Влада в кілька етапів хоче реформувати сферу грального бізнесу. В рамках першого, ймовірно, ліквідують КРАІЛ
Влада в кілька етапів хоче реформувати сферу грального бізнесу. В рамках першого, ймовірно, ліквідують КРАІЛ

Влада в кілька етапів хоче реформувати сферу грального бізнесу. В рамках першого, ймовірно, ліквідують КРАІЛ

Влада в кілька етапів хоче реформувати сферу грального бізнесу. В рамках першого, ймовірно, ліквідують КРАІЛ

Згідно з інсайтом урядового кварталу, спочатку влада хоче «відбілити» гральний ринок.

Найближчим часом в Україні планують запустити радикальну реформу грального бізнесу, змінити правила ліцензування, оподаткування та контролю, що має перетворити «ігорку» на нормальну цивілізовану індустрію. У статті «Перевернути гральний стіл. Що не так із гральною індустрією і що з цим хоче робити влада» Євген Пілінський пише, що першочерговим завданням в рамках першого етапу реформи може стати ліквідація «мертвонародженої» Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ).

«Частиною цієї реформи є законопроєкт №9256-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей», який депутати хочуть у жовтні-листопаді проголосувати. Але цей законопроєкт є лише частиною загальної реформи правил гри», – пише автор та зазначає, що в його розпорядженні опинилася одна з урядових концепцій можливих змін.

Саму реформу, за його словами, планують реалізувати в кілька етапів. До першого, зокрема, входять «відбілення ринку» та його детоксикація. Завданням першого етапу буде створення нормального здорового та прозорого плацдарму й умов роботи, за ких можна буде створювати комерційний, а не злочинно-корупційний гральний ринок.

Так, до першого етапу реформи входять:

  • ліквідація КРАІЛ і створення «Агенції регулювання азартних ігор» (АРАІ);
  • зміна підходу до оподаткування;
  • підключення операторів ринку до єдиної системи платежів, визначеної НБУ;
  • переформатування підходів до видачі ліцензій та перевірки ліцензіатів;
  • можливість конвертації криптовалют під час внесення платежів.

«Наголошую, що наразі це лише концепція, яка може зазнавати змін і коригування, але вектор на зміни виглядає невідворотним», – наголосив Плінський.

Законопроєкт №9256-д, автором якого є глава фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев, є частиною плану з реформування «ігорки» та збігається з деякими пунктами першого етапу перезавантаження. У ВРУ обіцяють дуже швидко ухвалити документ у другому читанні.

Законопроєкт пропонує замість КРАІЛ створити «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації та проведення азартних ігор». Якщо ж законопроєкт ухвалять, то нова «Агенція регулювання азартних ігор» (АРАІ) втратить значну частину автономності та колективної безідповідальності, які має КРАІЛ. Наявність останніх стала причиною втрати контролю над гральним ринком та корумпованості самої Комісії. Натомість АРАІ набуде певного контролю з боку уряду. 

Базові функції АРАІ фактично дублюють перелік повноважень КРАІЛ:

  • видача/анулювання ліцензій;
  • перевірка та контроль платежів;
  • виявлення нелегальних операторів;
  • ухвалення рішень про блокування сайтів.

«Але водночас змінюється механіка контролю над самою Агенцією та її можливостями контролювати ринок. Так, законопроєктом №9256-д для АРАІ впроваджуються механізми та інструменти проведення контрольних закупівель ставок, перевірок роботи операторів за допомогою ботів, можливість програмного контролю платежів. Тобто АРАІ наділяють практичними інструментами контролю», – розповідає Плінський.

Кому саме підпорядковуватиметься Агенція, за словами автора, зараз невідомо. Згідно з законопроєктом, АРАІ підпорядковуватиметься напряму уряду, але цілком імовірно, додає Плінський, що де-факто це буде Міністерство цифрової трансформації. 

«Ця версія виглядає логічною з урахуванням того, що подання ліцензій та їх отримання планують реалізовувати через портал «Дія». Водночас перевірка буде автоматичною, без ручного втручання Агенції та без фізичного доступу ліцензіатів до її членів», – додає автор.

Водночас зараз не дуже зрозуміло, як у разі автоматичної перевірки видачі ліцензій уникнути їх купівлі операторами з російським або злочинним капіталом. Адже останні можуть просто зареєструвати ТОВ на підставних осіб з українським паспортом.

«Проте саме усунення людського чинника під час видачі ліцензій було головним мотиватором для ліквідації КРАІЛ, хоча наразі неясно, які запобіжники від корупції будуть в АРАІ, наскільки цей орган буде захищений від впливу правоохоронних структур та окремих чиновників, що, власне, й стало бідою КРАІЛ. Але, можливо, ми побачимо це в ширшому проєкті презентації реформи», – підсумував Плінський.

Раніше Гетманцев сам заявляв, що ВРУ найближчими тижнями розгляне питання ліквідації КРАІЛ. На його думку, якщо менеджмент КРАІЛ не може впоратися з викликами, то йому необхідно написати заяву про звільнення. При цьому в парламенті вже готовий до другого читання законопроєкт про ліквідацію комісії.

Джерело матеріала
loader
loader