Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік

Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік

Аналітичний звіт за результатами комплексного дослідження ГО «Детектор медіа».

Громадська організація «Детектор медіа» провела кількісне дослідження, аби визначити індекс медіаграмотності українців, тобто рівень вміння свідомо сприймати й критично тлумачити інформацію, а також користуватися розмаїттям медіа. Резільтати попередніх хвиль дослідження дивіться тут (за 2020 рік), тут (за 2021 рік), тут (за 2022 рік)та тут (за 2023 рік). 

В основу моделі індексу медіаграмотності було покладено концепцію Лена Мастермана та результати якісного етапу дослідження «Практики медіаспоживання українців: концептуальна розробка індексу медіаграмотності аудиторії», підготовленого на замовлення ГО «Детектор медіа» (січень, 2020).  Уточнена модель медіакомпетентності включає п'ять категорій та 41 індикатор.  Індикатори, позначені курсивом синього кольору в презентації, додані у 2024 році.

Мета дослідження: обчислити індекс медіаграмотності українців та виявити його динаміку у порівнянні з минулими роками.

1
76
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 1
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 2
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 3
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 4
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 5
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 6
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 7
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 8
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 9
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 10
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 11
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 12
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 13
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 14
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 15
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 16
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 17
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 18
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 19
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 20
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 21
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 22
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 23
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 24
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 25
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 26
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 27
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 28
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 29
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 30
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 31
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 32
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 33
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 34
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 35
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 36
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 37
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 38
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 39
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 40
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 41
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 42
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 43
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 44
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 45
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 46
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 47
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 48
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 49
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 50
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 51
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 52
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 53
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 54
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 55
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 56
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 57
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 58
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 59
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 60
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 61
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 62
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 63
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 64
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 65
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 66
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 67
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 68
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 69
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 70
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 71
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 72
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 73
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 74
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 75
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 76
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 77
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 78
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 79
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 80
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 81
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 82
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 83
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 84
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 85
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 86
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 87
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 88
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 89
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 90
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 91
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 92
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 93
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 94
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 95
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 96
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 97
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 98
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 99
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 100
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 101
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 102
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 103
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 104
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 105
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 106
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 107
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 108
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 109
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 110
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 111
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 112
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 113
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 114
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 115
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 116
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 117
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 118
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 119
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 120
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 121
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 122
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 123
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 124
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 125
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 126
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 127
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 128
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 129
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 130
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 131
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 132
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 133
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 134
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 135
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 136
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 137
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 138
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 139
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 140
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 141
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 142
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 143
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 144
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 145
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 146
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 147
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 148
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 149
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 150
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 151
Індекс медіаграмотності українців за 2024 рік - Фото 152

Завантажити презентацію pdf-файлом можна за посиланням

Ключові висновки з дослідження

ДИНАМІКА ІНДЕКСУ МЕДІАГРАМОТНОСТІ: 2020–2024

Рівень загального індексу медіаграмотності значущо змінився з початком великої війни. З 2021 по 2022 рік частка аудиторії з вищим за середній рівнем показника зросла на 26% (з 55% до 81%).

Відповідно знизилася кількість українців з низьким і нижчим за середній рівнем медіакомпетентності (з 45% до 29%).

Протягом усіх трьох років війни показник індексу залишається високим і не падає до рівня довоєнного часу. Зниження частки аудиторії з високим рівнем медіаграмотності у 2024 році у порівнянні з 2022 ( з 31% до 7%) пов'язане здебільшого з коригування методології обчислення показника (про це йдеться у звіті нижче), а також з певною адаптацією до поточного медіаландшафту, напрацьованим досвідом перевірки контенту на достовірність, певною емоційною втомою від важкої інформації, пов'язаною з військовими діями та перспективами розвитку подій на фронті. Так, результати 5-ї хвилі дослідження свідчать про зниження в середньому кількості джерел, з якими знайомляться українці для отримання суспільно-політичних новин, визначеності щодо медіа та експертів, яким довіряють, і зменшення кількості тих, хто перевіряє достовірність контенту тощо. 

У той же час, рівень загального індексу медіаграмотності суттєво змінився за останній рік: частка аудиторії з вищим за середній рівнем показника знизилася з 76% до 72%. Це пов'язано з адаптуванням методології, а саме розширенням індикаторів субіндексу цифрової грамотності показниками сприйняття і використання штучного інтелекту.

Субіндекс розуміння ролі медіа в суспільстві зріс: частка аудиторії з вищим за середній рівнем показника збільшилася з 68% до 81%. А характер використання медіа та чутливість українців до спотвореного контенту за останній рік не змінилися.

Частка аудиторії з високим і вищим за середній рівнем цифрової компетентності знизилася з 55% до 48% (2023 vs. 2024).

Цілком передбачуваним є високий рівень медіаграмотності у молоді 18–35 років (за рахунок субіндексу цифрової компетентності ) і низький серед старшої вікової групи 56–65.

