Київська міська військова адміністрація має обмежений перелік повноважень та була створена шляхом перевищення повноважень президента України, однак регулярно ухвалює рішення, на які не має юридичного права і діє так, наче всесильна, пише у статті «Два узурпатори, одна столиця. Чому в Києві немає легітимної влади» експерт з питань містобудування, аналітик громадської ініціативи «Голка» Георгій Могильний.
Автор зазначає, що відповідно до законодавства КМВА лише ті функції, які прописані в законі «Про правовий режим воєнного стану». Зокрема, вона має право затверджувати міський бюджет і вносити до нього зміни, передавати в оренду комунальні землі на термін до року та забезпечувати безперебійне функціонування міських служб у період воєнного стану. Але на практиці структура цими правами майже не користувалась. Натомість вдається до кроків, на які вона не має повноважень.
Могильний наводить низку моментів, на які у КМВА не має повноважень, як от розробка програм соціально-економічного розвитку міста, підготовка містобудівної документації чи внесення проєктів рішень до Київради.
«Також важливо: районні державні адміністрації в Києві юридично не підпорядковуються КМВА», - вказує експерт.
На ділі практична діяльність КМВА резонує із законом України «Про столицю України». Відповідно до його норм єдиним виконавчим органом Київради є КМДА, яка після створення КМВА відійшла в тінь.
«Незважаючи на обмежений перелік повноважень, КМВА регулярно ухвалює рішення, на які не має юридичного права. Попри всі звинувачення Київрада не забирала в КМВА жодних повноважень. Частини з них КМВА не мала від самого початку, іншу — й далі може виконувати в межах закону. Проблема в тому, що обидва органи влади перебувають у підвішеному стані: в одного є функції, але немає механізмів, у іншого ж повноваження обмежені, але він діє так, ніби є всесильним», - пише автор та додає, що ця проблема тепер напряму впливає на життя киян: від тарифів до благоустрою.
А причиною, зауважує Могильний, стало перевищення повноважень президентом України Володимиром Зеленським в указі від 24 лютого 2022 року, яким було передбачено, що Київська міська державна адміністрація набуває статусу військової.
«Згідно з Законом «Про правовий режим воєнного стану», Зеленський не мав права це робити. Указ пояснював створення КМВА необхідністю «здійснення керівництва у сфері оборони, громадської безпеки і порядку». Проте закон визначає, що на таких підставах дозволено створювати лише обласні та районні військові адміністрації. Київ — місто зі спеціальним статусом, та це однаково населений пункт, а не область чи район. Відповідно й створювати тут можна лише військову адміністрацію населеного пункту, і то — за окремих умов», - пояснює першопричину усіх наступних невідповідностей аналітик.
Так, створити в Києві військову адміністрацію можна було лише в разі, якщо органи місцевої влади (Київрада чи КМДА) не можуть здійснювати свої повноваження. І попри все у перший день повномасштабної війни таких підстав у столиці не було. Навіть якби вони були, то згідно із законом лише обласні та районні державні адміністрації автоматично набувають статусу військових.
Таким чином Зеленський не мав повноважень переводити КМДА в статус КМВА.
«Це не просто перевищення. Це — самоуправство на рівні державної архітектури влади. Й коли такі рішення ухвалюються не через закон, а з міркувань політичної доцільності — це вже ознаки узурпації влади», - наголошує автор.
Як наслідок такі політично мотивовані рішення президента і призвели до кризи в управлінні Києвом: КМВА створена з порушенням процедури й не має повноцінних повноважень виконувати функції виконавчої влади в столиці. Її мали створити на додачу, а не замість.
Згодом влада вирішила скористатись створеною президентом військовою адміністрацією для перерозподілу влади в мирному муніципальному управлінні.