/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F5a271704b9416cd732761341fc1e627b.jpg)
Експерти розповіли, як американські мита на авто позначаться на цінах в Україні
Автомобільна індустрія готується до серйозних потрясінь через політику нового президента США. Дональд Трамп анонсував запровадження 25% мита на імпорт автомобілів та комплектуючих з Мексики та Китаю. Початково ці зміни мали набути чинності з 4 березня, але згодом їх відклали до 2 квітня.
Як повідомляє Мінфін, є ризик, що подібні обмеження можуть торкнутися й європейських автовиробників. Міжнародні автоконцерни вже прогнозують значне зростання цін на багато моделей та можливі проблеми з постачанням.
"Ці тарифи на імпорт із Канади та Мексики вплинуть на всіх автовиробників. Багато хто очікує, що ціни на деякі моделі автомобілів зростуть на цілих 25% і негативний вплив на ціни та доступність авто відчується практично відразу", – заявив Джон Боцелла, голова Альянсу автомобільних інновацій, який представляє найбільших автовиробників США.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F15a4aecd028314fb2cf3bc6fa5313e72.jpg)
Керівник компанії Autoconsulting Олег Омельницький вважає, що зміни вплинуть на всі світові ринки, включно з українським. За його словами, можливі два сценарії розвитку подій. У першому випадку, автовиробники намагатимуться розпродати надлишки продукції на інших ринках, зокрема в Україні, що може призвести до тимчасового зниження цін. Другий сценарій передбачає глобальне підвищення вартості нових автомобілів, яке торкнеться й українських дилерів.
"Справа не лише у цінах", – наголошує Омельницький. "По суті, може йтися про крах сьогоднішньої конфігурації світового автопрому. Концернам доведеться вибудовувати нову модель виробництва та логістики, на якомусь етапі можливий перегляд модельного ряду, і навіть відмова від випуску певних лінійок авто".
Нові мита становлять особливу загрозу для налагодженої десятиліттями системи виробництва автомобілів у Північній Америці. США, Мексика та Канада працюють у рамках вільної економічної зони, де запчастини та готові авто постачалися без мит. Багато міжнародних виробників відкрили заводи в Мексиці та Канаді спеціально для постачання продукції на ринок США.
"Поза складальними заводами виробляють все — від металу, гуми та скла до автокрісел та електроніки. Часто це крос-платформна співпраця між концернами, спільні розробки тощо", – пояснює голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. За даними S&P Global Mobility, Мексика експортує до США близько 87% усіх запчастин, що виробляються в країні.
Ситуація ускладнюється тим, що неможливо швидко перебудувати автомобільне виробництво та ланцюжки поставок. За словами експертів, на побудову нової моделі роботи, яка враховуватиме високі мита в США, можуть піти роки.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F544388af201b476a16ea3b8d97dd7733.jpg)
Щодо українського ринку, керівник PR-департаменту компанії "Нісан Україна" Володимир Іванов повідомив, що вони не продають в Україні автомобілі з американських заводів, тому теоретично ціни в їхніх салонах не повинні змінитися. Проте до України постачаються окремі моделі BMW, які виробляються у США – Х5 та Х7. За ними можливі затримки з імпортом або зміна цін.
Омельницький не виключає, що деякі автовиробники можуть опинитися у вкрай складному становищі на всіх ринках. "Скажімо, Volkswagen, у якого не найкращим чином йдуть справи в Європі та Китаї, зазнавши краху ще й на ринку США, ризикує остаточно втратити колишню велич. Не виключено, що буде оптимізація модельного ряду, аж до припинення виробництва. Це стосується багатьох компаній, не факт, що ринком не прокотиться хвиля банкрутств", – зазначає експерт.
На думку фахівців, у короткостроковій перспективі українські водії можуть навіть отримати можливість купити авто зі знижками, якщо виробники намагатимуться позбутися надлишків, які не зможуть продати у США. Проте в довгостроковій перспективі ціни на нові авто в Україні можуть зрости на 5-7%.
Щодо вторинного ринку, експерти не виключають, що в Україні можуть подорожчати вживані авто зі США, але цей сегмент досить специфічний, тому значних змін може й не бути. Більший вплив на український авторинок матиме скасування пільг на імпорт електрокарів з 1 січня 2026 року, яке призведе до подорожчання електромобілів щонайменше на 20-30%.
Також нагадаємо про американські "улюбленці" українських водіїв: які авто купують частіше.

