Зростання цін, дефіцит палива, проблеми з теплом: чим загрожують Україні санкції проти Румунії
Зростання цін, дефіцит палива, проблеми з теплом: чим загрожують Україні санкції проти Румунії

Зростання цін, дефіцит палива, проблеми з теплом: чим загрожують Україні санкції проти Румунії

Україна може отримати гігантські проблеми з паливом, що призведе до зростання цін і ускладнить загальну ситуацію в осінньо-зимовий період, попереджає експерт ринку Сергій Куюн. Він упевнений, що це станеться, якщо Україна зробить величезну помилку і все-таки вдарить санкціями по румунському порту Констанца, звідки до нас надходить чверть всього палива.

Румуни нам не вороги, або чи зганьбимося ми знову?!

У нас так не буває, щоб усе добре. Самі собі ми вміємо швиденько привезти таких новин і проблем, що одразу забуваєш все те, що зробили добре.

Вчорашня новина про санкції проти індійського дизпального у рашн-телеграмах і медіа порвала всі пукани. Ще б пак: Україна вперше у світі запровадила такі обмеження проти священної корови, яка годує військову машину Кремля! Дивись, зараз і інші почнуть. Небезпечно…

Проте у нас гарні новини швидко змінились поганими. Як з’ясувалося, під спідницею індійських санкцій сховали ще одні – проти найбільшого румунського порту Констанца. Тобто всі вантажі звідти хочуть прирівняти до індійських.

Якщо стисло, це не просто маячня, це дуже небезпечна історія.

Констанца – це ЧВЕРТЬ нашого імпорту дизпального. А Румунія – справжній друг і партнер. Так, в ефірі багато про це немає, але це не означає, що вони роблять мало. Просто вони менше про це говорять. Так, зокрема й через те, що бояться.

Отже, пропонується створити проблеми з постачанням 25% пального. Характерно, що без будь-яких зрозумілих аргументів. Мовляв, вони звідти постачають турецьке й індійське пальне. Так, постачають, але ж у нас до останнього це не було заборонено. Зараз ми запровадили санкції, більше не будуть постачати індійського. Ну, бо купувати ми не будемо, а відповідно не буде бізнесу.

Тут згадується ще одна трагікомічна історія з нашими "нафтовими" санкціями проти Туреччини. Отже, до нас можна везти без проблем пальне із сокарівського заводу Star. І небажано везти з заводу Tupras компанії OPET. Але нюанс у тому, що Star переробляє нафту "Лукойлу", а Tupras – ні.

Або головний хіт. Ми готові карати румунів, які грають за нашими правилами, але не вводимо жодних санкцій проти Словаччини й Угорщини, які колошматять російську нафту і про що вже Трамп з Рубіо волають (це вже за фактом стало приводом відтермінування санкцій з боку США, поки Європа сама не визначиться, вона з розумними чи з красивими).

На фіналочку. Ми запровадили санкції проти найбільшого приватного НПЗ Reliance і не запровадили – проти індійського НПЗ "Роснєфті" Nayara Energy й державних нафтових гігантів Indian Oil, Bharat Petroleum і Hindustan Petroleum. Так, їхнього пального поки не було в наших краях, почекаємо?

Важливо РФ зриває Україні підготовку до зими — б'є по газовій інфраструктурі на тлі найнижчих запасів палива в ПСГ

Чи не настав час якось структурувати наші санкції й чітко дати зрозуміти всім у світі, що можна, а чого – ні? І це має бути відкрито та аргументовано. Насправді все просто: працюєш з російським – на фіг, це там. А поки якось по-різному.

Які наслідки, якщо вдарять по Констанці?

Відверто буде питання з забезпеченням нафтопродуктами в осінньо-зимовий період. У червні нам остаточно поховали Кременчуцький НПЗ, ми встояли, ніхто не помітив, бо маємо розгалужену систему імпорту. Але зараз ми почали своїми руками її рубати. 25% – це не жарти. Без подробиць, але нам нема чим замістити такий обсяг, хто б там що не казав. І не зробить цього ніяка державна компанія, нікого не слухайте.

Напередодні осінньо-зимового періоду я б у такі ігри не грався (я б у них взагалі не грався).

Ціна. Ринок спробує везти з непідсанкційних напрямків – Греції, Італії, того ж "Стару". Але там типу дурні сидять? Вони одразу підвищать ціну, ну, бо так працює ринок. Я прямо ось звідси чую, як греки вже гучніше свою сиртаку врубили та як корки з шампанського полетіли в Егейське море. Ну це вже було!

І треба розуміти, що зросте ціна не тільки по півдню, вона потягне за собою і західні постачання з тієї ж Польщі. І з цим нічого не зробиш, бо ринок так влаштований, він так працює, ринок! Нічого особистого.

Нахіба нам це?

Насправді я розумію, що відбувається. Хтось із ринку добіг до високих вух і щось туди нашептав, користуючись хайпом з індусами. Таке вже було рік тому, тоді атаку на Констанцу відбили.

Ця історія бере свій початок у нездоровій ситуації, яка реально існує на гуртовому ринку пального. Там іде гра без правил. Якщо ви порахуєте економіку постачань імпорту з півдня, то не побачите там прибутку. Чому?

Бо, по-перше, зростає впевненість в існуванні системної контрабанди. Вона не масова, але щоб обвалити ринок, багато ложок дьогтю й не потрібно.

По-друге, з пальними крутять податкові скрутки й схеми, що дозволяє продавати фізичні обсяги без націнки, а заробляти саме на схематозі. Прозорі постачальники сидять без маржі під "шахедами" вже понад рік, і саме це народжує такий абсурд із псевдосанкціями.

Тобто замість того, щоб перекрити "контрабас" і навести лад з податками, ми ладні сваритися зі своїми союзниками і Євросоюзом загалом.

Вихід: посилити контроль за розмитненням танкерів. СБУ, прикордонники, митники, чого нам ще бракує?

Друге: потрібно вводити дорослі ліцензії на імпорт і гуртову торгівлю пальним. Зараз вони коштують $100, і тому там крутиться сотні компаній, які заробляють не на бізнесі, а на податках. У Польщі кількість ліцензій на імпорт не перевищує 10, у нас у серпні було 320 імпортерів. Коли вхід у цей бізнес буде коштувати умовний мільйон доларів, як це є у Європі, гратися у "контрабаси" й скрутки стане складніше.

Тому варіантів бачу два. Або ми зараз відмовляємось від цієї ідеї й не ганьбимося знову. Або запроваджуємо санкції проти Констанци, отримуємо зростання цін і напругу з пальними, ганьбимося і потім відмовляємося. Знаю, другий варіант — це про нас, а раптом?

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо На АЗС різко зміняться ціни: українцям розповіли, чого очікувати
Теги за темою
санкції
Джерело матеріала
loader
loader