Які виклики постали перед членами ЄС після рішення НАТО про збільшення оборонних витрат
Які виклики постали перед членами ЄС після рішення НАТО про збільшення оборонних витрат

Які виклики постали перед членами ЄС після рішення НАТО про збільшення оборонних витрат

По всій Європі бюджети на оборону зросли приблизно на третину, більшість європейських членів НАТО витрачають близько 2% ВВП або наближаються до цього показника.

Але навіть цього вже недостатньо.

Про болісні бюджетні компроміси, з якими мають зіткнутися політичні лідери Європи, пообіцявши збільшити оборонні витрати та підтримати Україну у її війні проти Росії, читайте в колонці колишнього прем'єр-міністра і міністра закордонних справ Швеції Карла Більдта Де знайти кошти на допомогу Україні? Проблема, з якою зіткнулися більшість країн Європи.

Далі – стислий її виклад.

Автор колонки прогнозує, що у найближчі роки три нагальні пріоритети суттєво тиснутимуть на державні фінанси ЄС: оборона; підтримка України у війні з Росією; погодження наступного багаторічного бюджету ЄС на 2028–2034 роки.

На саміті НАТО в червні в Гаазі члени Альянсу зобов’язалися витрачати 3,5% ВВП на оборону до 2035 року, а ще 1,5% спрямовувати на "дещо розмито" визначені пов’язані з безпекою інвестиції.

"Додаткові 1,5%, імовірно, призначені для заспокоєння Трампа, який неодноразово вимагав від союзників по НАТО витрачати на оборону 5% ВВП.

Очікується, що значна частина цього зростання буде досягнута за рахунок "креативної бухгалтерії", а не реального збільшення фінансування", – пише Карл Більдт.

На його думку, північні країни Європи досягнуть цілі НАТО у 3,5% ВВП набагато раніше 2035 року, тоді як південні держави (за винятком Греції), ймовірно, взагалі не зможуть її виконати.

Ще один ризик, попереджає експрем’єр Швеції, – у Франції, Італії та Іспанії до 2027 року мають відбутися вибори.

А тому політична воля до скорочення витрат, необхідних для збільшення оборонних бюджетів, ймовірно, залишатиметься слабкою.

"Ця тенденція вже простежується у розподілі допомоги Україні.

За перші чотири місяці 2025 року країни Північної Європи надали $6,8 млрд, Велика Британія – $5,3 млрд, а Німеччина – $760 млн.

Тим часом Іспанія та Італія – лише крихти від цих сум", – зазначає автор колонки.

Іронія в тому, звертає увагу Карл Більдт, що саме ті країни ЄС, яких часто називають "скупими", насправді готові фінансувати реалізацію спільно погоджених пріоритетів.

А от менш "скупі" держави, за його словами, вимагають нових запозичень, хоча і самі мають обмежений простір для цього.

"Ці суперечності нині й визначають битву за європейські фінанси.

Маємо разючу різницю між тим, як швидко НАТО ухвалює великі фінансові рішення, і тим, як повільно та складно це відбувається в межах ЄС, навіть щодо менших сум", – пише експрем’єр Швецїі.

Яким би не був результат, прийдешня фіскальна битва стане тестом на готовність і спроможність лідерів Європи відповідати на серйозні виклики безпеки, попереджає колишній міністр закордонних справ Швеції.

Докладніше – в колонці Карла Більдта, що початково вийшла на сайті Project Syndicate і публікується з дозволу правовласника, Де знайти кошти на допомогу Україні? Проблема, з якою зіткнулися більшість країн Європи.

Джерело матеріала
loader