Перша сім’я Марвел. Усе, що треба знати про «Фантастичну четвірку»
«Фантастична четвірка: Перші кроки», яка виходить на екрани 24 липня, — це найочікуваніший сучасний фільм Marvel Studios. Перша екранізація колишньої власності Fox, яку Disney купила у 2019 році. Екранізація фактично першого успішного коміксу Marvel 1961 року. І потенційний початок цілої нової глави для компанії, яка сьогодні переживає не найкращі часи, але сподівається, що «Четвірка» в кіно повторить свою ж історію в друці.
Перші кроки
На початку 1940-х США переживали Золоту еру супергероїв: на полицях продавалися перші випуски Супермена та Капітана Америки, формувалися канони цього жанру, людям хотілося вірити в героїв. Ця ситуація змінилася після завершення Другої світової війни. За винятком найбільших імен, персонажі в трико практично покинули магазини, а компанії, що раніше робити хіти, почали відверто стагнувати.
Зокрема й Marvel, редакцію якої на той момент уже багато років очолював 38-річний Стен Лі. Його видавництво продавало другорядні історії про андроїда «Людину Факела» та «Немора Підводника», поки конкуренти з DC випускали справжню сенсацію — «Лігу Справедливості» за участі Супермена, Бетмена, Диво-жінки, Флеша, Зеленого ліхтаря. У Marvel не було жодного персонажа, що міг би тягатися з такою конкуренцію. Тож одного дня Стену Лі наказали створити власну команду супергероїв.
Об’єднавшись з іншим ветераном — 44-річним художником Джеком Кірбі — Лі вирішив не повторювати «Лігу справедливості», а підійти до завдання інакше. На той момент автор уже відверто вигорів і планував покинути індустрію коміксів. А в самій індустрії чимало канонів, від секретних особистостей до плащів, перетворили на обтяжливу традицію. Лі та Кірбі не хотіли випускати комікс про напівбогів, що поводилися один з одним ніби офісні колеги — ще одну «Лігу справедливості». Вони зробили комікс про родину.
Успіх «Фантастичної четвірки» був настільки ж грандіозним, як і раптовим. Читачі були в захваті від «живих» персонажів, що любили одне одного (як пара Ріда Річардса та Сью Шторм), сварилися (як друзі Бен Грім і Рід Річардс), захищали (як брати Джонні та Сью Шторми). Фантастична четвірка показувала сімейні стосунки пересічних людей — неймовірний концепт для коміксів 1961 року та майбутню основу успіху Marvel. До реалістичної (в межах коміксів) психології додавалися абсолютно сюрреалістичні ідеї та ілюстрації Кірбі: підземні королівства, фантасмагоричні чудовиська, грандіозні науково-фантастичні концепції.
«Фантастична четвірка» стала хітом, що залишила Стена Лі в бізнесі. І перетворилася на фундамент для майбутніх успіхів Marvel: за наступні кілька років, за схожою формулою, пара Лі та Кірбі створила «Людей-Ікс», «Людину-павука», «Месників», «Халка». І саме «Четвірка» породила так званий «Метод Marvel» — секрет успіхів і драм для видавництва.
Суть методу дуже проста. На відміну від типового виробничого процесу, коли сценарист детально розписує комікс, а художник його малює за сценарієм, Стен Лі використовував із колегами інший підхід. Він писав загальний синопсис, художники на основі цього самі вигадували конкретні сцени й інколи персонажів, а потім знову Лі писав свої діалоги. Це дозволяло випускати комікси значно швидше (саме тому майже всі відомі персонажі Marvel з’явилися буквально за два роки). І це дозволяло поєднувати краще від різних фантазій (саме тому ці персонажі були такими іншими й успішними). Але з роками це неминуче призвело до конфліктів.
Уже за якихось десять років після «Фантастичної четвірки» Кірбі покинув Marvel і до останнього дня життя публічно сперечався зі Стеном Лі, хто саме був автором «Четвірки», «Людини-павука» й інших найбільших імен Marvel. Подібні претензії до Стена Лі були далеко не лише в Кірбі.