Що нижчий освітній статус, то нижчим є й рівень медіаграмотності. Так, серед опитаних із загальною середньою освітою частка осіб із показником низьким та нижчим за середній складає 41%, а серед тих, хто має повну / неповну вищу освіту, — лише 16%.

Суттєві відмінності в рівні медіаграмотності спостерігаються між особами з різним матеріальним статусом. Що вищий рівень добробуту, то вищий показник має індекс. Серед категорії тих, кому грошей вистачає лише на їжу (низький рівень

добробуту), 44% мають низьке та нижче за середнє значення показника. Тимчасом як серед опитаних, яким вистачає на все і які заощаджують кошти (добробут вищий за середній), ця частка становить лише 19%.

У мешканців великих міст показник індексу вищий, ніж у селян.

Загальні зрушення в розумінні впливу медіа серед української аудиторії за останні два роки пояснюються головною темою медійного контенту — емоційно важкими повідомленнями, пов'язаними з війною. Частка тих, хто констатує вплив медіа на емоційний стан, збільшилася на 12% у порівнянні з 2021 роком (з 35% до 47%). Оскільки традиційні медійні сюжети майже повністю витиснуто контентом, пов'язаним із війною, споживачі констатують зменшення впливу медіа на ставлення до публічних персон, політичний вибір і навіть на оцінки суспільно-політичної ситуації.

УЯВЛЕННЯ ПРО РОБОТУ МЕДІАІНДУСТРІЇ ТА СПРИЙНЯТТЯ УКРАЇНСЬКОГО МЕДІАПРОСТОРУ

Суттєвих зрушень в усвідомленні ролі медіа в суспільстві за останній рік не відбулося. Але помітним є тренд збільшення частки аудиторії, яка вважає, що медіа мають бути платформою для діалогу між державою і суспільством, з 29% до 37% (за останні 3 роки).

Більшість аудиторії вважає, що головною місією медіа є інформування громадян про суспільно значущі події, ― 70%.

Кожен другий українець (51%) вважає, що медіа в Україні працюють в інтересах влади, а 40% — у власних інтересах. Ще чверть аудиторії (24%) впевнена, що медіа транслюють інтереси своїх власників та інвесторів.

Найбільш значна кількість аудиторії (34%) вважає, що офіційно в Україні немає цензури, але вона існує в прихованій формі; 17% — що цензури немає офіційно і фактично. 42% констатують наявність цензури медіа в країні. Троє з чотирьох українців (75%) вважають, що держава встановлює правила, які регулюють діяльність медіа. 

Частка тих, хто позитивно ставиться до формату телемарафону, знизилась за два роки з 45% (2022 р.) до 17% (2024 р.). 77% констатують, що через брак різних точок зору на події в телемарафоні вони шукають інформацію в інших джерелах.

ЗМІНА В МЕДІЙНИХ УПОДОБАННЯХ

Кожен другий українець (44%) підтримує критику влади у медіа. Серед цієї аудиторії переважають чоловіки, особи старшої вікової групи. Таку думку також частіше підтримують особи з вищим освітнім статусом. 17% не підтримують публічну критику держави.

Частка аудиторії, яка впевнена, що в Україні працюють суспільні медіа, становить 58%. Вона збільшилась у порівнянні з минулим, 2023 роком (54%). Кожен п'ятий (21%) дотримується думки, що незалежних мовників у країні немає. Така ж частка (22%) не змогла відповісти на питання однозначно.

Абсолютна більшість (74%) підкреслює важливість існування суспільних медіа, адже вони працюють в інтересах усього суспільства, а не власника (51%); висвітлюють теми, які не цікавлять комерційні медіа, — суспільні проблеми, культуру, науку (10%); крім того суспільні медіа не зацікавлені в маніпуляціях (13%).

Частка аудиторії, яка за останній рік сплачувала за доступ хоча б до одного з видів контенту (відео, аудіо чи до контенту інтернет-видань), становить 30%. Причому 25% платили за відеоконтент (Netflix, MEGOGO, інших стримінгових платформ, YouTube Premium тощо); 18% — за аудіоконтент (Spotify, Apple Music, YouTube Music інші.); 3% купували доступ до інтернет-видань (Forbes, NV(New Voice)). 17% робили благодійні внески на користь будь-яких медіа.

У порівнянні з 2023 роком у 2024-му зросла кількість споживачів суспільно-політичного контенту в соціальних мережах (62% vs 70%) та месенджерах (55% vs 62%). Збільшилася частка тих, хто отримує інформацію про суспільно-політичні новини у спілкуванні з друзями, сусідами, колегами та родичами.

Лише чверть українців (26%) звертається до ефірів національного телемарафону «Єдині новини», і це помітне зниження порівняно з минулим і позаминулим роками (41% — 2022 р; 31% — 2023 р.).

КОРИСТУВАННЯ ІНТЕРНЕТОМ ТА ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ

Лише 5% українців не користуються інтернетом.91% є інтенсивними користувачами мережі — звертаються до інтернету щодня або майже щодня. Ця частка не змінилась за останній рік.

