Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги
Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги

Нарешті фанати дочекалися релізу S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl і вже встигли перенавантажити українських провайдерів в день релізу. Як і очікувалось, гра вийшла неоднозначною, зі своїми технічними нюансами, тому в цьому короткому огляді оцінимо Stalker2.exe з технічної сторони, не вдаючись в сюжет, бо трохи пізніше про це буде класичний матеріал. Чи все так погано, як розповідають критики? Розберімося на прикладі кількох ПК.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl
1399 грн.

Плюси:

якісно передана атмосфера; реалістична кольорова гамма; великий відкритий світ; висока деталізація базових текстур; гарний звуковий супровід; підтримка FSR, TSR, DLSS та генератори кадрів для всіх відеокарт;

Купити в Steam

Мінуси:

серйозні проблеми з освітленням; текстури на об'єктах другого плану залишають бажати кращого; неякісні анімації обличчя; нереалістична фізика переміщення персонажа та сильні обмеження взаємодії зі світом; застаріла фізика води; проблеми з колізією об'єктів; дрібні баги з логікою та переміщенням NPC; примітивні тіні головного персонажа; завищені вимоги до процесора та відеокарти;

Купити в Steam
5.5/10
Оцінка ITC.ua
Відключайте рекламу - підтримуйте ITC! Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 1

Зміст

  • 1 Тестові комп’ютери
  • 2 Компіляція шейдерів та перший запуск
  • 3 Підтримка Super Wide та Ultra Wide моніторів
  • 4 Розумний апскейл, згладжування
  • 5 Обличчя, міміка
  • 6 Текстури
  • 7 Взаємодія зі світом, колізія, фізика
  • 8 Освітлення, тіні
  • 9 Продуктивність

Тестові комп’ютери

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 2

Шукали баги, оцінювали якість графіки та вимірювали продуктивність S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl на таких системах:

  • AMD Ryzen 7 9800X3D + AMD Radeon RX 7900 XTX + 32 GB DDR5 6000CL28 + SSD;
  • Intel Core i7-10700K + AMD Radeon RX 7800 XT + 32 GB DDR4 3200CL16 + SSD;

Перший ПК повністю покриває рекомендовані вимоги, а другий є золотою серединою, доступною для більшості геймерів. На жаль, відеокарти MSI RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM STALKER 2 EDITION вже не було на руках під час написання цього огляду, тому не вийшло перевірити роботу DLSS.

Компіляція шейдерів та перший запуск

11

Під час першого запуску гра компілює шейдери, причому дуже довго. На комп’ютері з AMD Ryzen 7 9800X3D потрібно було майже шість хвилин (при цьому процесор нагрівається сильніше, ніж в стрес-тесті Cinebench 2024). Старіші системи компілюють шейдери ще довше. Начебто проблеми аж такої немає, бо достатньо один раз пройти цю процедуру, але ні.

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 5

При перемиканні профілів графіки S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl просить перезапустити гру, щоб повністю прийняти всі зміни. Після цього компіляція шейдерів заново запускається і доводиться чекати ще кілька хвилин. Так відбувається щоразу. Гру можна і не перезапускати, але тоді залишаться текстури поточної якості.

Спецпроєкти
1111111

Під час першого запуску Stalker2.exe пропонує вибрати мову та базові налаштування екрана. Офіційно присутня російська мова, але лише для ігрового тексту та субтитрів. Озвучка доступна в українському та англійському варіантах.

Підтримка Super Wide та Ultra Wide моніторів

1111

Гра без проблем працює на широких моніторах, але з одним нюансом — ігрові відеоролики все одно відображаються в форматі 16:9, що залишає рамки по краях. З одного боку неприємно, але деякі ігри 2024 взагалі не працюють з широкими моніторами (Spacemarine 2), а деякі працюють лише в співвідношенні 21:9 (Hellblade 2).

Розумний апскейл, згладжування

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 17

За замовчуванням гра не виставляє жодного згладжування, через що виглядає неймовірно штучно. Різкість така висока, що буквально виколює очі. Зображення схоже на фото з якогось китайського смартфона, з властивим йому овершарпом. Забавка так і просить виставити TAA, а ще краще розумне згладжування AMD FSR, Intel XeSS або Nvidia DLSS, залежно яка у користувача відеокарта.

