Попри рекордні мита США, експортна машина Китаю продовжує набирати обертів, і це загрожує перерости у глобальну торговельну напругу, пише Bloomberg.
За п’ять місяців дії підвищених американських тарифів на китайські товари експорт з КНР до інших країн зріс настільки, що країна наблизилася до рекордного торговельного профіциту у 1,2 трильйона доларів. Обмежений доступ на ринок США змусив китайських виробників шукати нових покупців — і вони їх знаходять. Індія у серпні закупила китайських товарів найбільше в історії, поставки до Африки йдуть до щорічного рекорду, а продажі до країн Південно-Східної Азії перевищили пікові показники часів пандемії.
Таке зростання викликає занепокоєння урядів, які балансують між захистом власної промисловості та небажанням провокувати Пекін — головного торговельного партнера для більш ніж половини світу.
Поки що відкрите протистояння з Китаєм цього року продемонструвала лише Мексика, яка планує запровадити мита до 50% на автомобілі, запчастини та сталь із КНР. Водночас Індія отримала десятки заявок на розслідування демпінгу китайських та в’єтнамських товарів, а в Індонезії міністр торгівлі пообіцяв уважно стежити за потоком наддешевих поставок, після того як у соцмережах з’явилися відео, де китайські продавці пропонують експортувати джинси та сорочки по 80 центів за штуку.
Уряди діють обережно. Південна Африка відмовилася від ідеї покарання тарифами китайських автомобілів, які подвоїлися в обсягах, і натомість шукає інвестицій. Чилі та Еквадор запроваджують додаткові збори на окремі дешеві товари, тоді як Бразилія, попри жорсткі заяви, дозволила найбільшому китайському виробнику електрокарів BYD збільшити виробництво без сплати мит.
Пекін, своєю чергою, застосовує як дипломатичний тиск, так і економічні погрози. На початку вересня Сі Цзіньпін закликав країни BRICS виступити єдиним фронтом проти протекціонізму, а чиновники попередили Мексику про серйозні наслідки у разі введення мит. Тим часом президент Дональд Трамп тисне на союзників у НАТО, вимагаючи запровадження до 100 відсотків мит на китайські товари через підтримку Росії.
Експерти прогнозують, що у разі об’єднання США та їхніх партнерів проти Китаю, Пекіну буде значно важче впоратися з внутрішніми проблемами — від кризи на ринку нерухомості до старіння населення. У відповідь Китай, швидше за все, миттєво запровадить дзеркальні мита, однак ризикує втратити союзників у критичний момент.
Попри високі обсяги експорту, це не приносить виробникам значних прибутків. За перші сім місяців року прибуток промислових компаній знизився на 1,7%. Задля зменшення надлишкових потужностей у межах політики Сі Цзіньпіна підприємства знижують ціни, що лише посилює дефляцію, яка може стати найдовшою від часу реформ кінця 1970-х.
Економісти попереджають, що «експортний вибух» може зірвати плани Пекіна стимулювати внутрішнє споживання. США закликають Китай зробити підтримку власного споживача головним пріоритетом на наступні роки, і це питання буде винесене на ключове засідання Комуністичної партії у найближчі тижні.
Для Сі ставка полягає у демонстрації світу: Китай здатен обійтися без американського споживача. Це посилює його позиції напередодні важливого саміту з Трампом у Південній Кореї, де обговорюватиметься нова торгова угода. Зараз між двома найбільшими економіками світу діє тимчасове перемир’я: тарифи до 145% заморожені на 90 днів.
Аналітики називають нинішню ситуацію «China Shock 2.0». Як і у минулі десятиліття, надлишок китайських товарів загрожує мільйонам робочих місць у країнах, що розвиваються, і водночас доводить, що відгородитися від китайського виробництва майже неможливо.
Попри всі труднощі, Китай знаходить нові ринки — від Індії, де зростання експорту побило рекорди, до Європи та Австралії. Девальвація юаня зробила китайські товари ще конкурентнішими, а нещодавнє зниження ставок Федеральної резервної системи США може ще більше посилити їхні позиції.
Навіть у галузях, де Захід намагається обмежити доступ, китайський експорт зберігає темпи. За сім місяців цього року виробники електрокарів з КНР вивезли продукції на понад 19 мільярдів доларів, і найбільшим ринком залишилася Європа, попри запроваджені минулої осені тарифи.
«Китай довів, що здатен швидко освоювати нові ринки та завойовувати частку за кордоном», — зазначає економіст компанії Absolute Strategy Research Адам Вулф. За його словами, навіть якщо США намагатимуться заблокувати китайський експорт, значна його частина може бути перенаправлена до країн BRICS та інших ринків.
Що стоїть за митами Трампа і як його тарифна політика може змінити глобальний економічний ландшафт, аналізував експосол України в Японії Сергій Корсунський у статті «Третя світова почалась. І вона буде не ядерною».