Медіа в епоху розквіту штучного інтелекту чи ШІ в епоху розквіту медіа: як еволюціонувати обом
Медіа в епоху розквіту штучного інтелекту чи ШІ в епоху розквіту медіа: як еволюціонувати обом

Медіа в епоху розквіту штучного інтелекту чи ШІ в епоху розквіту медіа: як еволюціонувати обом

Чи вб’є штучний інтелект медіа, якими ми їх знаємо? Що їм робити, щоб розквітнути в часи експансії ШІ та як уникнути легких, але помилкових шляхів?

Погляд на динаміку останнього року

З появою штучного інтелекту в екосистемі інтернет-ресурсів відбулася низка змін: додалася нова проміжна ланка між читачем і джерелом, з’явилася можливість ШІ-автоматичної інтерпретації інформації в потрібному контексті, а також поступово змінюється культура пошуку.

Медіа в епоху розквіту штучного інтелекту чи ШІ в епоху розквіту медіа: як еволюціонувати обом - Фото 1

Люди починають використовувати ШІ як пошукову систему (наразі на пошук за допомогою віртуальних помічників припадає близько 3%), з якої вони далі можуть перейти на джерело й досліджувати глибше. Відповідно, outgoing-трафік до джерел, на які посилається, наприклад, ChatGPT, протягом останнього року активно зростає. А хто контролює трафік, той контролює доходи.

Як шукає віртуальний помічник і чому це шанс для якісних медіа

ШІ шукає інформацію подібно до студента, який пише дипломну роботу: є вимоги до джерел, авторитетність, новизна, чіткість і ймовірність знайти потрібну інформацію. Віртуальний помічник, отримавши запит, звертається до пошукової системи (наприклад, ChatGPT — до Bing, Gemini — до Google), яка видає величезну кількість сайтів. Спершу ШІ обирає джерела, в яких буде шукати, і лише потім аналізує їхній контент.

Найвищий пріоритет мають джерела, засновані на даних і офіційній статистиці. Також пріоритетними є експертні статті, які часто публікують саме медіа. Це водночас і ризик, і великий потенціал для них, адже можна потрапити у «тіньовий бан» або ж навпаки, бути процитованим у видачі.

GEO як наступна еволюція SEO

Медіа в епоху розквіту штучного інтелекту чи ШІ в епоху розквіту медіа: як еволюціонувати обом - Фото 2

Щоб ШІ «поважав» видання, потрібно сподобатися його алгоритмам. Цей підхід отримав назву GEO (Generative Engine Optimization) — технологія, спрямована на максимізацію видимості цифрового контенту для генеративних моделей ШІ. На відміну від традиційного SEO — GEO робить контент доступним для виявлення та використання генеративними моделями (ChatGPT, Perplexity, Gemini тощо).

Частина експертів уже проголосила вирок: SEO вмирає. Але це не так. GEO — не заміна, а розширення SEO з огляду на особливості генеративної видачі.

Головне питання для медіа найближчих років

Якою має бути контентна оптимізація, щоб матеріал потрапив у видачу ШІ? Медіа вже мають редакційний нагляд, авторський контент і є професійними та верифікованими джерелами. Але чи цього достатньо?

Це хороший старт, але для підвищення шансів цитування варто додати ще чотири чудових елементи: структуру, цілісність, контекст та автентичність. Контент варто створювати не заради «контенту», а заради ідеї.

Цей підхід ґрунтується на принципі RAG (Retrieval-Augmented Generation), аналізу векторів і фрагментів. Чим чіткіше сформовані вектори та структуровані матеріали, тим легше ШІ їх опрацьовує.

З’явилося рішення — оптимізувати контент під ШІ за допомогою ШІ. Але це хибний шлях: створений ШІ контент не є автентичним. Приклади невдалих кейсів заповнюють мережу, але частина паблішерів продовжує помилятися.

Довіра — найцінніша валюта людства (і медіа також)

Тепер медіа змагаються не лише за довіру людей, а й за довіру ШІ. Недовіра до ресурсу означає ігнорування та байдужість до його контенту. Авторитетність — індикатор якості контенту й експертності команди.

Контенту стає більше, але якість знижується. Це перетворює публікації на гонитву з не завжди виграшним фінішем. Великі видання мають ресурси підтримувати і темп, і якість, а малі ризикують втратити голос. Але навіть нішевий паблішер може мати високий рейтинг, якщо його контент автентичний і експертний.

Нова епоха для медіа: Давид проти Голіафа

Під тиском ШІ найкращі медіа ще більше зосереджуються на створенні якісного контенту з фактчекінгом, прозорістю, автентичністю й експертністю.

Генеративні моделі залежать від контенту медіа. У OpenAI, Perplexity, Copilot — партнерства з провідними медіа: Conde Nast (18 видань), Time, Reuters, Adweek. Це створює симбіоз: ШІ отримує якісний матеріал, медіа — трафік.

Локальні медіа можуть зробити ставку на аудит потреб аудиторії й публікацію релевантного, структурованого, актуального й «людського» контенту.

Хаб авторитетності

Медіа мають змогу стати джерелом важливої інформації та ретранслювати її за допомогою ШІ. Вони можуть створювати колаборації з експертами, формувати унікальний контент, застосовувати сторітелінг, лінкбілдинг, аналітичні огляди.

Гнучкість допоможе медіа утримувати позиції в рейтингах генеративних моделей, будувати авторитет, інформувати читачів і приносити цінність партнерам.

Безумовно, це нелегкий шлях, але всі легкі шляхи зараз ведуть у забуття на шаленій швидкості.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader