Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації
Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації

Начальники 15 місцевих військових адміністрацій Херсонської області закрили  доступ до  своїх декларацій про доходи за 2024-й та усі попередні роки. Це майже третина посадовців цієї категорії в області.

Центр журналістських розслідувань раніше аналізував, чому доступ до своїх декларацій закривають депутати Херсонської обласної ради. Тепер ми розбирались, чому так вчиняють керівники військових адміністрацій області, створених після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Але спочатку – про правові підстави для закриття доступу до декларацій і як ця процедура відбувається.

Обмеження доступу до декларацій: що говорить НАЗК

У перший же день повномасштабного вторгнення Росії в Україну Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) обмежило доступ до публічної частини Реєстру декларацій про доходи осіб, уповноважених на виконання функцій держави і місцевого самоврядування. 4 березня 2022 року Верховна Рада України ухвалила закон, який відтермінував обовʼязкову подачу декларацій на період воєнного стану, робити це можна було за власним бажанням.

Публічний доступ до декларацій посадовців ВРУ відновила у вересні 2023 року після тиску громадськості. При цьому законодавець дозволив вилучати з відкритого доступу декларації цілому переліку субʼєктів: військовослужбовцям, поліцейським спецпризначенцям, які буруть участь у бойових діях, кадровим розвідникам, посадовцям, які перебувають на окупованих територіях або виконують свої повноваження, постійно перебуваючи  у зоні бойових дій.  Право вилучити декларації з публічного доступу можуть і ті посадовці, які є членами сімʼї всіх вказаних вище осіб.

Зазначимо, що в цьому переліку відсутні начальники місцевих військових адміністрацій, які проходять військову службу на цих посадах або відряджені на ці посади, тож вилучати свої декларації з публічного доступу як військовослужбовці вони не можуть.

Як з’ясував ЦЖР, на практиці херсонські декларанти самовільно «розширили» перелік підстав для закриття своїх декларацій. Зокрема, через наявність у них нерухомого майна на тимчасово окупованій територій чи в зоні бойових дій. Як пояснювали автору херсонські депутати, вони побоюються, що окупанти дізнаються про їхнє майно і розграбують чи знищать його.

І це явна маніпуляція: адже у публічній частині декларацій адреси об’єктів нерухомості, що належать декларанту чи його родичам, були закриті завжди. По друге, місцеві колаборанти і без декларацій чудово знають, де  чий будинок, квартира, земля і бізнес, і разом із окупантами успішно розграбовували це майно,

Крім того, майже два роки тому НАЗК чітко розʼяснило: наявність майна на ТОТ не є підставою для закриття доступу до декларацій. Як, до слова, і проживання в окупації родичів декларантів. Виключенням є лише члени сім’ї – чоловік або дружина, неповнолітні діти, а також батьки декларанта – але тільки в тому випадку, якщо вони вказувалися в попередніх деклараціях. Не було про них згадки як про членів сімїʼв деклараціях за 2021-2023 роки  – немає і  підстав для їх вилучення.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 2

Забіг на підтримку окупованих громад, Одеса, вересень 2025 року. Фото: Херсонська ОДА

Як відбувається процес закриття доступу до декларацій? Субʼєкт декларування подає письмове звернення до керівника або заступника керівника державного органу чи органу місцевого самоврядування, де він працює. А вже той звертається з поданням до НАЗК. При цьому агентство не проводить перевірку обґрунтованості підстав для вилучення доступу до декларації:  за  достовірність усіх даних у поданні відповідають саме керівники органів влади і ОМС. Агентство може залишити подання без розгляду з суто формальних підстав – наприклад, на ньому забули поставити підпис або печатку. Про це йдеться в наказі НАЗК про затвердження порядку вилучення декларацій.

Водночас НАЗК не веде жодної статистичної звітності щодо отриманих, задоволених і не задоволених подань про вилучення декларацій з відкритого доступу. Про це ЦЖР повідомила Юлія Новікова, керівниця відділу розгляду звернень та доступу до публічної інформації управління формування правових позицій з питань декларування та конфлікту інтересів НАЗК.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 3

Начальники військових адміністрацій Бериславського району, жовтень 2025 року. Фото: Бериславська районна ВА

Хто платить зарплату начальникам військових адміністрацій?

Військові адміністрації – це тимчасові державні органи виконавчої влади, які діють на період воєнного стану. Першою місцевою військовою адміністрацією (далі – ВА) на Херсонщині стала Генічеська міська ВА – президент України Володимир Зеленський підписав указ про її утворення 3 червня 2022 року.

Частину із 49 створених на Херсонщині військових адміністрацій населених пунктів очолили законно обрані голови місцевих громад, посадовці, запропоновані облдержадміністрацією, а також військовослужбовці, запропоновані Генеральним штабом Збройних Сил України.

В останньому випадку начальники місцевих ВА – діючі військовослужбовці  – донедавна отримували грошове забезпечення від Міністерства оборони України. З відкритих джерел відомо, що таких керівників на Херсонщині в 2024 році було щонайменше пʼятеро, разом із Романом Мрочком, тодішнім начальником Херсонської МВА.

З 12 травня 2025 року грошове забезпечення начальникам місцевих ВА і одночасно діючих військовослужбовців сплачують військові адміністрації, до яких вони відряджені. Так із посиланням на постанову уряду від 9 травня 2025 року у відповіді на наш запит пояснив Валерій Мельниченко, начальник Виноградівської сільської ВА Херсонського району.

