Ігрову приставку Sony PlayStation 3 так чекали, що на релізі за неї буквально боролися в чергах та поспіхом несли додому, щоб спробувати геймінг нового покоління. І це все було не дарма, адже PS3 стала справжнім технологічним феноменом того часу. Вона була не просто черговою ігровою консоллю, а найпродуктивнішим домашнім комп’ютером того часу – жоден x86 CPU не міг зрівнятися і неймовірним POWER процесором Sony PlayStation 3.
Зміст
- 1 Нова епоха відеоігор
- 2 Дивовижний процесор на вимирущій архітектурі POWER
- 3 Графічний прискорювач та оптимізація
- 4 «Синій промінь» і повелитель мультимедіа
-
5 Версії PlayStation 3
- 5.1 PS3 Fat (оригінальна модель)
- 5.2 PS3 Slim
- 5.3 PS3 Super Slim
- 6 Черги, наче за Apple
- 7 Висновки
Нова епоха відеоігор
PlayStation 3 стала ключовим етапом в історії розвитку відеоігор, відомим своєю передовою начинкою, мультимедійним можливостям, чудовій периферії та якісним ексклюзивним іграм, які доходять до ПК лише через 14 років після релізу.
Приставка була випущена в далекому 2006 році та стала частиною сьомого покоління ігрових консолей. Це була гідна відповідь Sony на Xbox 360 (які вже тоді успішно продавалися) від Microsoft та Wii від Nintendo. Якщо Nintendo пішли іншим шляхом (казуальні ігри для дітей і сім’ї), то Xbox склав сильно конкуренцію, особливо в США, але сьогодні історія не про американську консоль.
PS3 вперше запровадила поняття «HD геймінгу» та Blu-ray дисків, а також давала можливість грати онлайн через PlayStation Network (PSN), де користувачі могли доступати до PvP, PvE, завантажувати цифровий контент та використовувати сервіси стрімінгу. Це був початок золотої епохи онлайн-відеоігор та безпровідної периферії.
Шалений успіх Sony PlayStation 2 дав гарну мотивацію для компанії зробити нове покоління консолей ще кращим. Хоч повторити кількість продажів PS2 так і не вдалося, але в плані технологій PS3 вийшла не менш дивовижною за попередника. На момент релізу найпотужніші ПК того часу за кілька тисяч доларів США були нікчемними та слабкими проти цього «чуда-техніки».
Дивовижний процесор на вимирущій архітектурі POWER
Процесор Cell, розроблений разом з IBM та Toshiba, забезпечував PS3 унікальною multi-core архітектурою, яка тоді здавалася чимось неймовірним. Це дозволяло обробляти складну графіку та фізику, про які ПК могли лише помріяти.
Хоча його нетрадиційний «дизайн» створював труднощі для розробників ігор, згодом консоль запропонувала іконічні тайтли, такі як Uncharted, The Last of Us і God of War III, які повністю розкрили потенціал феноменального начиння PS3. Що ж тут такого дивовижного?
Cell BE включає один основний процесор Power Processing Element (PPE) на 3.2 ГГц і вісім допоміжних процесорів — Synergistic Processing Elements. SPE працюють автономно, обробляючи специфічні завдання, такі як фізичні ефекти або обробка графіки, що робить консоль ефективною для паралельної обробки.
Така архітектура була чимось дивним для фанатів відсталих на той час ПК, але це принесло лише суцільні переваги. Попри вимирання POWER на ринку десктопів ця архітектура занесла себе в історію саме завдяки PlayStation 3. Однозначно, тоді це був найкращий процесор, з яким не могли зрівнятися жодні флагмани Intel чи AMD.
PS3 дозволяє виконувати кілька процесів одночасно завдяки своїй архітектурі, орієнтованій на розподіл обчислювальних завдань. Це забезпечило високу продуктивність в ААА забавках, складних фізичних симуляціях і реалістичній анімації, що було важко досягти для ЦП попередніх поколінь консолей.
