У 2024 році українська освітня сфера в умовах глобальних і внутрішніх кризових ситуацій продовжувала трансформуватися. Активно впроваджуються інноваційні підходи та технології для забезпечення доступу до якісної освіти як у межах урядових ініціатив, так і недержавних проєктах, що допомагають зберігати освітні стандарти та знижувати наслідки війни для учнів і вчителів. Вони знайшли своє відображення у рейтингу «Головні події української освіти у 2024 році», складеному «Асоціацією інноваційної та цифрової освіти».
Можливість року
У 2024 році розпочалась реформа профільної старшої школи, яка передбачає, що після 9 класу учні зможуть обрати одне із двох спрямувань — академічне або професійне.
«Можливість 2024 року в освіті»
Академічне спрямування дасть змогу навчатися в ліцеях за обраним профілем, де учні зможуть самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також предмети, не повʼязані з обраним профілем.
Професійне спрямування передбачає вступ у професійний коледж чи заклад фахової передвищої освіти.
Подія року
9 грудня відбулося відкриття Українського освітнього хабу у Чикаго, де з початку війни проживає понад 30 тисяч українців. У хабі для дітей та дорослих проводять навчання з українознавчих предметів, корисних навичок тощо. Наступний хаб відкриють у Нью-Йорку.
«Подія 2024 року в освіті»
Мережа українських освітніх хабів вже налічує 70 центрів, в країнах ЄС, Великій Британії, Японії, США та Україні.
Ініціатива року
МОН у співпраці з віцепрем’єр-міністром Михайлом Федоровим запустило комплексну політику «Школа офлайн», що має на меті повернути 300 тис. українських учнів до очного навчання, надавши доступ до безпечної очної освіти, а також дозволить підвищити якість дистанційного навчання, якщо вихід офлайн неможливий.
«Ініціатива 2024 року в освіті»
«Україна зазнала значних освітніх втрат, і ключова передумова для підвищення якості освіти — доступ дітей до безпечного очного навчання. Саме тому ми впроваджуємо комплексну політику «Школа офлайн», — зазначив Михайло Федоров.
Проєкт року
«Калькулятор фейків» — це онлайн-сервіс, який дозволяє українцям, швидко та точно виявити фейкові новини, а також навчитися відрізняти правдиву та хибну інформацію самостійно.
«Проєкт 2024 року в освіті»
Цей інноваційний проєкт реалізований за сприяння Міністерства культури та стратегічних комунікацій України. За декілька місяців ним скористалося понад 300 тис. українців.
Призначення року
У вересні була призначена на посаду заступниці Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова, яка наразі відповідає за шкільну освіту — найскладнішу та найоб’ємнішу ланку системи освіти.
«Призначення 2024 року в освіті»
З 2023 року вона була радницею віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайла Федорова.
Перед Надією Кузьмичевою стоять серйозні виклики: завершення реформи «Нової української школи», подолання освітніх втрат, забезпечення доступу до офлайн освіти усіх учнів тощо.
Перспектива року
Глобальна ініціатива культурної та ментальної трансформації українців, яка дозволить громадянам нашої країни: сформувати нульову толерантність до корупції, знати свої права, підвищити власні навички з медіаграмотності та критичного мислення, вільно опанувати іноземні мови, використовувати тільки легальний аудіо та відео контент, бути політично обізнаними тощо.
«Перспектива 2024 року в освіті»
Першим етапом цієї ініціативи стало запровадження у школах всіх областей України масштабного освітнього проєкту про права дитини за підтримки Офісу Омбудсмена України та Ради Європи.
Інновація року
У цьому році в Україні запрацювала «Убер-школа», що розпочала свою роботу з Херсонської області, оскільки там наразі проживають понад 10 тисяч учнів з 1 по 11 клас, які вже три роки не мають повноцінного доступу до навчання і багато пропустили через те, що чимало дітей у своїх громадах перебували тривалий час в окупації.
«Інновація 2024 року в освіті»
Цю інновацію підтримав Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) та Херсонська облдержадміністрація, яка дозволяє, завдяки спеціальній технології, учням та їх батькам безплатно замовляти онлайн у зручний для себе день та час індивідуальні консультації з кращими викладачами з різних предметів і навіть для учнів молодшої школи та проводити такі заняття без використання сторонніх сервісів.
Виклик року
Через тривалість війни, освітні втрати, на жаль, продовжують бути актуальним викликом для тих, хто навчається та для тих, хто навчає.
«Наслідки освітніх втрат, які вже бачимо сьогодні, надзвичайно серйозні — це реальна загроза розвитку всієї країни», — говорить заступниця Міністра освіти і науки України Надія Кузмичова.
Як свідчать результати опитування ЮНІСЕФ, проведеного через U-Report, близько 60% підлітків та молоді прагнуть надолужити втрачені через війну знання.
«Виклик 2024 року в освіті»
Для цього була створена Екосистема надолуження освітніх втрат на основі Штучного Інтелекту, яка наразі успішно застосовується у Херсонський, Миколаївський, Одеський та Дніпропетровській областях за підтримки Дитячого фонду ООН , міжнародної організації «Helpcode» та Міністерства освіти і науки України.
Також щорічно проводиться Форум «Від викликів до можливостей» щодо подолання освітніх втрат, який збирає всі зацікавлені організації, що опікуються цим питанням.
Допомога року
В Україні запрацював перший мобільний центр раннього розвитку — спеціальний автобус обладнаний усім необхідним для занять з дітьми дошкільного віку. Цей автобус обслуговує дітей Херсонської області.
У межах проєкту «Fun Academy on Wheels», який ініціювали тридцять фінських компаній, такі мобільні дитячі садочки найближчим часом планують постачати і в інші регіони України.
«Допомога 2024 року в освіті»
Результат року
Як реакція на виклики війни, МОН разом з міжнародними партнерами відкривають «Цифрові освітні центри», що дозволяють учням 1-11 класів, які проживають близько до лінії фронту та не мають можливості ходити до школи, навчатись у безпечних приміщеннях з використанням найсучаснішого обладнання та освітніх технологій.
«Результат 2024 року в освіті»
«46 Центрів з понад 100, які фінансує ЮНІСЕФ по країні сьогодні працюють у Херсонській, Одеській та Миколаївський областях. Вони охоплять понад 34 000 учнів. За даними дослідження Державної служби якості освіти результати навчання дітей, які відвідують ці центри, вище за тих дітей, які поки що не охоплені ними», — розповів координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ Анатолій Ігнатович.
Уточнимо, «Асоціація інноваційної та цифрової освіти» укладає рейтинг «Головні події української освіти» з 2019 року.
Фото: «Асоціація інноваційної та цифрової освіти»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.