Таких втрат не було 70 років: війна в Ємені підводить глобальну економіку до масштабної кризи
Таких втрат не було 70 років: війна в Ємені підводить глобальну економіку до масштабної кризи

Таких втрат не було 70 років: війна в Ємені підводить глобальну економіку до масштабної кризи

Через війну в Ємені світова торгівля опинилася перед обличчям серйозної кризи. Вся справа в логістиці – перебої в русі суден через Суецький канал спровокували найбільше за останні десятиліття перенаправлення торгових перевезень, і це завдає шкоди глобальному ланцюжку поставок. Втрати можуть бути порівняні з Суецькою кризою майже 70-річної давнини, коли в 1956-му канал закривався для кораблів на п'ять місяців.

З огляду на важливість Суецького каналу витрати виросли для вантажовідправників навіть в Азії та Північній Америці, пише Bloomberg. В умовах, коли моряки вимагають подвійної оплати, а страхові тарифи стрімко зростають, судноплавні лінії уникають цього водного шляху, яким зазвичай проходить 12% світової морської торгівлі.

Час у дорозі для 500 контейнеровозів, які мали пройти через Червоне море до Суецького каналу і назад, вже збільшився на два тижні. Такий термін потрібно використовувати обхідний маршрут – через мис Доброї Надії на південному узбережжі Африки (див. мапу нижче).

Зміна маршруту збільшує дальність подорожі приблизно на 40%. Для імпортерів це означає затримки та вищі витрати. Як альтернативу можна використовувати хіба що авіаперевезення, але їх пропозиція дуже обмежена, а ціни кусаються.

Як кораблі обходять Суецький канал

Для розуміння: 500 контейнерів – це близько чверті всіх потужностей контейнерних перевезень у світі. Головний аналітик із судноплавства торгової групи Bimco Нільс Расмуссен підрахував, що втрати від кризи в Червоному морі вже перевищили збитки від інциденту з судном Ever Given у 2021 році. Нагадаємо, тоді корабель сів мілину та заблокував Суецький канал приблизно на тиждень. За словами Расмуссена, якщо так продовжуватиметься, то ефект від війни в Ємені можна буде порівняти хіба що із Суецькою кризою 1956 року.

Судноплавні перевізники, зокрема нафтові, вже очікують, що труднощі триватимуть місяці чи навіть більше. "Кожна компанія, яка відправляє товари, повинна мати більше запасів, пов'язаних із транспортуванням на випадок, якщо контейнерів не вистачатиме. Заводи, які виробляють ці вантажні ящики, вже працюють на знос... Такі віддалені порти, як Галіфакс (Нова Шотландія) вже повідомляють про затримки в отриманні судів та зростання витрат", – зазначає Bloomberg.

Від логістичної кризи вже страждають і на виробництво. Зокрема , Volvo Car і Tesla оголосили про припинення виробництва на заводах в Європі, пославшись на неможливість отримати комплектуючі від постачальників в Азії. "Багато компаній говорять, що поки не відчули наслідків, го чим довше тривають потрясіння, тим гірші наслідки", – попереджають фахівці.

Проблеми з логістикою також підживлюють побоювання інвесторів у всьому світі щодо ширших економічних наслідків. Зокрема про ризики попереджають центральні банки. Сильне зростання витрат за доставку товарів може розкрутити інфляцію. Крістін Лагард, президент Європейського центрального банку, назвала "вузькі місця у постачанні" одним із чотирьох ключових факторів ризику, за якими вона спостерігає.

Як повідомляв OBOZ.UA, раніше Катар зупинив постачання зрідженого газу танкерами через Червоне море. Катар – великий постачальник ЗПГ до Європи, а ключовий маршрут таких поставок пролягає саме через Суецький канал між Червоним та Середземним морями.

Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та у Viber. Не ведіться на фейки!

Джерело матеріала
Згадувані персони
loader
loader