Це розв’язало руки талановитим розробникам та подарувало неймовірно якісні механіки, реалістичну фізику тощо. Варто згадати GTA IV, яка вийшла у 2008 році – тоді це був справжній прорив і поки власники крутих ПК бавилися в 10-20 FPS з шаленими фрізами по пів секунди, власник PS3 мав стабільний відеоряд.
SPE елементи можуть обробляти завдання незалежно один від одного, що дозволяє геймдевелоперам розподіляти навантаження між потоками. Це знижувало завантаженість головного PPE і забезпечувало стабільну роботу в іграх. Наприклад, один SPE міг займатися фізичними обчисленнями, а інший — обробкою звуку тощо.
Саме PS3 заклала основи паралельної обробки даних і здатна відтворювати відеоігри, які на ігрових ПК 2006-2009 років добряче підтуплюють. Саме ця консоль зрушила прогрес, показала правильний напрямок розвитку і змусила розробників комп’ютерного апаратного забезпечення рухатися вперед, розробляти багатоядерні ЦП, а розробників ПЗ писати код для утилізації багатьох потоків.
З іншого боку незвична структура Cell BE зробила розробку для PS3 складнішою (вищий поріг входження) порівняно з попередніми консолями. Геймдевелоперам доводилося адаптувати код для роботи з паралельною обробкою, що вимагало додаткових витрат і навчання персоналу. Це стало причиною того, що деякі ранні ігри на PS3 не змогли повністю реалізувати можливості Cell BE (так, на консолях теж бувають неоптимізовані ігри).
Графічний прискорювач та оптимізація
У PlayStation 3 використовувався графічний процесор RSX (Reality Synthesizer), який був спеціально розроблений для консолі компанією NVIDIA у співпраці з Sony. Чип побудований на основі графічних архітектур NVIDIA, мав низку особливостей, що виділяли його на тлі інших графічних процесорів того часу.
RSX базувався на архітектурі, подібній до GeForce 7800, але був адаптований під специфічні потреби PS3. Він отримав тактову частоту 550 МГц і 256 МБ відеопам’яті типу GDDR3 із пропускною здатністю 22.4 ГБ/с. Головною відмінністю є оптимізація, адже там, де десктопна GeForce 7800 видавала слайд-шоу, в PS3 ігри «літали».
Чому так? RSX взаємодіяв із процесором Cell у PS3, завдяки чому завдання обробки графіки могли частково перекладатися на ядра SPE процесора Cell, що допомагало у розв’язуванні обчислювальних задач, як-от обробка фізики та анімаційних ефектів.
Звідси й з’явилися анекдоти про погану оптимізацію відеоігор на ПК. Ідеальний симбіоз компонентів PS3 дозволив використовувати їх на повну, а в аналогічному комп’ютері буде «bottleneck». До речі, деякі ігри для ПК, як Mortal Kombat, дають можливість в налаштуваннях перекладати навантаження з GPU на CPU при обробці частинок, але це величезна рідкість.
Фрізи, погане зображення та 20 FPS на PC:
Завдяки потужним шейдерам та текстурним блокам, RSX забезпечував високоякісне освітлення, тіні та текстури, що дозволяло досягти рівня графіки, близького до сучасних стандартів HD, які були новими для того часу. Звісно, у 2024 році якість картинки посередня, але все ще непогана, особливо, якщо грати на телевізорі за 2-3 метри з дивану.
Плавний геймплей, чудова картинка на PS3:
GPU підтримував роздільну здатність на вивід до 1080p, що було важливим не лише для забавок (небагато ігор працювати в такій роздільності), а й для перегляду фільмів. Завдяки інтеграції із Cell, RSX також міг використовувати до 256 МБ оперативної пам’яті системи PS3 (XDR RAM) як додатковий буфер, що дозволяло розширювати можливості GPU у ААА іграх.
RSX підтримував сучасні графічні стандарти того часу, такі як OpenGL ES і частково DirectX 9.0, що дозволяло реалізовувати складні графічні ефекти. Це сприяло появі на PS3 таких ігор, як Uncharted, God of War III та The Last of Us, які демонстрували дивовижний рівень деталізації та реалістичності.
