Автомобілі Ватикану: на чому їздили понтифіки католицької церкви
У Римі пройшла церемонія обрання нового Папи, яким став 69-річний Роберт Превост, котрий прийняв ім’я Лев XIV. З нагоди цієї події ми вирішили згадати, чим їздили понтифіки і який автопарк сьогодні обслуговує Ватикан.
Перший автомобіль був подарований папі римському Пію Х у 1909 році єпископом Нью-Йорка кардиналом Фарленом. Це був розкішний італійський автомобіль ltala 20/30. Але понтифік не цікавився технікою, тому пробіг машини склав всього 12 км. Папа Пій XI, навпаки, перейнявся інтересом до машин і навіть сам іноді сідав за кермо.
Розквіт папського гаража припав на 20-ті роки минулого століття. Архаїчні карети відправили до музею, а місце, що звільнилося, почали поступово заповнювати автомобілі. До кінця понтифікату Пія XI колекція розросла до 16 автомобілів, переважно італійського виробництва. Серед них були моделі марки Bianchi, Fiat та lsotta Fraschini.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F954471916ee93f7d116cf418ce754506.jpg)
Citroen С6
У 1929 році французька компанія Citroen подарувала понтифіку Citroen С6 з мотором V6 та замовленим кузовом темно-бордового кольору. Багато деталей, включаючи радіаторні грати, були покриті позолотою, а закритий салон з єдиним кріслом прикрасили вишивкою з вензелями святого Христофора. На номерному знаку були абревіатура SCV – Stato della Citta del Vaticano – держава та місто Ватикан, а також порядковий номер машини “5”. Цей автомобіль проїхав 155 км, а потім став частиною ватиканського колекції Museo delle Carrozze.
Дарувати понтифіку автомобілі стало доброю традицією. Згодом у гаражі Ватикану з’явилися американський Graham Paige 837 з кузовом Le Baron, а також перший Mercedes-Benz – Nurburg 460. Після війни Папа Іван XXIII використав лімузин Chrysler Crown lmperial, відкритий варіант Lancia Flaminia та ландоле Mercedes-Benz 300 d.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe0cad3d110cc1ca314ddda507f642d7a.jpg)
Mercedes-Benz Nurburg 460
У вересні 1965 року в гаражі Ватикану з’явився розкішний Mercedes Benz S600 Pullman Landaulet, який презентували новому Папі Павлу VI. Восьмициліндровий 250-сильний двигун міг розганяти ландо до 200 км/год. З того часу кожен представник сімейства S-Class мав версію для понтифіка.
За Павла VI в 1975 році в гаражі Ватикану з’явився і перший позашляховик – Toyota Land Cruiser. Автомобіль використовувався для місіонерських подорожей. Іоанн Павло II, який змінив його в 1978 році, теж користувався відкритими позашляховиками. Після замаху 13 травня 1981 року, коли понтифік їхав Fiat Campagnola, було прийнято рішення використовувати тільки броньовані версії.
Fiat Campagnola
Першим таким авто став Land Rover, збудований у 1982 році. Автомобіль отримав спеціальним куленепробивний ковпак. Усередині підтримувався спеціальний мікроклімат, а броньоване скло до того ж було ще й тонованим, щоб на яскравому сонці Папа не отримав сонячного удару. Поруч із місцем Папи було встановлено мікрофони та столик для паперів.
Аналогічно виглядав створений пізніше папамобіль на базі Range Rover.
Одним із найвідоміших позашляховиків ватиканського гаража став Mercedes-Benz G-Class, який об’їздив з Папою практично весь світ. Перший Mercedes-Benz 230 G побудували у 1980 році спеціально до візиту Івана Павла II до Німеччини, але вже у 1982 році було збудовано другий автомобіль зі спеціальним бронюванням, який виконали фахівці фірми Thiele Fahrzeugbau.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7a217d6df6f93e10118269d065e74567.jpg)
Mercedes-Benz G-Class
Ще один відомий папамобіль – Cadillac DeVille, збудований у 1999 році компанією General Motors для поїздки понтифіка до Мексики. Машина була зроблена в єдиному екземплярі та відрізнялася збільшеною колісною базою, нестандартними задніми дверима, підніжками з електроприводом та гідравлічною системою приводу крісла Папи.
Cadillac DeVille
Одним із найяскравіших цікавих машин, що потрапили до гаража Ватикану, став подарунок Івану Павлу II від компанії Lancia до урочистостей з нагоди 2000-річчя християнства. Оригінальний автомобіль був створений на базі концепту Dialogos та отримав ім’я Giubіleo. Броньована машина довжиною 5,5 м отримала систему спецзв’язку, трансформовану задню частину даху та зручне крісло для Папи.
Lancia Giubіleo
У 2002 році для Івана Павла II виготовили новий позашляховик – Mercedes-Benz ML 430. У задній частині машини встановили спеціальні санки, щоб Папа міг заїжджати на своєму інвалідному візку до салону. Ця машина активно використовувалася понтифіком, у тому числі для закордонних візитів.
Його приймач на папському престолі, Бенедикт XVI, також користувався для поїздок переважно Mercedes-Benz ML.
Папа Франциск віддавав перевагу більш простому способу життя та більш простим автомобілям. Як кардинал, він часто користувався громадським транспортом. У ніч свого обрання він їхав з іншими кардиналами у мікроавтобусі назад до їхнього готелю замість того, щоб використати папський лімузин. Для поїздок Ватиканом він використовував Ford Focus з автопарку Ватикану. Він також їздив містом на Renault 4 1984 року, подарованому йому італійським батьком Ренцо Дзоккою.
Mercedes-Benz G580
У грудні 2024 року Франциск отримав перший в історії Ватикану електричний папамобіль – Mercedes-Benz G580. Під час його похорону у квітні 2025 року для перевезення труни Франциска до місця його поховання у базиліці Санта-Марія-Маджоре у Римі використовувався папамобіль на базі Ram 1500.
