Десятиліттями американські оборонні компанії покладалися на міжнародних партнерів для розширення ринку збуту озброєнь. Однак нестабільність політики США, зокрема заяви президента Дональда Трампа про можливу зміну відносин із союзниками по НАТО, змушують деякі країни переглядати свою залежність від американських військових технологій. Особливе занепокоєння викликає майбутнє винищувача F-35 – ключової оборонної програми США, що приносить найбільші доходи компанії Lockheed Martin.
Як повідомляє The Financial Times, керівники американських оборонних корпорацій дедалі більше стурбовані тим, що геополітична ситуація може негативно вплинути на їхні перспективи. Один із топменеджерів провідного підрядника США зазначив, що "чиста політика" може завадити майбутнім контрактам.
Занепокоєння союзників посилилися після нещодавньої заяви Трампа, який припустив, що у майбутньому США можуть продавати партнерам "обмежені" версії бойових літаків, оскільки "одного дня вони можуть перестати бути нашими союзниками". Такі заяви загострюють дискусію про довгострокову надійність американського військового експорту.
Що відомо про F-35
F-35 – це сучасний багатоцільовий винищувач п’ятого покоління, що працює за технологією "стелс", яка ускладнює його виявлення радарами противника. Оснащений високотехнологічними сенсорами, він дозволяє пілотам отримувати критично важливі дані про бойову обстановку в режимі реального часу.
На озброєнні F-35 перебуває не лише у США, а й у 19 країнах-союзниках, включно з не членами НАТО, такими як Японія. Велика Британія є основним партнером проєкту, а компанія BAE Systems виробляє частину корпусу та окремі системи радіоелектронної боротьби. Виробничу кооперацію також забезпечують Італія, Японія, Нідерланди і Данія.
Чому союзники можуть шукати альтернативи
Деякі країни побоюються, що США можуть "знерухомити" винищувачі F-35 за допомогою так званого "вимикача", що дає можливість дистанційно відключати або обмежувати функціональність літаків. Попри заперечення Пентагону щодо існування такої технології, кілька держав почали переглядати свої оборонні стратегії.
Канада та Португалія заявили, що готові розглянути альтернативи F-35. Хоча Лісабон ще не брав офіційних зобов’язань щодо закупівлі винищувачів, Оттава планувала придбати 88 літаків і вже профінансувала перші 16 одиниць. Міністр оборони Канади Білл Блер повідомив, що уряд розглядає можливість скорочення замовлення або вибору інших моделей.
Ще одним ризиком для союзників є те, що F-35 залежить від обробки даних у США, що є критично важливим для радіоелектронної боротьби. Як зазначив аналітик Королівського інституту об'єднаних служб Джастін Бронк, це створює "геополітичний ризик" для країн, що покладаються на американські системи обслуговування літаків.
Які альтернативи можуть замінити F-35
Хоча прямих аналогів F-35 немає, деякі країни можуть розглядати такі варіанти, як європейський Eurofighter Typhoon або французький Rafale.
"Якщо покупець прагне залишитися на передовому рівні бойової авіації, він, ймовірно, обиратиме між Eurofighter Typhoon та Rafale", – зазначає Дуглас Баррі, експерт Міжнародного інституту стратегічних досліджень.
Також існує шведський винищувач Gripen, який вважається потужним, але має лише один двигун, на відміну від двомоторних Rafale і Typhoon. Проте жоден із цих літаків не володіє технологією "стелс", що є ключовою перевагою F-35.
Ще одне питання – виробничі потужності. Європейські виробники, за оцінками експертів, випускають ці літаки "однозначними темпами" на місяць, що може стати проблемою для швидкої заміни F-35.
Як це впливає на Lockheed Martin
Попри занепокоєння деяких країн, відмова від F-35 є складним рішенням. Багато держав вже інтегрували ці літаки у свої військово-повітряні сили, а деякі мають виробничу кооперацію з Lockheed Martin, що ускладнює пошук альтернатив.
Данія, наприклад, заявила, що планує збільшити закупівлю F-35, попри політичну напруженість між США та Європою. Міністр оборони країни Троельс Лунд Поульсен зазначив, що Копенгаген не має можливості утримувати кілька типів бойових літаків, а спроби військової незалежності від США є ілюзорними.
Lockheed Martin наразі виробляє близько 155 літаків на рік і має замовлення на 408 одиниць. Вартість одного винищувача коливається від 80 до 110 мільйонів доларів залежно від модифікації.
За прогнозами аналітиків, міжнародні замовлення будуть відігравати ключову роль у збереженні обсягів виробництва до кінця 2020-х і початку 2030-х років. Навіть якщо деякі країни переглянуть свої оборонні стратегії, Lockheed Martin може компенсувати втрати за рахунок угод із країнами Близького Сходу та Азії, зокрема Індією та Саудівською Аравією.
За словами Баррі, США та Lockheed Martin домінували на ринку бойової авіації в Європі, виграючи більшість тендерів. "Ніхто не хоче втрачати клієнтів. Якщо ви вже залучили їх до своєї системи, то намагатиметеся їх там утримати", – резюмує експерт.
Нагадаємо, за підсумками зустрічі з прем'єр-міністром Індії Нарендрою Моді, американський президент Дональд Трамп заявив, що США погодилися продати Делі винищувачі п’ятого покоління F-35.