«Найкраще у вашому житті попереду». Як телемарафон тримає нас в курсі пророцтв, астропрогнозів та передбачень
«Найкраще у вашому житті попереду». Як телемарафон тримає нас в курсі пророцтв, астропрогнозів та передбачень

«Найкраще у вашому житті попереду». Як телемарафон тримає нас в курсі пророцтв, астропрогнозів та передбачень

І ми зараз не про прогнози Кирила Буданова.

Пам'ятаєте, як ми всі хитали головою і обурювалися, коли в квітні минулого року КМІС опублікував дослідження, з якого випливало, що 43% українців вірять у магію або астрологію? 

Щось нам підказує, що це ще й не всі визнали, що вірять, коли їх опитували.

На цьому тижні українські медіа опублікували відповідь Міністерства культури та стратегічних комунікацій на запит журналістів щодо можливості заборони тарологів, астрологів та інших ворожок в ефірах телемарафону. І культура, і стратегічна комунікація виступає за свободу слова в «Єдиних новинах». Це похвально. Хоча якщо придивитися, то в назві телемарафону є слово «новини». А чому пророцтва і астропрогнози не є новинами, «Детектор медіа» писав ще три роки тому. 

Але давайте ж повернемось до статистики. Ось вам ще одна цифра із новини про те, що ворожки із теленовин нікуди не дінуться.

Петиція до Кабміну із закликом заборонити показ в новинах «екстрасенсів та інших представників псевдонаукових езотеричних течій, а також пропаганди магічного мислення» та і не набрала потрібної кількості підписів.

На початку повномасштабного вторгнення головним «екстрасенсом» та «шептуном» українського телебачення був Олексій Арестович. А коли він припинив обіцяти «два-три тижні», попит на подібні пророцтва постав руба. І почали канали, які злилися в єдиному екстазі телемарафону, шукати йому заміну. 

Дякувати богові (в нього, згідно тому ж КМІСу, в Україні вірять менше, ніж в езотерику, — лише 31% є дуже релігійними) та спадщині СТБ, цього «добра» в нашому медіапросторі вистачає.

Як то кажуть «до вибору, до кольору»: і екстрасенси, і мольфари, і ворожки, і тарологи, і нумерологи, і астрологи. Останні дві категорії зазвичай стверджують, що вони нічого не віщують, а лише вираховують вірогідність. Але це не заважає їм в телеефірах слідувати заповіту героїні радянського кіно: «Ляпай, але ляпай впевнено». 

І це ми ще сором'язливо мовчимо, що переважній більшості медійників, які за довгі роки кар'єри на ТБ працювали в ранкових ефірах, довелося свого часу чергувати на стрічці «Астропрогноз на сьогодні». Угу, одне з альтерего Антоніни колись у муках вигадувало для глядачів поради астрологів на день.

До речі, додамо іще трохи цифр. Ми звикли бачити в українських соціологічних дослідженнях, що найбільше вірять в усе ненаукове ті, кому за 60. То американці взялися руйнувати ці уявлення. Консалтингова компанія Allied Market Research опублікувала дослідження щодо довіри астрологам у світі. По-перше, вони прогнозують зростання маркету астропослуг до 2030 року майже удвічі порівняно із 2021-м. З 12 мільярдів доларів до 22. А по-друге, любі наші міленіали (ті, кому зараз від 29 рочків до 45), головна цільова авдиторія астрологів — ви. 

Інші дослідники з компанії Harris Poll минулого року дослідили стосунки із астрологією у американців. Вийшло те саме — міленіали в лідерах. При чому цифри ще красивіші, ніж у нашого КМІСа. 70% американців звіряються із астрологами.

І ось вам іще одна діаграма. Конкретно для тих, хто звик думати, що чоловіки — суворі раціоналісти, а вірять у все це переважно жінки. Якщо коротко, то ні. Практично однаково.

Але ми відволіклись. Повернемось до наших телеканалів.

Найбільші телеканали марафону наввипередки поспішили заповнити вакуум. Поверховий пошук на ютуб-каналах медіа дає нам широкий асортимент.

Ось, наприклад, рекордсмени зі згодовування глядачам передбачень, телеканал «1+1».

Але і інші не пасуть задніх. ICTV, який позиціонував себе як канал, що орієнтується на чоловічу авдиторію, підійшов до справи маскулінно — частіше користується послугами екстрасенсів та тарологів чоловічої статі.

Нащадок ахметівського телеканалу «Україна» — медіа «Ми – Україна» — підходить до прогнозів предметно. Жодних узагальнень і простору для трактовок, тільки конкретика і точні відповіді. Все як ми любимо. 

Загалом, нічого не заважає журналістам робити врівноважені сюжети за стандартами ВВС. Беремо одну ворожку, яка каже, що війна скінчиться в 2025-му, даємо її синхрон. Після цього даємо шматок прямої мови іншого таролога, який каже, що це все надовго, ще й наші діти воюватимуть. Маємо дві протилежні думки рівнозначних фахівців.

В кінці можна приправити шматком старого інтерв'ю Кирила Буданова, який впевнено обіцяє контрнаступ. Так-так, я знаю, що він обіцяв це в 2023-му, а на дворі 2025-й. Але повірте, ніхто із цільової авдиторії сюжетів із пророцтвами не буде перевіряти. Тому що критичне мислення суперечить їхній релігії.  

В принципі, колеги із «Фактів ICTV» вже плюс-мінус так і роблять. От, наприклад, улюблена тема для ворожіння і питань журналістів до екстрасенсів — коли помре Путін.

Обирайте ваш варіант.

Але подекуди в ефірах навіть самі ворожки виглядають більш адекватними, ніж інтерв'юери. 

Із щирим захопленням можна спостерігати, як журналісти на повному серйозі запитують ворожок про деталі подій майбутнього. 

Не переплутайте. У пророцтва вірити можна, а в суд — ні.

На початку 2024 року багато телеканалів і екстрасенсів/мольфарів/тарологів відзначилися обіцянками закінчення війни.

Проколовшись на багатьох деталізованих «прогнозах», які не збулися, медійні ворожки, треба віддати належне, навчилися «робити контент» без жодної конкретики. Саме в дусі «найкраще у вашому житті попереду».

Головне, не забудьте, що цей рік принесе зміни. І вони вже настали! Як мінімум, 2024-й змінився на 2025-й.

Інколи здається, що самі «прогнозисти» ржуть із тих, хто до них звертається.

Вкотре нагадаємо про те, про що у зв'язку із засиллям ворожок на ТБ і зокрема в телемарафоні не згадав цими днями тільки лінивий. Виробництво «Єдиних новин» обходиться державному бюджету в чималу суму. Ви платите податки? А таро прогноз на смерть Путіна замовляли?

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader