Міжнародна організація «Репортери без кордонів» (RSF) заявила, що протягом останнього десятиліття компанія Meta підривала професійну журналістику та доступ до надійної інформації і поступово побудувала технічну, економічну та політичну архітектуру, ворожу до якісної журналістики. Про це повідомляється на сайті організації.
«Репортери» стверджують, що Meta вела послідовну стратегію, спрямовану на маргіналізацію професійної інформації на її платформах. Ця траєкторія прискорюється в останні роки, що «безпосередньо загрожує фундаментальному праву громадськості на доступ до надійної інформації в інтернеті», пише організація.
Недавні заяви Марка Цукерберга, у яких він відкрито називає журналістику та перевірку фактів «упередженими», є «лише кульмінацією тривалої війни на виснаження журналістів у Facebook», вважають RSF.
«Крок вперед, два назад. На кожну обіцянку дотримуватись демократичних принципів, яку Meta давала протягом останніх десяти років, приймалось рішення для систематичного витіснення журналістики з її платформ. Ця політика більше не є лише загрозою для медіа, вона ставить під загрозу право громадськості на достовірну інформацію та загрожує балансу, необхідному для демократичної стабільності», — каже генеральний директор RSF Тібо Бруттен.
«Репортери» виділили десять ключових кроків, якими Meta обмежувала діяльність професійних медіа та поширення достовірної інформації на своїх платформах.
-
У 2015 році Facebook вперше налаштував свій алгоритм на просування в стрічці платформи контенту, створеного «друзями» в особистих акаунтах, а не контенту зі сторінок організацій і компаній, включаючи медіа.
-
У червні 2016 року, всього за кілька місяців до президентських виборів у США, Facebook посилив цю політику, надавши пріоритет коментарям над контентом, створеним медіакомпаніями, які використовували Pages для поширення. Після цих змін у Facebook стався вибух дезінформації, пишуть RSF. За опитуванням BuzzFeed News, опублікованого в листопаді 2016 року, неправдива інформація, пов’язана з виборами в США, перевершила інформацію, створену журналістами. Як наслідок, після численної критики, у грудні 2016 року Facebook запустив програму перевірки фактів і неодноразово повідомляв про переваги такого підходу.
-
У 2018 році Марк Цукерберг оголосив, що видимість контенту, створеного компаніями, брендами та медіа, у Facebook зменшується під приводом того, що користувачі скаржаться на те, що вона витісняє контент, створений друзями та родиною. У лютому 2021 року Facebook став зменшувати видимість політичного, суспільного та виборчого контенту і надалі лише посилював ці зміни. Відповідно до дослідження компаній Chartbeat і Similarweb, опублікованого в 2024 році, зниження видимості медіа у соцмережі призвело до падіння відвідуваності медіа-сайтів більш ніж на 50% з 2018 року.
-
У 2021 році Facebook грубо шантажував уряд Австралії, який збирався ухвалити закон про перерозподіл доходів від реклами від соцмереж до медіа. Facebook заявив, що якщо закон приймуть, він закриє доступ до своєї платформи медіям та заборонить поширювати посиланнями на них. 17 лютого група виконала свою погрозу, і менш ніж через тиждень австралійський уряд поступився і Facebook скасував свої обмеження. Facebook звільнили від будь-якого перерозподілу доходів для медіа, якщо він надасть докази того, що уклав з ними достатню кількість прямих угод.
-
У 2023 році Meta заборонила для медіа доступ у Facebook та Instagram в Канаді у відповідь на прийняття закону, який змусив соцмережі компенсувати медіа дохід, який вони приносять платформам. Ця заборона досі не знята. У червні 2023 року Meta з аналогічних причин вдалась до аналогічних погроз у Каліфорнії.
-
Того ж року Meta оголосила, що на початку грудня 2023 року видалить у Британії, Франції та Німеччині зі свого мобільного додатку Facebook News — спеціальну вкладку, присвячену новинам, яка містила контент близько сотні партнерських медіа. Meta оголосила, що в квітні 2024 року Facebook News також ліквідують у США та Австралії. Цим компанія «демонструє явну зневагу до надійної журналістики», пишуть RSF.
-
У 2024 році Meta закрила доступ до інструменту громадського моніторингу Facebook CrowdTangle, який був одним із небагатьох способів отримати доступ до інформації про видимість медіаконтенту та дезінформації на платформі. Його замінили на Content Library (бібліотека вмісту), яку група представила як схожий інструмент, проте аналітики соцмереж це заперечують.
-
Врешті, вже у 2025 році Марк Цукерберг, прикриваючись захистом «свободи вираження поглядів», оголосив, що він припиняє партнерство з фактчекерами у США. Він звинуватив медіа у тому, що вони наполягають на все більшій і більшій цензурі. Фактчекери мають замінити системою, заснованою на «Записках спільноти» на платформі Ілона Маска X, яка дозволяє користувачам перевіряти достовірність інформації. Цукерберг також оголосив, що перегляне стратегію модерування політичного контенту, одночасно послабивши умови щодо чутливих тем, таких як імміграція та стать.
«Іншими словами, Цукерберг «маскуфікує» (від Ілона Маска, — MS) свої соціальні медіа-платформи та зміцнює інформаційний хаос», — підсумовують RFS.
Нагадаємо, 7 січня генеральний директор Meta Марк Цукерберг оголосив про зміни в підходах до модерації контенту в соціальних мережах корпорації «з огляду на зміну політичного та соціального ландшафту». Meta припинить свою програму фактчекінгу за участі організацій — довірених партнерів і замінить її системою, керованою спільнотою користувачів, схожою на «Нотатки спільноти» в соцмережі X.
Наступного дня деякі американські фактчекінгові організації підтвердили завершення партнерства із Meta.
Вже 10 січня Meta оголосила співробітникам, що припиняє свої програми різноманітності, рівності та інклюзії (DEI) у програмах найму, навчання та відбору постачальників для компанії. Ці зміни також пояснили «зміною політичного ландшафту».
Читайте також:
- «Забагато людей несправедливо замкнуті в "тюрмі фейсбуку"». В Meta розповіли, як зміниться модерація контенту соцмереж
- Правда не в моді: що треба розуміти про зміну політики модерації Meta
Фото: GettyImages
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.