Переможцем World Press Photo 2025 став знімок палестинської фотожурналістки
Переможцем конкурсу World Press Photo 2025 став знімок палестинської фотожурналістки з Гази Самари Абу Елуф під назвою «Махмуд Аджур, Дев’ять років». На знімку зображений хлопчик, який залишився без рук через ізраїльську атаку на Сектор Гази. Про це повідомили на сайті конкурсу.
У World Press Photo розповіли, що 9-річний Махмуд Аджур та його сім'я тікали з Палестини, коли там почалася війна Ізраїлю проти угруповання ХАМАС. Внаслідок бойових дій хлопчик зазнав важкого поранення, через що йому довелося ампутувати дві руки. Згодом його з родиною евакуювали до Катару, де з ним і познайомилася палестинська фотокореспондентка.
Фото «Махмуд Аджур, Дев'ять років» — World Press Photo
«Мрія Махмуда проста: він хоче отримати протези та прожити своє життя, як будь-яка інша дитина», — кажуть організатори конкурсу.
Фотографку Самар Абу Елуф назвали серед переможців на першому етапі конкурсу 27 березня. Її фотографія перемогла тоді в категорії «Одиничний знімок». Фотокореспондентка евакуювалася із Сектору Гази у грудні 2023 року і зараз проживає в Катарі в тому ж житловому комплексі, де й герой її знімка.
Фіналістами World Press Photo 2025 стали дві роботи. Перша під назвою «Нічний перехід» фотографа Джона Мура, яка показує китайських мігрантів під час перетину американо-мексиканського кордону. Друга — «Засуха в Амазонії» фотографа Мусака Нолте, на якій зображено чоловіка, що несе їжу для своєї матері до селища Манакапуру, яке страждає від засухи у Бразилії.
Фото «Нічний перехід» — World Press Photo
Фото «Засуха в Амазонці» — World Press Photo
Терещенко став переможцем у номінації «Stories» з роботою про протести громадян Грузії в листопаді 2024 року після призупинення переговорів про вступ до ЄС. В інтерв’ю, яке ТАСС опублікувало в день оголошення переможців конкурсу, він, серед іншого, розповів, що кілька років тому вже подавав свої знімки на премію World Press Photo. Це були кадри з Маріуполя за 2022 рік, окупацію якого Терещенко називає «визволенням».
Також серед перможців цьогорічного конкурсу — роботи двох німецьких фотографів, на одній з яких була зображена шестирічна дівчина з Харківської області, яка страждає від панічних атак. спричинених російськими обстрілами. На другому фото зображений поранений російський окупант в шпиталю на окупованій частині Донецької області. Ці два кадри журі назвало «потужною візуальною парою».
Рішення журі викликало обурення професійних спільнот України та Грузії.
Правління Української асоціації професійних фотографів (УАПФ) заявила, що винагороджуючи російських фотографів, конкурс робить видимою позицію агресора і сприяє підміні понять.
Грузинські фотожурналісти й фотографи-документалісти звинуватили конкурс World Press Photo в узаконенні російської пропаганди після перемоги Терещенко.
У Міністерстві закордонних справ України назвали жалюгідним рішення World Press Photo створити «тандем» із двох світлин, на яких зображено травмовану війною українську дитину та пораненого російського окупанта.
Українські медійники в опитуванні «Детектора медіа» українські фотографи та медіаексперти розкритикували рішення журі конкурсу, зокрема через відсутність внутрішніх етичних політик у World Press Photo, а також оцінки бекграунду кандидатів перед номінуванням.
Після звернення «Детектору медіа» журі вибачилося за поєднання двох фотографій, але наголосило, що залишає премію співробітнику пропагандистської агенції. Проте члени журі визнали, що потрібно змінити правила конкурсу.
Крім цього, у World Press Photo висловили незгоду з фразою Терещенка про «звільнення Маріуполя». Там наголосили, що Росія почала повномасштабне вторгнення в Україну 24 лютого 2024 року, Маріуполь залишається під російською окупацією, і саме росіяни завдавали масованих ударів по цивільних об’єктах у місті.
Пізніше некомерційна організація World Press Photo відкликала запрошення на церемонію нагородження фотокореспондента російського пропагандистського агентства ТАСС Михайла Терещенка. Таке рішення пояснили «зростанням напруженості на європейському континенті».
Фото: PetaPixel
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

