Фандрейзинг в еру війн: як українським ГО урізноманітнити фінансування та не залежати лише від грантів
Фандрейзинг в еру війн: як українським ГО урізноманітнити фінансування та не залежати лише від грантів

Фандрейзинг в еру війн: як українським ГО урізноманітнити фінансування та не залежати лише від грантів

Про розвиток спільноти, партнерства, просування власної експертизи та корисні гранти.

Від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну різко збільшилася кількість грантових коштів, які надавали на проєкти в нашій державі. Освіта, культура, медіа, кібербезпека, демократичні процеси, інклюзивність, відбудова, диджиталізація — громадські організації, які займалися цими темами, отримали ресурси, про які раніше можна було лише мріяти.

Однак пік цієї допомоги вже пройдено, а після перемоги Трампа на виборах у США взагалі невідомо, чи варто очікувати продовження допомоги такого ж рівня, наприклад, від американських державних інституцій. Цей же фактор може вплинути й на країни ЄС, які фоново готуються до можливої війни з Росією та де загалом наростає втома від війни й необхідності надавати через це ресурси Україні.

Тож українському громадському сектору варто задуматися про диверсифікацію джерел фінансування, адже це база для стабільності, особливо в часи, коли грантів стає все менше, а охочих їх отримати — більше. Адже кількість, а, головне, варіативність грантів для українських організацій зменшується. Згадаймо 2022 рік — тоді бізнеси, НУО, медіа, могли отримати грант на релокацію, інституційний розвиток, emergency funds, грант на проєкт. І попри складні обставини, у яких ми всі опинилися, було дуже багато можливостей. Зараз їх стає менше. Ми бачимо ці зміни на ринку, бачимо, як реагують наші партнерські громадські організації. Усі шукають нові шляхи надходження ресурсів.

Про Patreon, Buy Me a Coffee, спонсорство на ютубі та схожі платформи чули вже всі. Усе це добре працює, але більшою мірою для медіа або інших організацій, які виробляють контент. Що ж робити іншим НУО?

Спільнота вам, а ви — спільноті

Розбудова спільноти — це надважливий процес для сучасних реалій. ГО важко існувати лише на запасі натхнення й енергії засновників. Необхідні волонтери, послідовники, які й кілька гривень раз на місяць скинуть, і будуть готові прийти зробити щось руками. Тут важливе правило: спільнота дає щось вам, а ви давайте щось спільноті. Це можуть бути закриті чати, якість внутрішні приколи — що завгодно, але люди мають відчувати себе частинкою ком’юніті. Для комунікації зі спільнотами навіть є спеціалізовані сервіси, наприклад, Qela.

Колаборація з брендами або інфлюенсерами

Без партнерства з бізнесами, медіа чи іншими ГО робити щось дійсно круте зараз доволі складно. І це зазвичай win-win співпраця: для когось це — корпоративна соціальна відповідальність, а для вас ширше охоплення, нові аудиторії та можливості. Чудовий приклад — UAnimals, вони постійно партнеряться з ЦУМом, MasterZoo й іншими, просуваючи свої меседжі через головну вітрину країни й отримуючи корм для бездомних тварин. Головне, знайти класну ідею і небанального партнера. Тоді й медіа про вас напишуть, і більше людей захоче долучитися.

Грант від Гугл

Зараз є цікаві опції для некомерційних організацій. Маленькі ГО часто не знають про них, але це важливо, і головне — відносно просто. У Google є гранти $10000 для ГО, які вони можуть використати на рекламу. Це непоганий базовий капітал, щоб заявити про себе на всю країну, популяризувати власний проєкт, сайт, зібрати ком’юніті довкола своєї організації, прокачати соцмережі.

Лінкдін — це база!

Соціальні мережі — це маст хев. І якщо можна дискутувати, чи потрібен вам тікток та інстаграм (тут усе залежить від вашої цільової аудиторії), то лінкдін — це база. Тут сидять грантодавці та ваші потенційні партнери, а також волонтери, які можуть безплатно присвятити вам трохи свого часу. Відповідна функція буквально нещодавно з’явилася на платформі, тому саме час спробувати її потестувати. Крім того, у лінкдіну є спеціальна пропозиція для НУО — LinkedIn for Nonprofits — яка значно полегшить вам пошук важливих контактів».

Пробитися в інформаційному полі

В умовах інформаційного перенасичення зараз майже неможливо пробитися з класичними інфокампаніями. Не дарма за останній рік волонтери вигадали купу нових підходів до збирання коштів: пісні, жарти, все підряд, але навіть це вже не завжди працює.

На нашу думку, сьогодні недостатньо просто бути креативним. Треба працювати системно: розуміти свою аудиторію та цілі, мати зрозумілі ключові повідомлення, що резонують, пробувати різні формати, співпрацювати з лідерами думок та іншими ГО, аналізувати результати. У роботі з нашими партнерами ми випрацювали комплексний підхід, у якому залучаємо всі можливі ресурси. Так, на прикладі нашої кампанії з ГО «Доступно UA» ми залучили всі можливі ресурси: статті в медіа, анімація, фізичні події, креативні формати для соцмереж, відеоманіфест з Амілем і Рамілем Насіровими.

Ви носії експертизи у вашій ніші. Користуйтеся цим

Загалом усім НУО варто масштабуватися, розширювати функціонал, наприклад, продавати послуги своїх експертів, будувати експертний бренд. Так, наприклад, коли бізнес хоче стати інклюзивнішим, вони звертаються за рекомендаціями ГО «Доступно UA». Робіть усе, щоб стати такою ГО у своїй ніші.

Також можна створити соціальне підприємство чи окремий повноцінний продукт на основі вашої експертизи. Це може бути що завгодно, від платного онлайн-курсу до онлайн- чи навіть фізичного магазина, 50—80 % прибутків якого ви реінвестуватимете в розвиток ГО.

Ірина Шостак, Co-Founder & CEO комунікаційної агенції Linza agency

Фото: pixabay.com

Читайте також
Донорських коштів для медіа стало більше. Але не все так просто
Чому банки блокують рахунки і транзакції неприбуткових організацій
Перевірені ресурси для збору допомоги Україні за кордоном: краудфандингові платформи, організації та фонди
Команда «Детектора медіа» не лише бореться за якість української журналістики, але й розповідає про суспільно важливі процеси в Україні. Наші журналісти пишуть про досягнення та проблеми громадського сектору й показують, як активісти впливають на реформи.

Запрошуємо вас долучитися до Спільноти «Детектора медіа». Та разом працювати над тим, щоб ініціативи, які захищають демократичні цінності, ставали більш видимими.
Долучитись
Теги за темою
війна фінансування
Джерело матеріала
loader
loader