Молодь тікає. Чому Україні потрібна стратегія зайнятості для підлітків уже зараз
Молодь тікає. Чому Україні потрібна стратегія зайнятості для підлітків уже зараз

Молодь тікає. Чому Україні потрібна стратегія зайнятості для підлітків уже зараз

"Андрій уже не повернеться", – зізнається мама дев’ятикласника з Київщини. У Польщі він здобуває сучасну освіту: курси Python, розмовну англійську, підтримку. А тут? Тут "все закрито".

Це не вигадана історія. Це реальність, у якій українські підлітки не бачать шляху – тому йдуть. І не завжди повертаються. Бо держава поки не запропонувала їм майбутнього.

У чому корінь проблеми?

Профорієнтація в Україні переважно існує формально. За даними дослідження МОН, залученість фахових кар’єрних консультантів – лише 0,4%. Переважно ці функції виконують класні керівники або заступники директорів.

Тим часом 74% підлітків заявляють, що їм бракує допомоги у виборі професії (U-Report). І лише 19% кажуть, що отримали таку підтримку у школі (USAID, 2024). 30% учнів не мають базової інформації про освітні можливості, а вразливими залишаються ВПО та сільська молодь.

Дані всеукраїнського дослідження "Індекс майбутнього" Фундації Олени Зеленської підтверджують цей розрив: значна частина українських підлітків не може назвати бажану майбутню професію, а на їхні освітні та кар’єрні орієнтири суттєво впливають війна, відсутність доступу до якісних позашкільних програм та обмежене інформування про сучасні професії.

Попри це, 82% опитаних зберігають оптимістичне бачення свого майбутнього, але потребують підтримки, щоб реалізувати ці очікування в Україні, а не за її межами.

Це не лише про демографію. Це – про втрату людського капіталу. І якщо нічого не змінити, то це буде не хвиля, а цунамі.

Що можемо змінити?

Рішення не в тому, щоб усім вступати до ЗВО. Сьогодні профтехи можуть стати основою відбудови країни – місцем, де народжуються реальні професії: від електромонтажників до техніків дронів.

Але для цього треба оновити зміст. 82% викладачів вважають чинні програми неефективними, а частина затребуваних професій узагалі відсутня у переліку спеціальностей.

Ще одне вузьке місце – англійська мова. За нашим опитуванням (GoGlobal, FCA, 2025), 82,6% учнів мають рівень Pre-A1 або A1, тоді як 69% роботодавців вважають англійську критично важливою, а 81% компаній користуються англомовним обладнанням. Ці два світи не перетинаються.

Один із прикладів рішень – програма "Кар’єрний GPS", що поєднує кемпи, менторство, тестування, індивідуальні освітні траєкторії та проєктну роботу. Профорієнтація – це не окремий урок. Це екосистема вибору. І вона має стати нормою, а не винятком.

Що потрібно змінити системно?

Сьогодні профорієнтація – це поле, де кожен грає сам за себе. МОН займається школами, Мінмолоді – заходами, Мінекономіки – ринком праці. Але підліток не ділиться на "освітню" й "молодіжну" частини. Він – це одна людина з купою питань і з потребою у відповіді.

І нам потрібно негайно:

  • ухвалити єдину міжвідомчу стратегію молодіжної зайнятості;

  • створити регіональні хаби на базі профтехів та шкіл із менторством, англійською, проєктним навчанням;

  • інвестувати в кар’єрне консультування як послугу, а не як "функцію класного керівника".

Поки ми відмовляємось від ставки кар’єрного консультанта, Польща отримує нашого майбутнього інженера.

Поки ми відкладаємо фінансування профтехів, бізнес імпортує кадри з-за кордону.

Поки ми мовчимо – молодь говорить: "Тут мені нічого не світить".

Тому маємо тільки два варіанти. Або ми створюємо маршрути. Або втрачаємо покоління.

Хочете стати колумністом LIGA.net – пишіть нам на пошту. Але спершу, будь ласка, ознайомтесь із нашими вимогами до колонок.

Статті, що публікуються в розділі "Думки", відображають точку зору автора і можуть не збігатися з позицією редакції LIGA.net
Джерело матеріала
loader