Гра, що використала всі можливості PS3:
Під кінець життєвого циклу PS3 ігри виходили дуже красивими – не віриться, що начиння приставки здатне на таке, бо для ідентичного ігрового досвіду потрібен комп’ютер в рази продуктивніший і значно дорожчий.
«Синій промінь» і повелитель мультимедіа
Крім відеоігор PlayStation 3 пропонувала вражаючі мультимедійні можливості, які зробили її не тільки ігровою консоллю, але й домашнім розважальним центром. Як у випадку з PS2, нову приставку купляли ще й заради відтворення оптичних дисків.
Як перша консоль з вбудованим Blu-ray приводом, PS3 могла відтворювати фільми у форматі Blu-ray із підтримкою Full HD (1080p), що зробило її популярним вибором серед кінолюбителів. Таким не міг похвалитися Xbox 360, а власники топових ПК того часу добре, якщо мали DVD-привід з підтримкою RW, а не застарілий CD з 90-х.
PS3 також підтримувала відтворення DVD-дисків, завдяки чому користувачі могли насолоджуватися своєю класичною колекцією DVD-фільмів та музики. Консоль також пропонувала функцію масштабування (все нове це добре забуте старе), яка покращувала якість зображення стандартних DVD.
Крім цього Sony PS3 могла відтворювати звичайні аудіо CD, які були обов’язковим атрибутом кожного водія авто 2000-х, а також підтримувала популярні цифрові формати аудіо, як-от MP3, AAC та WMA.
Користувачі могли зберігати музику на жорсткому диску консолі або програвати файли з USB-накопичувача чи зовнішнього жорсткого диска, перетворюючи PS3 на повноцінний музичний центр. Власники могли також розширити внутрішню пам’ять, замінивши HDD на більший. PS3 дозволяла переглядати файли мережевих джерел, зокрема серверів DLNA!
Користувачі мали змогу переглядати фотографії у вигляді слайд-шоу з різними візуальними ефектами та налаштуваннями, а також збільшувати зображення та організовувати їх у фотоальбоми.
Приставка підтримувала безліч відеоформатів, включаючи MP4, AVI, MPEG, DivX і Xvid, що дозволяло відтворювати великі відео з надвисоким бітрейдом з HDD або Blu-ray. Пізніші оновлення програмного забезпечення додали підтримку Netflix, YouTube, Hulu та Amazon Prime Video, дозволяючи PS3 транслювати відеоконтент з Інтернету, що розширювало її можливості як мультимедійного центру.
На цьому можливості найкращого домашнього комп’ютера (та ні, не ті, що в ATX корпусах) не закінчувалися: PS3 мала вбудований веб-браузер, що підтримував HTML, JavaScript і Flash, дозволяючи переглядати веб-сайти, дивитися відео та слухати музику онлайн. Хоча браузер не підтримував усі сучасні стандарти та був дещо обмеженим, він усе одно був корисним для перегляду контенту з Інтернету.
Завдяки функції Remote Play, власники PS3 могли транслювати зображення на PlayStation Portable (PSP) та пізніше PlayStation Vita. Це дозволяло отримати доступ до музики, відео та деяких ігор на PS3 з портативних пристроїв через локальну мережу або Інтернет. Ця технологія актуальна і сьогодні з PlayStation Portal для PS5.
На додачу ще й маємо безпровідний геймпад для зручного керування, не встаючи з дивану. Ці мультимедійні можливості та рівень їх реалізації були просто недосяжними для будь-яких ПК 2006, 2009, 2012 чи 2014 років випуску. Такої зручності та комфорту під час роботи з мультимедіа не давав жоден інший пристрій.
Версії PlayStation 3
Протягом життєвого циклу PS3 Sony випустила три основні версії консолі: Original (Fat), Slim та Super Slim. Оригінальна версія консолі включала жорсткий диск на 60 ГБ, а також підтримувала зворотну сумісність з іграми PlayStation 2, хоча ця функція була пізніше вилучена, що стало неабияким розчаруванням.
Модель Slim вийшла аж через три роки, мала компактніший дизайн і нижче енергоспоживання. Остання версія Super Slim, випущена у 2012 році, стала ще легшою, мала накопичувач об’ємом до 500 ГБ і новий привід. Навіть через шість років після релізу це була дуже актуальна приставка, яку обирали люди попри наявність ігрових ПК.