Найважливіший комікс Marvel
«Четвірка» стала для Marvel не лише першим справжнім комерційним успіхом, але й сюжетним плацдармом. Четверо героїв — Невидима Жінка, Людина-Факел, гнучкий Містер Фантастик і кам’яна Істота — були дуже непосидючою сім’єю. Вони отримали свої сили під час польоту в космос, де їх опромінила радіація. І продовжили вивчати закутки молодого світу Marvel, уже маючи надздібності.
Саме в коміксах про «Четвірку» Стен Лі та Джек Кірбі вперше показали читачам Чорну пантеру (що тепер отримала свій фільм), Нелюдів (що отримали свій серіал), Ронана й Адама Ворлока (двох злодіїв різних частин «Стражів Галактики»), Скрулів (персонажів власного серіалу Marvel), Канга та Доктора Дума (злодіїв нових «Месників»). Якщо ви спробуєте дізнатися про походження якогось із сучасних персонажів Marvel, є велика ймовірність, що вперше вони з’явилися саме на сторінках «Фантастичної четвірки» десь між 1961 та 1969 роком. У час, коли люди жили розмовами про космос, ядерну загрозу та дивний новий світ.
Тоді ж, у 1966 році, вийшла «Трилогія Галактуса» — комікс, який лежить в основі нового фільму про «Фантастичну четвірку», й загальновизнано одна з найкращих робіт Стена Лі та Джека Кірбі. Це трилогія коміксів (незвичайний і навіть ризикований на той час формат), що розповідає про прибуття на Землю Галактуса — космічної стихії, настільки могутньої, що вона змушена підтримувати своє життя, пожираючи цілі планети.
Сьогодні глядачі розбещені десятками науково-фантастичних серіалів, сотнями фільмів і тисячами книг, але в 1966 році комікс про Галактуса спричинив справжній фурор своєю вигадливістю та… дивністю. Велетень, що поїдає планети. Його посланець — Срібний Серфер, який уперше проймається співчуттям до жертв свого хазяїна та стає на бік людства. Дивовижні монстри та технології з корабля прибульців. І в центрі всього цього звичайна надзвичайна родина, що не здатна зупинити чи навіть усвідомити загрозу такого масштабу. Це міг би бути космічний горор, якби не яскравий стиль Лі та Дітко.
Подібні історії — фірмова особливість «Фантастичної Четвірки». Й інтелектуальна власність, до якої тепер отримає доступ Кінематографічний Всесвіт Marvel. Сазі про місцевий Мультивсесвіт дуже пасуватиме «Рада Рідів» — спільнота лідерів «Четвірки» з різних реальностей, що разом розв’язують спільні проблеми. Комікс «Секретні війни», який Марвел екранізує в нових «Месниках» з однойменною назвою, починається та завершується саме «Фантастичною четвіркою». Дитя Ріда Річардса та Сью Сторм — Франклін — центр кількох конфліктів між цією командою та іншою новою іграшкою Marvel — «Людьми-Ікс».
Якщо фільм про «Четвірку» вдасться, такий приплив нових ідей та імен може стати справжнім порятунком для Кіновсесвіту, що стагнує. Але це доволі велике «якщо», враховуючи, що попередні фільми про цю команду публічно осоромилися.
Жахлива Трійка
У 1983 році німецький продюсер Бернд Айхінгер викупив десятирічне право на екранізацію «Фантастичної четвірки». Він нібито чесно намагався знайти підхожу студію для цього фільму, але раз за разом йому відмовляли через високий бюджет і, відповідно, — ризики. Урешті Айхінгер звернувся до режисера фільмів категорії «Б» і почав виробництво свого фільму буквально за три дні до закінчення прав.
Перша «Фантастична четвірка» коштувала близько мільйона доларів і мала такі проблеми з фінансами, що актори самотужки наймали публіциста й самі оплачували свій промотур. Аж поки їм раптом не наказали зупинитися, а всі копії готового фільму — знищити.
«Фантастична четвірка» 1994 року, яка вже мала трейлер і готувалася до прем’єри, так ніколи й не вийшла на жодні екрани. Злі язики говорили, що Бернд Айхінгер зняв цілий фейковий фільм, аби просто зберегти права. Але потім продюсер майбутніх фільмів Marvel Аві Арад зізнався, що це він викупив права на картину та наказав її знищити. Щоб не знецінювати інтелектуальну власність стрічкою категорії «Б».
