), де було розглянуто прогрес, вплив та ефективність зусиль, що докладаються в Україні урядом та громадянським суспільством для побудови міцної та надійно захищеної фінансової системи перед обличчям фінансових зловживань;

- у семінарі на тему «Європейський досвід введення в обіг та обігу віртуальних активів», який відбувся 12–13 липня 2023 року, в рамках залучення зовнішньої допомоги Європейської Комісії в межах інструменту TAEIX та за ініціативою НКЦПФР;

- у зустрічі з представниками Європейської Комісії щодо підготовки Плану відновлення України, у частині боротьби з відмиванням коштів, яка була організована Міністерством фінансів України 03 серпня 2023 року;

- у нараді стосовно забезпечення реалізації рекомендацій Європейської Комісії, зазначених у Висновку Єврокомісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі, у частині забезпечення відповідності національного законодавства щодо боротьби з відмиванням коштів шостій та сьомій Рекомендаціям FATF, яка була організована Міністерством фінансів України 04 серпня 2023 року;

- у зустрічі з представниками партнерів з розвитку за проєктами міжнародної технічної допомоги з метою обговорення імплементації поточних та майбутніх активностей в рамках проєктної діяльності, яка відбулась 13 вересня 2023 року;

- у Глобальній консультації сектору НПО: «Ризики та наслідки: обговорення майбутнього Рекомендації 8 FATF», яка проходила 26 – 27 вересня 2023 року у Федеративній Республіці Німеччина;

- 14‒17 листопада 2023 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у тренінгу з питань проведення розслідувань у сфері віртуальних активів, який відбувся у м. Відень (Республіка Австрія);

- 15 листопада 2023 року представник Держфінмоніторингу взяв участь у Глобальному Діалозі з приватним сектором, який був організований Інститутом світових ресурсів у співпраці з UNODC та Інтерполом;

- 27.11.2023-01.12.2023 року – здійснено Робочі візити до ПФР Королівства Швеція та ПФР Королівства Данія (OSCE), в рамках яких 27.11.2023 було підписано Меморандум про взаєморозуміння з підрозділом фінансової розвідки Королівства Швеція.

Також, в Офіційному журналі ЄС 18 грудня 2023 року опубліковано Рішення Ради Європейського Союзу (CFSP) 2023/2871 про внесення змін до Рішення 2014/145/CFSP щодо обмежувальних заходів щодо дій підриву або загрози територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, з переліком фізичних та юридичних осіб, на які поширились санкції в межах ухваленого 12-го пакету. Відповідно до прийнятого рішення, до переліку санкціонованих осіб країни-терориста було включено підрозділ фінансової розвідки РФ та його керівника.

Джерело матеріала
Згадувані персони
loader
loader