Бізнес скаржиться менше, але проблеми ті ж: чому податкові спори домінують у зверненнях до омбудсмена – дослідження LIGA360
У 2024 році український бізнес подав 1191 скаргу до Ради бізнес-омбудсмена. Це менше, ніж у 2023 році, коли зафіксовано 1336 звернень. Зниження кількості скарг може свідчити про певну стабілізацію умов ведення бізнесу, однак проблеми у взаємодії підприємців із державними органами залишаються актуальними. Як і в попередні роки, головна причина звернень – податкові спори.
Інструмент моніторингу тематичних оновлень “Теми в центрі уваги” в LIGA360 допомагає тримати важливі для роботи теми в фокусі. В результаті аналізу 7000+ медіа-джерел і 7500+ телеграм-каналів виділено головне по цій темі.
Чому бізнес скаржиться на податкову?
Податкові питання у 2024 році стали основним джерелом конфліктів між державою та підприємцями. Вони склали 61% від усіх звернень до Ради бізнес-омбудсмена. Значна частина скарг пов’язана з блокуванням податкових накладних, віднесенням компаній до списку ризикових платників та затримками у відшкодуванні ПДВ.
На другому місці – проблеми з правоохоронними органами (13% звернень). Бізнес продовжує фіксувати тиск у вигляді обшуків, вилучення документів і техніки, а також кримінальних проваджень, які не мають достатніх підстав. Далі йдуть скарги на дії державних регуляторів (7%), митні питання (6%) та дії органів місцевого самоврядування (4%).
Які кейси вдалося вирішити?
Загалом у 2024 році Рада бізнес-омбудсмена закрила 659 справ, з яких 64% були вирішені на користь підприємців. Це дозволило компаніям зберегти 2,2 млрд грн.
Серед успішних кейсів – виключення лікеро-горілчаного заводу в Черкаській області зі списку ризикових платників податків, скасування податкових повідомлень-рішень на понад 1 млрд грн для виробника та дистриб’ютора деревних плит із Волині та відновлення виробництва світильників на заводі в Тернополі. У кожному з цих випадків вдалося довести неправомірність дій контролюючих органів та забезпечити відновлення нормальної роботи бізнесу.
Що пропонує бізнес-омбудсмен?
Бізнес-омбудсмен Роман Ващук наголошує на необхідності змін у філософії роботи податкової служби. Він закликає перейти від «презумпції злої волі» щодо бізнесу до партнерських відносин, що дозволило б зменшити кількість конфліктів та підвищити рівень довіри підприємців до державних інституцій.
Крім того, Рада бізнес-омбудсмена розробила рекомендації для усунення бар’єрів у відновленні критичної інфраструктури. Серед головних проблем виокремлюються затримки виплат підрядникам, складнощі з фінансуванням та адміністративні перепони. Вирішення цих питань сприятиме швидшому відновленню економіки.
Як бізнесу слідкувати за змінами?
Системний моніторинг податкових змін, регуляторних ініціатив та важливих кейсів дозволяє бізнесу адаптуватися до нових реалій та уникати ризиків. Функція "Теми в центрі уваги" в LIGA360 допомагає стежити за актуальними питаннями та отримувати комплексну аналітику щодо податкової політики та взаємодії бізнесу з державою.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