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 18

Оскільки на тесті не було відеокарти Nvidia з підтримкою технології DLSS, порівнювати будемо апскейл AMD проти Intel, а також TSR. Забігаючи наперед, переможець очевидний. XeSS не залишає жодних шансів FSR з однаковим рівнем масштабування. Різниця достатньо велика, що після апскейлу від Intel вже не хочеться переходити на менш якісний.

11

XeSS UltraQ(66%) vs FSR Q (66%) – Imgsli

Хоч з AMD FSR Quality отримуємо вищу частоту кадрів на RX 7800 XT, але якість картинки помітно гірша. Intel XeSS Ultra Quality (66% масштабування) працює краще, видає м’яке зображення, але без сильних втрат якості зображення, деталізація помітно вища.

11

XeSS Native(100%) vs FSR Native(100%) – Imgsli

З масштабуванням 100% XeSS також працює краще, видаючи реалістичнішу картинку. Краї гострих об’єктів правильно згладжуються. Це добре помітно на статичному зображенні та під час руху персонажа. З AMD FSR зображення більш штучне.

11

XeSS Balanced(50%) vs FSQ Balanced(58%) – Imgsli

Чим нижче опускаємось за рівнем масштабування, тим більшою стає різниця. З профілем 50% Intel XeSS все ще виглядає непогано на Quad HD 27″ моніторі, але з AMD FSR трава зливається в кашу.

11

XeSS UltraQ(66%) vs TSR Q(65%) – Imgsli

Апскейл TSR працює майже на рівні XeSS, але в цьому прикладі кудись зник туман з використанням цієї технології. XeSS все ж більш м’який, суб’єктивно приємніший для ока, але лише в статиці, бо під час руху TSR працює стабільніше, дає чіткішу картинку.

Отже, скромним власникам відеокарт Nvidia RTX обов’язково в першу чергу пробувати DLSS, а для гордих володарів AMD Radeon (і старих Nvidia GTX) краще вибирати між XeSS і TSR, бо FSR в Stalker2.exe реалізований слабше. З масштабуванням 65-75% мильною картинка не буде, бо гра за замовчуванням має завищену різкість, на яку боляче дивитися.

Обличчя, міміка

111111

Деталізація обличчя ігрових персонажів непогана, деяких краща, деяких гірша, але на цьому переваги закінчуються. З цим ситуація S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl ідентична до Robocop Rogue City. Обидві гри на Unreal Engine 5, обидві мають схожий рівень графіки та аналогічні проблеми з мімікою. Звук не попадає в губи, та й інші емоції обличчя, м’яко кажучи, слабо реалізовані. Це рівень 10-15 річної давності, але не ААА проєкту 2024 року.

Можна виправдовувати розробників, що це гра з відкритим світом, а не коридорна, але є й контраргумент на цей випадок. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl перш за все атмосфера забавка, орієнтована на реалізм, тому криві та неякісні анімації обличчя заносимо в жирний мінус.

Текстури

1111111111111

Більшість текстур в грі якісні, а деталей багато (наприклад, нестрижені нігті головного героя і бруд під ними), але є місця, де картинка виглядає посередньо. Гра часто буде провокувати гравця до стелс проходження, тому на неякісні текстури листя та оточуючих об’єктів надивимось достатньо.

11

Вогонь виглядає просто жахливо наче з гри для PlayStation 2, зате не є декорацією, а наносить шкоду персонажу, якщо гравець додумається стати в нього.

Головне, що персонажі зроблені якісно, деталізація на рівні сучасних забавок, але через те, що  S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl займає 150+ ГБ на накопичувачі, другорядні текстури могли б кращими. Після текстур в Star Wars Battlefront 2 (2017) українська гра не має чим дивувати. В тому ж демо на Unreal Engine 5 The Matrix Awakens деталізація об’єктів навколишнього середовища вища.

Взаємодія зі світом, колізія, фізика

Переважна частина предметів в грі приковані до свого місця розташування, але деякі дрібні об’єкти (консервні банки на землі, як приклад) можна рухати. Удари ножиком по дереву залишають реалістичні сліди, але гілки та кущі ніяк не реагують на рух персонажа, що було в легендарному Crysis 2007 року чи Lara Croft and The Guardian of Light 2010 року.

