Від нот до сенсів: в Україні стартує оновлення музичної освіти
Від нот до сенсів: в Україні стартує оновлення музичної освіти

Від нот до сенсів: в Україні стартує оновлення музичної освіти

Від нот до сенсів: в Україні стартує оновлення музичної освіти

Мистецька освіта в Україні традиційно сприймається як приємний «додаток» до освіти загальної й залишається десь на узбіччі освітніх стратегій та політик. Пострадянські підручники, застарілі програми, відсутність системних реформ і достатнього фінансування, а отже, й кадрів — усе це старі болючі проблеми музичної освіти, що накопичувалися роками. Однак повномасштабна війна змінила цю логіку. Культура стала питанням національної безпеки, бо саме вона формує нашу ідентичність. Коли ворог намагається знищити українське — від шкіл і бібліотек до концертних залів, — мистецька освіта українців стає частиною культурного фронту, фундаментом для формування нового покоління музикантів та артистів, які працюють у сучасному, відкритому для світу контексті.

Музичні школи — фундамент майбутніх талантів

Зміни в мистецькій освіті потрібно починати з музичних шкіл — саме вони формують базу для подальшого розвитку талантів. І перші кроки в цьому напрямку вже зроблено. 2020 року було оновлено програму з базових дисциплін для музичних шкіл. Ідеться насамперед про курс «Слухання музики і музична грамота» — основу, що дає змогу розуміти музику, чути її, відчувати й створювати, а без цього неможливо грати, писати власні твори, імпровізувати. Під час повномасштабної війни процес оновлення не зупинявся, навпаки — він охопив і курс «Сольфеджіо».

Оновлення навчальних програм стало важливим кроком до осучаснення мистецької освіти. Проте нові програми з’явилися раніше, ніж відповідні посібники й навчальні матеріали до них. Тож протягом певного часу викладачі та учні працювали з оновленим змістом, але користувалися виданнями, створеними ще за старими підходами. Це спричиняло певні труднощі в навчальному процесі: складніше було адаптувати нові методики, підтримувати інтерес дітей і забезпечувати повноцінне засвоєння матеріалу.

Однак улітку 2025 року в Україні запустили перше масштабне оновлення навчальних музичних посібників. У межах ініціативи до музичних шкіл України надійдуть понад 30 тисяч нових видань — сучасних, інтерактивних, адаптованих до потреб дітей і викладачів. Це завдання взяла на себе Всеукраїнська асоціація музичних подій (UAME) у межах гуманітарної ініціативи Music Saves Ukraine за фінансової підтримки швейцарського фонду Culture & Education for Life. Партнерами є Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти і Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти. Логістичним партнером стала «Укрпошта».

Історія проєкту

Ідея проєкту народилася 2023 року, коли в межах ініціативи Music Ambassadors Tour команда UAME зібрала в Україні ключових представників європейської музичної індустрії. Серед них був Крістоф Губер — директор швейцарських фестивалів і голова об’єднання YOUROPE. Він був вражений тим, як українці продовжують творити під звуки сирен, а також висловив переконання, що і в часи війни доступ до культури має залишатися правом, а не розкішшю. Повернувшись додому, Крістоф разом із дружиною Фружиною Сеп і партнером Кірілом Штадлером заснував фонд Culture & Education for Life, покликаний підтримувати освітні та культурні ініціативи в умовах гуманітарних криз.

Одним із перших рішень фонду стала підтримка масштабного оновлення музичних посібників для українських мистецьких шкіл. І вже зараз нові навчальні книги поступово надходять до кожної такої школи в Україні.

«Це важливий крок до того, щоб культура й мистецтво залишалися невід’ємною частиною життя українців. Ця ініціатива — шлях уперед для нового покоління українських талантів, які нестимуть нашу культуру й музику в майбутнє», — зазначають у Всеукраїнській асоціації музичних подій (UAME).

Посібники, що народилися під звуки сирен

Ідеться про два видання, які вже з’являються у школах: «Цікаве сольфеджіо» (Кіра Руда, Надія Томич, Соломія Шевчук) — інтерактивну книгу з теоретичними поясненнями, практичними завданнями та QR-кодами на додаткові матеріали; а також «Словник-довідник юного музиканта» (Алла Величко), що містить понад 800 термінів, іменний покажчик і тематичні таблиці.

