Бізнес оцінив втрати бюджету у 400 млн на день через неготовність системи еАкцизу і наполягає на відтермінуванні її впровадження
Бізнес оцінив втрати бюджету у 400 млн на день через неготовність системи еАкцизу і наполягає на відтермінуванні її впровадження

Бізнес оцінив втрати бюджету у 400 млн на день через неготовність системи еАкцизу і наполягає на відтермінуванні її впровадження

Електронна система обігу алкоголю, тютюну та рідин для електронних сигарет (еАкциз), яка має запрацювати з 1 січня 2026 року, виявилася неготовою, її тестування відбувається одночасно з розробкою, а уряд досі не ухвалив необхідні підзаконні акти. Через це представники бізнесу наполягають на усуненні нормативних та технічних недоліків, а також розпочати повноцінне тестування системи і перенести її запровадження на більш пізній термін. В іншому разі бюджет України втрачатиме 400 мільйонів гривень щодня, а сумарні втрати становитимуть кілька мільярдів.

За законом про електронну акцизну марку, ухваленим ще у 2023 році, тестування системи мало розпочатись 1 березня 2025 року. За даними бізнесу, у липні виробники підакцизних груп товарів ще не отримали передбачений планом функціонал.

Також за законом до 27 січня 2024 року Кабінет міністрів мусив ухвалити підзаконні акти. Однак цього і досі не було зроблено.

Про критичний стан підготовки до запуску еАкцизу повідомили Американська торгівельна палата в Україні, Європейська Бізнес Асоціація, Асоціація "Укртютюн", Асоціація "Укргорілка", Громадська спілка "Український фуд-ритейл альянс" та Спілка Українських підприємців та Національна організація роздрібної торгівлі.

Проблему з запуском еАкцизу на минулому тижні обговорили представники бізнесу, Кабміну (Мінфін, Мінцифри) і парламенту під час засідання робочої групи Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики.

Всі сторони погодились з тим, що система неготова і що бізнес справедливо наполягає на усуненні нормативних і технічних недоліків, тому дату запровадження еАкцизу слід перенести на пізній період.

В іншому разі виникне ризик перебоїв у постачанні підакцизної продукції. Це призведе до зростання тіньового ринку та суттєвих втрат держбюджету – бізнес оцінив їх у 400 млн грн на день, починаючи з 1 січня наступного року.

Бізнес також наголосив, що тестовий період та внесення відповідних змін до законодавства мають відбутись не пізніше 1 жовтня 2025 року, оскільки з 18 жовтня припиняються замовлення на паперові акцизні марки. Отже, з наступного року виробники не матимуть ніяких інструментів маркування: ані паперових, ані електронних. Як результат – зупинку виробництва та відвантаження продукції.

Україна взяла на себе зобов’язання запровадити еАкциз у рамках Угоди про Асоціацію з Євросоюзом шляхом імплементації Директиви 2014/40/Є.

Джерело матеріала
loader