111111

З більшістю об’єктів персонаж взаємодіє досить реалістично. Нога стоїть на умовній лавці, шині, каміннях, авто, але декотрі предмети все ж проходять через текстуру головного героя.

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 54
Оце так напружене тіло, як струна лежить. Спортсмен.

Взаємодія з водою жахлива в прямому сенсі слова. Калюжі на асфальті віддзеркалюють зображення, але являють собою пласку текстуру, наче скло, яке не б’ється. Рух по воді нічого не дає, реакцію можете бачити на відео.

Хіба це рівень AAA гри 2024 року? Можливо це мав бути Stalker2.apk а не Stalker2.exe?

В глибших водоймах ситуація дещо краща, хоча все ще далека від реалізму. Рівень Cyberpunk 2077, але не Red Dead Repemption. Стрибки створюють лише незначні бризки, але не хвилі на воді. Фізика на трійку з товстим мінусом.

Паркур в грі є в обмежених місцях, тому не дивуйтесь, коли загалом не зможете перелізти парканець висотою 90 сантиметрів чи залізли на дах автомобіля. Персонаж має обмежену кількість рухів та взаємодій зі світом.

Інтелект NPC низький. Вони погано реагують на гравця, не чують його кроків, наче глухі, через що таких противників легко обманути.

Іноді трапляються баги з неігровими персонажами, які зациклено йдуть на місці, або ж втрачають колізію.

Stalker2.exe відноситься саме до тих відеоігор, які намагаються затягнути гравця реалізмом, але на ділі маємо механіки лише трохи кращі за Counter Strike, перенесені в сучасний рушій.

Коротко можна виділити такі фізичні особливості:

  • В персонажа майже немає інерції, не відчувається маса картонного героя;
  • Переміщення дещо «дерев’яне», бокові рухи надто різкі, рвані;
  • Неможливо долати невеликі перешкоди, ловитися за виступи тощо;
  • Стрільба неточна, вимагає старанного прицілювання;
  • Відкритий світ великий (+-20 квадратних кілометрів), але взаємодія з ним мінімальна;
  • Вода має примітивну фізику, особливо якщо цієї води небагато;

Освітлення, тіні

11

Гра атмосферна, красива, але надто темна. І це не тому, що розробникам так захотілося, а через критичні помилки в процесі створення гри. Просто світло в Stalker2.exe поводить себе не так, як повинно.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl має дуже серйозні проблеми з освітленням. Начебто рушій Unreal Engine 5 не повинен цим страждати (в жодній грі не зустрічали такого), але деякі ділянки не просто темні, а буквально чорні. Експозиція порушена, а джерела світла поводяться нереалістично.

Бісить, коли за декілька метрів стоїть сильне джерело світла (вогонь чи лампа), а в куті сусідньої кімнати пітьма, наче в чорній дірі. Давно не було ААА відеоігор з такими багами освітленням, як в Stalker2.exe.

Поки стоїмо в приміщенні, надворі наче світлий сонячний день, тепла колірна температура, світло і ясно, але достатньо вийти за двері, а там ніч. Подібного в процесі проходження буде дуже багато, що сильно псує враження від гри, не дає зануритися в атмосферу.

Проблемними також є тіні. Саме на це в першу чергу звертається увага при перемиканні з максимальної графіки на мінімальну, бо тіні стають гострими. Та не лише в цьому недолік. Пригадуєте жахливі тіні головного персонажа з Cyberpunk 2077? Тут вони не кращі.

Анімації тіней головного героя під час руху виглядають спрощено, руки наче заламуються за спину, вивертаються в інший бік.

Під час стрибків чи ударів ножиком ситуація аналогічна. Добре, що гра від першої особи і гравець не бачить таких поганеньких анімацій персонажа, а лише на його тінях.

Продуктивність

На системі з AMD Radeon RX 7900 XTX та AMD Ryzen 7 9800X3D проблем з продуктивністю не було, але хотілося б вищого FPS з такою графікою. Надвимоглива гра Alan Wake 2 без трасування променів видає майже вдвічі більше кадрів, ніж аналогічні сцени в Stalker2.exe, хоча остання має відкритий світ та інший рушій.