Ці видання відрізняються від типових — авторки намагалися зробити їх максимально зручними як для учнів, так і для викладачів. Це — відповідь на запит освітян, учнів і батьків щодо сучасної української музичної освіти.

Ідея створення нових навчальних матеріалів виникла не в кабінетах, а в реальному досвіді — під звуки сирен, у класах, де діти вчаться попри війну. Авторки посібників розповідають, що працювали над ними понад два роки, прагнучи створити ресурс, який одночасно відповідав би оновленій програмі й надихав дітей на навчання.

«Моя історія створення цього посібника почалася з кави з колегою, — пригадує Кіра Руда. — Але потім усе закрутилося, і зрештою вийшла велика робота». За її словами, «Цікаве сольфеджіо» дає можливість викладачу обирати завдання відповідно до рівня підготовки учня, адаптувати заняття до конкретного класу й акцентувати увагу на творчих чи ритмічних компонентах. Авторки наголошують: посібники — це лише інструмент, але він відкриває нові можливості як для учнів, так і для викладачів.

Надія Томич додає: у часи великої війни в освіті не повинно бути місця радянським або ворожим матеріалам. «Хочеться навчати дітей як українців, як європейську націю. Плекати своє, знати своє, рости на своєму. І зважаючи на те, що зараз змінилася програма, настав час змінювати щось і на практиці», зазначає вона. 

Пані Надія каже, що потреба змін назріла давно, і перші оновлені матеріали вона почала створювати ще задовго до російсько-української війни та Революції Гідності.

«Коли донька моя пішла до школи, і музичної зокрема, я подумала: на чому ж вона вчитиметься? На той момент усе було застарілим, пострадянським. Так я створила одне з перших видань», — каже пані Надія.

Відгуки перших користувачів, чиї школи вже отримали новенькі підручники, підтверджують — нові посібники сподобалися. «Дякую, отримала підручник, а разом із ним — натхнення, яскраві емоції і бажання працювати!» — зауважила вчителька однієї зі шкіл.

«Мені б хотілося, щоб нові покоління дітей із задоволенням бігли на уроки музики та мистецтва, щоб вони відчували, що це дає їм безкінечний внутрішній простір, свободу творчості, віру в себе і зв’язок із українською культурою, — каже про ініціативу Саша Кольцова, фронтвумен гурту «Крихітка» та радниця проєкту. — Радію, що з’являються ініціативи, які дають учителям більше інструментів для професійної реалізації, дозволяють бути гнучкішими, ближчими до сучасного світу, в якому живуть діти. У нових реаліях важливо не спиратися на морально застарілі підручники 20–30-річної давнини, створені поза поточним контекстом. Мені здається, що дітям буде значно цікавіше займатися за матеріалами, які відповідають духу часу».

Авторки підручників упевнені, що таке оновлення матиме великий вплив на систему музичної освіти. Особливо тішить те, що всі музичні школи отримують ці посібники масово та безкоштовно. Авторки наголошують: аби система оновлювалася комплексно, необхідна співпраця держави, місцевої влади, суспільства та просвітницьких ініціатив. Коли кожен робитиме максимум зі свого боку — це справді спрацює у ще більших масштабах.

Підтримка фронтових шкіл: культура попри війну

Оновлення посібників — лише одна частина масштабнішого процесу. Паралельно з доставкою нових матеріалів UAME розпочала програму підтримки мистецьких шкіл, які працюють у прифронтових регіонах і сільській місцевості.

Уже восени 2025 року десять відібраних шкіл отримають до 200 тис. грн кожна. Кошти підуть на придбання музичних інструментів, оновлення технічного обладнання (звукової апаратури, освітлення), а також ремонтні роботи (заміну вікон, дверей, утеплення).

Це — другий етап проєкту, реалізований за підтримки фонду Culture & Education for Life та його засновників Крістофа Губера, Кіріла Штадлера й Фружини Сеп. Важливо, щоб нові покоління дітей охоче йшли на уроки мистецтва. Щоб вони відчували: це дає їм простір, свободу, зв’язок із українською культурою.

Джерело матеріала
loader
loader