Майже половина опитаних українців вважає дезінформацію нагальною проблемою, — дослідження «Інтерньюз-Україна»
Для 46% опитаних українців дезінформація залишається нагальною проблемою. Про це свідчать результати дослідження «Українські медіа: споживання новин і довіра у 2025 році», яке провела ГО «Інтерньюз-Україна». Організація презентувала їх 23 вересня в «Укрінформі».
Загалом про існування дезінформації знають 84% опитаних, серед них 75% впевнені, що можуть її розпізнати. Утім, за результатами експерименту, лише 6% респондентів, які обізнані про фейки, правильно оцінили достовірність трьох запропонованих новин, а 78% — хоча б одну.
39% опитаних (+3% за рік) знає про фактчек-сервіси, як-от «Стоп Фейк», «Детектор медіа», «Без брехні» та інші, але лише 37% з тих, кому відомо про такі інструменти, їх використовують.
Про існування неправдивих матеріалів знають 84% респондентів, 75 % — впевнені у своїй здатності їх розпізнати. Про замовні матеріали також знає 81% опитаних українців, з яких 73 % вважають, що можуть їх розпізнати.
Понад половина опитаних стикалися щонайменше з одним із цих наративів: «Українському керівництву вигідний воєнний стан, щоб не проводити вибори», «Угода між Україною та США про надра — це перехід під зовнішнє управління» та «Розглядається можливість мобілізації чоловіків старших за 60 років і жінок через втрати в українському війську». В середньому 46% із цих респондентів сприймають ці наративи як правдиві.
Найменш достовірною респонденти вважають інформацію про те, що «Українські військові масово здаються через втому і нестачу зброї».
Скриншот з дослідження ГО «Інтерньюз-Україна»
ГО «Інтерньюз-Україна» також виявила, що 11% споживають новини з російських медіа. 16% респондентів також повідомили, що це робить хтось із їхнього оточення. Для 46% з тих, хто споживають новини з російських медіа, головним мотивом є дізнатися, що говорять про Україну. 22% також хочуть почути «альтернативну думку».
Скриншот з дослідження ГО «Інтерньюз-Україна»
Дослідження у травні-серпні 2025 року виконала компанія InMind на замовлення ГО «Інтерньюз-Україна». InMind опитала 1649 респондентів у містах України з населенням 50 тис.+. Похибка вибірки ймовірністю 0,95 не перевищує 2,5%. Також провели 5 фокус-групових дискусій з мешканцями Києва, Львова, Одеси, Дніпра, Харкова, Хмельницького та Полтави.
Дослідження виконали за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України — рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції, а також за підтримки уряду Канади й французької агенції з розвитку медіа CFI.
Дослідження проводять з 2015 року, упродовж понад 10 років — у межах колишнього проєкту USAID «Медійна програма в Україні», що впроваджувався Internews Network.
Читайте також:
- Як захиститися від дезінформації та маніпуляцій: шість простих кроків
- Дезінформація в бульбашках: як вона працює та як їй протидіяти
- Ігор Розкладай: «От коли “Труха” почне занепадати — це буде дуже хорошим сигналом медіаграмотності»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.