Складно сказати, чи був Арад правий, проте вже за десять років — у 2005-му — вийшов зовсім інший фільм про «Фантастичну четвірку»: за участі Кріса Еванса (майбутнього Капітана Америки), Джесіки Альби, Джуліана Макмехона в ролі Доктора Дума. Ця екранізація була настільки близькою до коміксів, наскільки собі могли дозволити фільми ранніх нульових, і заробила в прокаті близько 300 мільйонів доларів. Її збори та оцінки виявилися достатніми, аби випустити сиквел — про зустріч сім’ї супергероїв із Галактусом, щоправда, не у формі космічного велетня, а у формі великої хмари. Продовження заробило близько 400 мільйонів доларів, але отримало значно гірші оцінки й на цьому історія першої (другої?) ітерації команди закінчилася.
Третя спроба екранізувати «Фантастичну четвірку» сталася зі студією Fox у 2015 році. На відміну від перших двох, які знімалися в атмосфері супергеройського андерграунду, цей фільм виходив після «Месників» Marvel. У світі, де комікси заробляли мільярди та будували для своїх компаній цілі кіновсесвіти. Fox вирішили довірити «Четвірку» Джошу Транку, голлівудському новачку, який на той момент міг похвалитися лише «Хронікою» — дешевою, але темною та приголомшливою історією про підлітків, які отримали надприродні здібності.
«Четвірка» Транка мала бути аналогічною — боді-горором про людину, яка розтягується; людину, яка горить; людину, все тіло якої покрите камінням. Студія зрозуміла, що відбувається, вже на етапі першого монтажу й терміново вирішила переробити стрічку. За день до прем’єри режисер затвітив, що його фільм зіпсували. Але навіть це не підготувало глядачів до того, що їх чекало: рваний, випадковий, хаотичний фільм про команду супергероїв, сюжет якого нагадував решето, а візуальні ефекти виглядали не набагато краще 1994 року. У цій екранізації, через переробку в останній момент, актори змінювали зачіски у сусідніх сценах. Як результат — близько 150 мільйонів у прокаті, катастрофічні оцінки та масові заклики повернути права Marvel. До речі, буцімто саме через небажання повертати права Marvel цей фільм і вирішили знімати якраз під їхнє чергове вичерпання.
Нова надія?
У 2019 році Marvel випустила найприбутковіший фільм в історії кіно — «Месники: завершення». У 2025 році її «Громовержці» провалилися у прокаті, як до цього провалився «Капітан Америка: дивний новий світ». Чергова, «П’ята фаза» Кіновсесвіту стала найменш прибутковою за всю історію франшизи — удвічі гіршою, ніж попередня.
«Фантастична четвірка» — це чи не остання реальна ставка Marvel на повернення довіри й уваги глядачів. Компанія раніше не мала прав на цю команду й отримала лише у 2019 році, після того, як Disney купила Fox. «Фантастична четвірка» — це фактично свіжа кров для Кіновсесвіту.
І Кевін Файгі, керівник Marvel Studios, трактує новий фільм саме так. Студія вже загравала з цими правами раніше: Містер Фантастик з’являвся в «Докторі Стренджі», а головним злодієм «Месників» офіційно оголошений злодій «Четвірки» — Доктор Дум, якого зіграє Роберт Дауні-молодший. Проте події самого фільму «Фантастична четвірка: перші кроки» відбувається в альтернативному, зовсім ні з чим не пов’язаному світі. Це атомні, оптимістичні шістдесяті, на які нападає Галактус. І з яких «Фантастична четвірка» наприкінці неминуче переміститься до основних героїв Marvel: ми вже навіть бачили натяк на це у «Громовержцях». Після 36 фільмів навіть «ні з чим не пов’язана» картина вимагає згадок ще кількох.
Чи спрацює план Marvel, ми дізнаємося вже зовсім скоро. Було би символічно, якби «Фантастична четвірка» вдруге відкрила для рідної компанії нове дихання, як колись, 64 роки тому.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.