Основними мотивами користування інтернетом залишаються пошук необхідної інформації (76%) та ознайомлення з новинами (62%). Частка аудиторії, яка шукає в інтернеті розважальний, пізнавальний контент (відео, фільми, подкасти), робить покупки, зросла і досягла довоєнного рівня. У 2024 році 58% дивляться відео і фільми і 39% роблять покупки через інтернет, тоді як у 2022 році лише 46% та 27% відповідно.

Найбільш популярними соціальними медіа, до яких українці звертаються для отримання суспільно-політичних новин, є телеграм та ютуб: відповідно 60% і 37% аудиторії. Лише 16% аудиторії не користується телеграмом і 11% — ютубом. Для отримання корисної / пізнавальної та навчальної інформації найчастіше звертаються до ютубу та фейсбуку (відповідно 47% і 28%). 83% для спілкування обирають вайбер, 57% — телеграм, 40% — фейсбук.

28% аудиторії користуються штучним інтелектом: 14% використовують його в роботі; 12% — у навчанні, 13% з іншою метою.

72% не користуються ШІ. 37% зазначили, що не мають у цьому потреби, 13% не знають, як ним користуватись; 10% не довіряють системам ШІ, а 11% українців ніколи про них не чули.

МЕДІАГРАМОТНІСТЬ: ДОВІРА ДО МЕДІА ТА ЧУТЛИВІСТЬ ДО СПОТВОРЕНОГО КОНТЕНТУ

Значущість проблеми дезінформації підкреслюють 62% аудиторії (порівняно із 64% у 2023 році — і це незначущі розбіжності). 17% зазначили, що завжди можуть вирізнити фейки і не звертати на них уваги.

Можна констатувати високий рівень чутливості до спотвореного контенту серед українців. Аудиторія стає більш компетентною у відстеженні фейкової інформації. І ця тенденція не спадає останні 3 роки — з початку великої війни. Так, лише 18% вирішують, наскільки можна довіряти повідомленню, інтуїтивно.

Частка українців, яка виявляє дезінформацію, шукаючи посилання на джерело в матеріалі, складає 43% (у 2023 році вона складала 37%), орієнтується на відео-/фотопідтвердження — 33% (30% у 2023 р.), на добру репутацію автора — 30% (28% у 2023 р.)

Проблема маніпуляції в медіа актуальна для більш ніж половини української аудиторії (60%); 16% вважають її неактуальною через те, що можуть вирізнити подібний контент; 15% вперше чують про маніпуляції в медіа, а 3% не змогли визначитись. Істотних зрушень за останній рік не відбулося.

47% підозрюють маніпуляцію, коли в матеріалі висвітлено лише один бік події; для 43% важливим маркером є неповна або неточна інформація. У 39% відсутність посилань на джерело викличе підозру в бажанні авторів зманіпулювати свідомістю аудиторії. Лише 22% визначають маніпулятивне повідомлення інтуїтивно.

На думку аудиторії, контент медіа найчастіше спотворюється в інтересах політиків та політичних сил для створення власного позитивного іміджу (66%), а також держави — для поширення певної ідеології, інтересів (32%). За останній рік частка тих, хто вважає, що у спотворенні інформації зацікавлені олігархи, групи впливу та власники медіа для збільшення аудиторії, зменшилась (відповідно з 41% до 32% та з 26% до 15%).

Проблема замовних матеріалів у медіа залишається актуальною для більш ніж половини аудиторії — 54% (57% у 2023 році); 19% констатують, що можуть вирізнити джинсу і не звертають на неї уваги (17% у 2023 році). 16% вважають її неактуальною, бо вперше чують про джинсу.

49% підозрюють джинсу, коли в матеріалі висвітлено лише позитивні чи негативні аспекти персони, групи або товару; для 47% важливим маркером є той факт, що матеріал може сприяти впізнаваності персони, організації чи товару. 28% аудиторії визначають замовний матеріал інтуїтивно. Опитані також звертають увагу на наявність оцінок — позитивних або негативних (16%).

До більшості медіа українці ставляться підозріло — довіряють лише частково.

В останній рік помітна тенденція зниження частки аудиторії, яка довіряє різним медіа: від телебачення до месенджерів. Разом з тим збільшується кількість споживачів, які довіряють контенту різних джерел частково.

Дизайн дослідження

Методологія: кількісне дослідження; інтерв'ю обличчя-до-обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником(CAPI).

Географія: національне дослідження. Дослідження не проводилось на тимчасово окупованих територіях Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей та в АР Крим

Обсяг вибірки: 1200респондентів.

Цільова аудиторія: доросле населення України(18―65 років).

Тип вибірки: репрезентативна за віком, статтю, типорозміромнаселеного пункту та регіоном.

Польовий етап: 15.01.2024– 29.01.2024, здійснений компанією «New Image Marketing Group». 

Звіт на основі даних кількісного дослідження, здійсненого дослідницькою агенцією «New Image Marketing Group» на замовлення ГО «Детектор медіа», склала кандидатка соціологічних наук Марта Наумова.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
дослідження
Джерело матеріала
loader