У 2027-2029 роках в України планують запровадити два типи навчання у старшій школі — академічний та профільний. Про це повідомило Міністерство освіти і науки України на своєму сайті.
- Реформа старшої школи передбачає, що після 9 класу учні зможуть обрати одне із двох спрямувань — академічне або професійне, — розповіли в МОН.
Академічне спрямування дасть змогу навчатися в ліцеях за обраним профілем, наприклад STEM чи мовно-літературним. Учні зможуть самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також предмети, не повʼязані з профілем. Наприклад, учень біохімічного профілю зможе обирати курси, повʼязані з літературою, мистецтвом і мовами.
- Академічні ліцеї будуть великими закладами освіти, завдяки чому вдасться сформувати декілька груп учнів, а отже, для них зʼявиться можливість запропонувати різні профілі та навчальні предмети на вибір, — пояснили в міністерстві.
Професійне спрямування передбачає вступ у професійний коледж чи заклад фахової передвищої освіти (ЗФПО), де студенти зможуть опанувати професію та обирати предмети, що повʼязані з нею. Після закінчення навчання студенти зможуть обрати подальший шлях — або вийти на ринок праці, або продовжити навчання у ЗВО.
Результати соціологічного дослідження, яке провів КМІС, свідчать про те, що реформу старшої школи підтримують 85% старшокласників. Серед батьків учнів 10–11 класів реформу підтримують 85%.
Народний депутат, заступник голови комітету з питань освіти Сергій Колебошин зазначив, що без змін у законодавстві реформа старшої школи не зможе бути якісно реалізованою. Уряд уже готує законопроєкт, який має подати у Верховну Раду.
Пілотування реформи стартує у 2025 році в окремих ліцеях у різних регіонах. Національний старт реформи заплановано на 2027–2029 роки.
- 23 вересня міністр освіти та науки України Оксен Лісовий нагадав, що з 2027 року школи в Україні перейдуть на 12-річну систему навчання.
- 23 квітня Верховна Рада ухвалила законопроєкт щодо запровадження індивідуальних освітніх траєкторій. Він дозволяє студентам вибирати спеціальність після року навчання, а контрактникам – визначати тривалість бакалаврської програми.