Голова профільного підкомітету ВРУ Віталій Безгін пояснив, що призвело до провалу голосування за законопроєкт №13150 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування". У коментарі ZN.UA він наголосив, що варто не перебільшувати роль наявності чи відсутності у документі єдиного реєстру рішень органів місцевого самоврядування, який не підтримувала Асоціація міст України.
Народний депутат розповів про три фактори, які унеможливили шанси законопроєкту № 13150 бути прохідним. Першим він назвав кризовий стан роботи Ради. Депутат наголосив, що на важкі засадничі проєкти немає голосів, і №13150 став вже третім проваленим законопроєктом з пакета Ukraine Facility за крайні два пленарні тижні.
Другим фактором він назвав широке коло опонентів законопроєкту. До них, окрім опонентів нагляду як явища та закладених інструментів із забезпечення законності, Безгін відніс й чималу низку депутатів, які вважали появу №13150 хибним шляхом закликали з трибуни до повернення до системного законопроєкту №4298.
Третім фактором, на думку Безгіна, є хаотична комунікація щодо просування законопроєкту у Раді. За його словами, це той випадок, коли "хтось наче відповідальний, але де-факто ніхто не відповідальний". На думку депутата, у таких умовах досить важко досягнути консенсусу серед фракцій.
"Саме це, я вважаю, спричинило провал у голосуванні. Бо, якщо оцінювати законопроєкт з точки зору відповідності до Європейської Хартії та відповідності позиції Європейської Комісії, то профільне міністерство провело гарну роботу і він, безумовно, цьому відповідав, що підтверджено офіційними документами", — вказав Безгін.
За його словами, тепер, за спільним рішенням голови фракції "Слуга народу" Давида Арахамії та віцепремʼєра з відновлення Олексія Кулеби, мандат менеджменту процесу у стінах парламенту повертається саме до нього, як голови профільного підкомітету.
Депутат також відповів на питання про те, що буде далі та чи повернеться комітет до системного законопроєкту №4298, який підтримував і сам Безгін, і експерти. "Враховуючи поточну спроможність Верховної Ради, на мою думку, не те, що вікна, а шпаринки можливостей для комплексної реформи МДА, яку пропонував законопроєкт 4298, вже не існує", — зазначив він.
Тепер у короткі терміни повинен зʼявитися новий компромісний законопроєкт. Він, за словами Безгіна, має задовольнити і депутатів, і всі чотири всеукраїнські асоціації.
Голова профільного підкомітету висловив сподівання на повернення процесу із політичного в технократичне русло. Адже "не кажучи вже про євроінтеграцію, треба бути абсолютними ідіотами, щоб нехтувати 570 млн євро надходжень до бюджету у воюючій країні, яка регулярно зіштовхується з нестачею коштів на потреби ЗСУ".
Нагадаємо, сьогодні парламент не підтримав законопроєкт №13150, за його ухвалення проголосували лише 206 народних депутатів із 226 необхідних. У рамках Ukraine Facility мова йде про децентралізацію та регіональну політику, а також просування реформи децентралізації, і ще до квітня 2025 року мало набрати чинності законодавство щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні.
ZN.UA вже писало, що, на жаль, ані парламент, ані уряд із центром в ОПУ, ані профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як продовжити та закріпити реформу децентралізації, керуючись передусім не вузькопрофільними інтересами, а інтересами демократичної держави. Принаймні формально ми й далі претендуємо на цей статус.
Аби окреслити причини того, що відбувається, і змоделювати можливі дії парламенту в цих обставинах, редакторка відділу внутрішньої політики Інна Ведернікова поговорила з експертом — співавтором першої версії законопроєкту №4298, головою Центру політико-правових реформ Ігорем Коліушком.
Також, аби зробити процес обговорення максимально прозорим авторка поспілкувалася з усіма його учасниками — включно з експертами, авторами законопроєктів, представниками профільного комітету та міністерства, АМУ, а також куратором напряму офісу президента. А про результат цих розмов розповіла у статті "Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?".