PS3 Fat (оригінальна модель)
- Випуск: 2006 рік.
- Ємність HDD: 20 ГБ, 40 ГБ, 60 ГБ, 80 ГБ та пізніше 160 ГБ.
Перші моделі PS3 мали великий розмір (відносно попередників), характерний вигнутий дизайн і підтримували зворотну сумісність з іграми для PS2. Однак зворотна сумісність була обмежена лише деякими моделями, зокрема 20 ГБ і 60 ГБ, які мали додаткові чипи для сумісності з PS2. Пізніші моделі Fat з 40 ГБ та 80 ГБ випускалися без підтримки ігор для PS2 для здешевлення виробництва.
PS3 Slim
- Випуск: Вересень 2009 року.
- Ємність HDD: 120 ГБ, 160 ГБ, 250 ГБ і 320 ГБ.
Модель Slim була на 33% менша та на 36% легша за оригінальну. Вона мала нижче енергоспоживання і не підтримувала зворотну сумісність із PS2. Ця версія також мала приємніший дизайн і матове покриття, що менше відбитки пальців, але на цьому переваги закінчувалися.
PS3 Super Slim
- Випуск: Вересень 2012 року.
- Ємність HDD: 250 ГБ і 500 ГБ, а також модель з 12 ГБ флешпам’яті (на ринку Європи).
Super Slim була ще компактнішою і легшою, ніж Slim, мала новий дизайн з ковзною кришкою для дисковода та глянсовим покриттям. Ця версія PS3 була оптимізована для зниження собівартості, зберігаючи при цьому ті самі технічні характеристики, що й Slim. Попри шестирічний вік її розбирали як гарячі пиріжки.
Існували також спеціальні видання PS3, випущені в партнерстві з певними іграми, як-от Final Fantasy XIII, Metal Gear Solid 4, God of War III та Gran Turismo 5. Такі консолі часто мали унікальний дизайн корпусу та були випущені обмеженими тиражами. З тих часів й зародилася мода на комплекти «гра + консоль», а також тематичний вигляд корпусів.
Черги, наче за Apple
Коли ми чуємо в новинах про кілометрові черги за електронікою, то відразу спадає на думку Apple iPhone (найпопулярніший у світі смартфон 17 років поспіль), але насправді ще до появи яблучного телефона люди розбивали палатки на ніч і бронювали місце в черзі заради ігрової приставки Sony.
Запуск PlayStation 3 у 2006 році викликав неймовірний ажіотаж і вже за кілька днів до виходу консолі фанати стояли в довжелезних чергах, попри високі ціни: $499 за 20 ГБ версію та $599 за 60 ГБ, що було дуже дорого на той час. З врахуванням інфляції це наче PS5 Pro у 2024 році.
Але навіть висока ціна не стримала покупців — у Сполучених Штатах покупці займали черги ще з вечора, інколи навіть траплялися суперечки та бійки через обмежену кількість консолей, доступних для покупки. У Японії запуск PS3 також привернув багато уваги, хоча значну частину черг зайняли перекупники, які планували перепродати консоль з прибутком.
В Європі Sony навіть влаштувала спеціальні акції, щоб стимулювати інтерес, наприклад, покупці PS3 в магазині Virgin Megastore у Лондоні отримували безплатний 46-дюймовий телевізор HD. Проте європейська реакція була значно стриманішою через високу ціну консолі (599 євро), і ажіотаж був меншим, ніж у США чи Японії.
Про Україну й говорити не варто – у 2006-2007 році лише обрані українці могли отримати PS3. Тоді в кращому випадку вітчизняний геймер міг мати PS2, Sega чи Nintendo 16-bit, в гіршому — підробку Dendy 8-bit чи сімейний домашній комп’ютер за шалені гроші на Intel Pentium IV. Пройде ще пів десятиліття коли ПК нарешті зможуть змагатися з PS3, й то боротьбу вони програвали, про що свідчили продажі консолі через багато років після релізу.
