Російський атомний підводний човен "Казань" класу "Ясень-М", пришвартований у Гавані, привертає увагу своєю пошарпаністю. На знімках, опублікованих в інтернеті, видно, що на підводному човні відсутні звукоізоляційні панелі, а це ставить під сумнів його непомітність.
Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про стан російської субмарини "Казань".
Підводний човен класу "Ясень"
- Попри вірусну реакцію в соціальних мережах, що висміює стан російського флоту, експерти зазначають, що західні підводні човни теж стикаються з подібними проблемами через суворі умови експлуатації. Однак стан "Казані" викликає побоювання з приводу стандартів утримання російського флоту.
- Поки підводний човен продовжує свій шлях, аналітики висувають припущення, в якому вигляді він повернеться в Росію.
Куба славиться своїми сигарами, пляжами і революцією 1960-х років. Завдяки останній вона також відома своїми класичними американськими автомобілями. Навіть сьогодні, через понад 60 років після приходу до влади комуністів, кубинські вулиці заповнені культовими американськими автомобілями, а кустарні майстерні підтримують їх у робочому стані.
Варто зазначити, що одне з російських суден, яке нещодавно прибуло в кубинську столицю Гавану з п'ятиденним візитом, у вівторок помітили в дещо пошарпаному вигляді. На знімках, що з'явилися в соціальних мережах, нібито видно пошкодження зовнішнього корпусу атомного підводного човна з керованими ракетами класу "Ясень-М" "Казань".
Можливо, екіпажу варто звернутися до місцевих мешканців, щоб вони провели технічне обслуговування човна?
Зниклі панелі помічені в інтернеті
Марін Маркус, керівний консультант IT-компанії Capgemini, поділився чотирма фотографіями "Казані" у своєму пості на LinkedIn. Він припустив, що звукоізоляційні панелі на корпусі судна відвалилися, що поставило під загрозу його непомітність.
"Звукоізоляційні панелі відвалюються, а це означає, що "стелсовий" підводний човен, найімовірніше, буде дуже голосно шуміти під водою і світитися на сонарі, – написав Маркус. – Ехолокаційні панелі мають бути замінними, але, боже мій, ця зіяюча діра праворуч…".
Далі Маркус зазначив, що російські водолази намагаються відремонтувати шестирічні субмарини, а також додав: "Зверніть увагу, що втрата панелей – це проблема, від якої страждають і західні підводні човни. Зазвичай це проблема клею і постійного стиснення та розширення корпусу. Будемо сподіватися, що ця субмарина повернеться в російські води до того, як вибухне, щоб не спричинити ще одного міжнародного інциденту, подібного до катастрофи підводного човна "Курськ" у 2000 році".
Зображення стали вірусними, перетворившись на останній писк антиросійської пропаганди в соціальних мережах.
"РОСІЙСЬКИЙ АТОМНИЙ ПІДВОДНИЙ ЧОВЕН РУЙНУЄТЬСЯ. Новітній російський атомний підводний човен "Казань" розвалюється на частини під час візиту на Кубу. Російський флот = відро, що іржавіє. Вас дивує, що хлопець, який нещодавно "відремонтував" судно, вкрав гроші?" – написав на сайті Х Джейсон Джей Смарт, провідний кореспондент газети Kyiv Post.
Принаймні кілька коментаторів у мережі пожартували, що найкращим варіантом дій для екіпажу було б доплисти до порту у Флориді та дезертирувати.
Важкий випадок чи типовий підводний човен?
Як зазначив Маркус, західні підводні човни теж іноді втрачають ці панелі, зроблені з гуми. Зображення підводного човна ВМС США класу Virginia з відсутніми панелями також були опубліковані на сайті X, що викликало бурхливі дискусії.
На думку відомого військово-морського дослідника і журналіста Х.І. Саттона, проблема може полягати в титанових корпусах підводних човнів класу "Ясень-М". У 2020 році він писав для Forbes.com, що підводні човни являють собою одні з найскладніших інженерних завдань через перепади температури і тиску, які вони відчувають.
"Російський флот, що діє в суворих арктичних умовах, стикається з аналогічними проблемами. Їхні проблеми ще більше посилюються титановими корпусами деяких підводних човнів, на які, виявляється, ще складніше нанести покриття, – написав Саттон. – Наступного разу, коли ви побачите підводний човен з помітними шрамами, на яких зійшло покриття, зрозумійте, що це поширена проблема, що відображає важкі умови експлуатації. Можливо, над вирішенням цієї проблеми вже працюють".
Втрата панелей не вплине на оперативні можливості, але інші експерти вважають, що це ще один доказ того, що російський флот досить недбало ставиться до обслуговування своїх підводних човнів. "Казань" було введено в експлуатацію тільки в травні 2001 року, а її похід на Кубу посилено рекламувався Кремлем.
Можна тільки уявити, який вигляд матиме "Казань" до моменту повернення в Росію. Напевно не кращий, ніж екіпаж після п'яти днів перебування в Гавані.
Про автора
Пітер Сучіу – журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар'єру він брав участь у роботі більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і вебсайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику та міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Напишіть автору електронною поштою: [email protected].