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 57

В роздільній здатності Ultra HD та Quad HD використовували Intel XeSS Quality, а для Full HD обійшлися без апскейлу. Також не забуваймо, що Wide Ultra HD 5120x2160p містить на 33% більше пікселів, ніж класичне Ultra HD 3840x2160p, тому власники 16:9 4K моніторів з аналогічною відеокартою можуть додавати щонайменше 10-15% FPS, щоб дізнатися продуктивність на своїй системі.

1111

З такою відеокартою можна впевнено ставити 4K Ultra HD з Ultra налаштуваннями графіки, але варто відзначити невелику різницю між мінімальною та максимальною графікою. Тобто власники бюджетних систем майже нічого не втрачають.

11111

Генератор кадрів від AMD стане в пригоді, але лише за умови високого початкового FPS. Наприклад, піднімати частоту кадрів з 35 до 60 FPS — погана ідея, бо затримки та візуальні артефакти не дадуть спокою, а з 70 до 130 FPS це вже інша справа. Для 4К потрібно не так аж і багато відеопам’яті, зате гра споживає чимало оперативної пам’яті. Власники відеокарт з 8 ГБ VRAM можуть зовсім не перейматися, якщо є 32 ГБ ОЗП в системі.

11111

Зменшення роздільної здатності не надто сильно підвищує продуктивність, принаймні для RX 7900 XTX з широкою шиною. Процесор повністю завантажує GPU з будь-якими налаштуваннями графіки та роздільною здатністю. Цікаво, що в 1080p без XeSS/TSR картинка виглядає гірше, ніж в 1440p з розумним згладжуванням.

1111

AMD Radeon RX 7900 XTX для мажорів, це зрозуміло, а чи є щось народне, для звичайних комп’ютерних геймерів? На комп’ютері з AMD Radeon RX 7800 XT та Intel Core i7-10700K (весь ПК дешевший, ніж одна відеокарта RX 7900 XTX) гра працює не гірше. Просто не варто заходити на територію Ultra HD 4K і все буде гаразд.

11111111

Гра також вимоглива до процесора. Якщо з AMD Ryzen 7 9800X3D ніяких проблем не буде, то старіші топові системи не завжди видаватимуть стабільні 60 FPS. Наприклад, Intel Core i7-10700K часто просаджує FPS нижче 60. Та це не проблема, бо для таких випадків є генератор кадрів, з яким все ще комфортно грати.

Як працює Stalker2.exe: технічний стан гри, оптимізація, графіка, баги - Фото 84

Геймплей Stalker2.exe відносно повільний (далеко не кібеспортивний шутер), тому затримки вводу при 90-100 FPS не є критичними. Frame Generation це порятунок не лише для GPU, а й для CPU.

А от власники старих систем епохи DDR3 (навіть HEDT) можуть забути про плавний ігровий процес в цій грі. Також не забуваймо знижувати профіль графіки, експериментувати до моменту, коли отримаємо найкраще співвідношення якості зображення до плавності, бо ультра графіка не вартує свого, в Stalker2.exe також.

Висновок:

Stalker2.exe для комп'ютерів — ще одна не до кінця зроблена ААА гра, яку будуть довго шліфувати після релізу, як і Cyberpunk 2077. Якщо дуже хочеться, то пройти забавку можна, але враження будуть двоякі. Посередня оптимізація та графічні проблеми не дадуть повністю зануритися в атмосферу S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl.

Купувати S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl за 1400 гривень можна хіба що в знак підтримки українських розробників, адже раціональніше пройти проєкт за підпискою, або почекати знижок, з якими прийдуть нові патчі. Поки що Stalker2.exe можна вважати відкритим тестом за гроші гравців. Розробникам ще є над чим працювати, а гравцям варто надсилати знайдені баги, помилки та недоліки гри, щоб пришвидшити цей процес.

Пропонуємо в коментарях ділитися власними недоліками, які знайшли за час проходження, а поки ставимо оцінку 5.5/10 за технічний стан гри. Можливо, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl заслуговує на більше, якщо врахувати не лише оптимізацію, графіку, фізику, баги, а й сюжет, геймплей та загальні враження від проходження, що обов'язково врахуємо в другому, класичному, огляді гри.

Купити в Steam
Джерело матеріала
loader