Загалом, ажіотаж і дефіцит PS3 спонукали перекупників масово скуповувати консолі та перепродавати їх на онлайн-аукціонах за завищеними цінами (тактика працює й до сьогодні), особливо в перші дні після запуску. Однак із часом, коли PS3 став більш доступним продуктом і виробництво збільшилось, попит нормалізувався, а Sony зробила пристрій доступнішим за допомогою випуску нових моделей і зниження цін.
Компанія Sony продавала PS3 в збиток, бо собівартість компонентів була вища від офіційної вартості, але знала, що відіб’є ціну на комісійних з відеоігор та онлайн сервісах. Тактика спрацювала, бо за 500 доларів тоді не існувало кращого комп’ютера ще багато років потому. Що там, навіть за 1500-2000$ (процесор Intel Core 2 Quad 1000$ на релізі) тодішні ПК були слабкими на фоні PlayStation 3, які фізично не могли відтворити забавки рівня The Last of Us чи GTA V з таким рівнем плавності, стабільності та реалістичною фізикою.
Естетика комп’ютерів, зібраних власноруч, та дизайн PS3:
На додачу маємо ще й кращі мультимедійні можливості, низьке енергоспоживання та якісні безпровідні геймпади. Не дивно, що успіх PS3 був неминучим, закономірним та заслуженим. З іншого боку, хоч ПК зовсім не були конкурентами PlayStation 3, то чималу частину аудиторії все ж забрав Microsoft Xbox 360, а «казуалів» переманила до себе Nintendo Wii.
Висновки
Sony PlayStation 3 стала знаковою консоллю в історії відеоігор, завдяки своїм потужним технічним характеристикам, відмінній мультимедійності та інноваціям у процесорній архітектурі, яка стала піком еволюції ЦП POWER. Ідея паралельних обчислень спрацювала і це дозволило повною мірою реалізувати можливості продуктивного процесора.
Попри високу стартову ціну, запуск PS3 викликав величезний інтерес і ажіотаж, особливо в США та Японії. Перші версії були миттєво розпродані, що призвело до черг і навіть конфліктів серед покупців. Деякі фанати чекали кілька днів у чергах, щоб стати одними з перших власників нової консолі, а перекупники намагалися отримати максимальний прибуток, перепродуючи PS3 за завищеними цінами на аукціонах
Не суто ігровий, а максимально зручний комп’ютер для всіх: використання Blu-ray і широкі мультимедійні можливості перетворили консоль на універсальний розважальний пристрій, який використовувався не лише для ігор, але й для перегляду фільмів, музики та перегляду фотографій, що зміцнило її позицію на ринку консолей.
Якщо в сучасних реаліях ігровий комп’ютер складає непогану конкуренцію ігровим консолям, то покупка ПК для забавок в епоху PS3 була повним безумством і незнанням всіх можливостей консолі. Не дивно, що після PlayStation 3 на ПК вже більше не роблять ААА ігри, зовсім, а лише портують їх після первинної розробки на ігрові консолі.
Sony PlayStation 3 була кращою за всіма параметрами (в тому числі мультимедіа) і втоптувала в землю найпотужніші флагманські рішення з Intel Core 2 Duo, 2 Quad та AMD Phenom X2, X3, X4, які не мали гарної програмної підтримки (ігри використовували одно ядро), швидко застарівали та коштували неадекватно дорого.
Однозначно, технологічно Sony PlayStation є найкращою ігровою приставкою за всі часи існування індустрії, хоча й за популярністю вона не зуміла перевершити попередника. PS3 стала символом технологічного прогресу та великих амбіцій Sony у сфері ігрової індустрії. Це був складний, але успішний шлях розробки складного пристрою, який закінчився понад 87 мільйонами проданих одиниць, світовою славою та черговою перемогою над ПК.
Рекомендуємо ознайомитися з нашими матеріалами про інші консолі Sony:
- Історія Sony PlayStation 1: як CD-диск переміг Nintendo та змінив світову індустрію відеоігор
- Історія Sony PlayStation 2: найпопулярніша у світі ігрова консоль, що встановила нові стандарти відеоігор