Мельниченко – єдиний діючий військовослужбовець і начальник місцевої ВА  Херсонщини, декларація якого вилучена з публічного доступу. Декларації інших його колег-військових, які очолювали або досі очолюють військові адміністрації в області,  є в публічному доступі. А саме: уже згаданого Романа Мрочка, попереднього начальника Херсонської МВА, Сергія Кухти, начальника Скадовської МВА, Олексія Баткалова, начальника Бехтерської сільської ВА Скадовського району і Миколи Яценка, начальника Тягинської сільської ВА Бериславського району.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 4

Валерій Мельниченко (в центрі), Чернівці, квітень 2025 року. Фото: Херсонська районна ВА

Хто «закрив» свої декларації

Начальники 15 із 49 військових адміністрацій населених пунктів Херсонщини вилучили свої декларації з публічного доступу. Серед них очільники ВА тих громад, які перебувають на лівобережній тимчасово окупованій території області, а також звільнених громад з правобережної частини області, які потерпають від російських обстрілів.

До першої категорії відносяться: Віталій Кривчик, начальник Нижньосірогозької селищної ВА, Віктор Дебелий, начальник Іванівської селищної ВА, який зараз підозрюється в систематичному хабарництві з підлеглих і Сергій Перетятько, начальник Новотроїцької селищної ВА. Всі ці адміністрації з Генічеського району.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 5

Віктор Дебелий (праворуч), серпень 2025 року. Фото: Facebook/Віктор Дебелий

З Каховського району відсутні в публічному доступі декларації: Вʼячеслава Мирошниченка, начальника Чаплинської селищної ВА, Віталія Немерця, начальника Каховської міської ВА, Євгена Позняка, начальника Зеленопідської сільської ВА, Артура Давидова, начальника Верхньорогачицької селищної ВА і Тетяни Ющенко, начальниці Тавричанської сільської ВА.

Відсутні декларації і Валерія Брусенськогонещодавно звільненого начальника Новокаховської міської ВА. При цьому декларації Олега Тарабаки, його колишнього першого заступника, а нині нового начальника Новокаховської МВА доступні.

Зі Скадовського району немає доступу до декларації Світлани Лінник, начальниці Голопристанської МВА. З Бериславського району – Олександра Левечка, начальника Новоолександрівської сільської військової адміністрації.

З Херсонського району, крім уже згаданого Валерія Мельниченка, немає публічного доступу до декларацій Олександра Бабуцького, начальника Станіславської сільської ВА, Ігоря Дударя, начальника Чорнобаївської сільської ВА та Ігоря Острівного, начальника Білозерської селищної ВА.

Суттєвий момент: начальники всіх військових адміністрацій, створених у громадах, які перебувають на ТОТ, працюють з підконтрольної уряду України території, причому, далеко не обовʼязково у вільній частині Херсонській області. Приміром, Віталія Немерця, начальника Каховської МВА часто можна зустріти в Києві, де діє один із центрів підтримки внутрішньо переміщених осіб з Херсонщини. У цьому ж центрі на постійній основі працюють кілька десятків співробітників військових адміністрацій і місцевих рад з Каховської, Тавричанської і Каланчацької громад.

Керівники решти місцевих військових адміністрацій з ТОТ Херсонщини «розкидані» по інших громадах і областях України, звідки продовжують виконувати свої обовʼязки.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 6

Представники Тавричанської сільської ВА на фестивалі борщу в Хмельницькій області, вересень 2025 року. Фото: Херсонська ОДА

«Мені немає що приховувати від людей»

Опитані нами керівники місцевих військових адміністрацій підтверджують, що скористалися правом вилучити декларації свої або своїх підлеглих з публічного доступу через постійне перебування на території ведення активних бойових дій або наявність членів сімʼї, які перебувають в окупації. Проте далеко не всі пішли таким шляхом.

Микола Різак, начальник Таврійської міської ВА, якого навесні 2022 року російські окупанти незаконно позбавляли волі, стверджує, що йому навіть на думку не спадало закривати доступ до своєї декларації. Не скористався таким правом і жоден зі співробітників очолюваної ним адміністрації.

«Чесно, не хочеться навіть час на це витрачати. Я розумію тих, хто має рідню на окупованій стороні і тому може чогось боятися. А чого мені вже боятися? Я й так втратив усе, що у мене було. Моє життя у всіх перед очима і мені нема що приховувати», – сказав Микола Різак.

Цілком таємні доходи. Чому керівники місцевих військових адміністрацій Херсонщини приховують свої декларації - Фото 7

Микола Різак (праворуч), начальник Таврійської міської військової адміністрації, серпень 2025 року. Фото: Таврійська міська ВА

Не вилучала свої декларації з відкритого доступу й Ірина Гончарова, секретар Каховської міської ради, яка має майно на окупованій території.

«Коли російські окупанти захопили наше місто, вони вже точно знали, де я живу. В 2022 році вони вдерлися до мене, схопили і тримали в катівні. Тому я не бачу жодного сенсу в приховуванні декларацій через наявність будинку або квартири на окупованій території. Бо в публічній частині декларації адреса завжди була прихована, а окупантам вона й так відома. Я ж після виїзду з окупації продовжую працювати чиновником, тому моя робота має бути прозорою. Закривати свою декларацію я не збираюсь», – сказала Ірина Гончарова.

Отже, резюмуємо. Практика застосування чинного законодавства дозволяє вилучати декларації з публічного доступу практично за будь-яких підстав. Рішення про це приймають безпосередньо керівники органів влади і місцевого самоврядування і ніхто, в тому числі й НАЗК, не перевіряє правомірність цих підстав, як і достовірність поданих документів. Не перевіряється й припинення підстав для «закриття» декларацій, тож розраховувати на повне поновлення їх у публічному доступі ми можемо лише після завершення війни і скасування воєнного стану.

Водночас інформація про заробітну плату осіб, уповноважених на виконання функцій держави і місцевого самоврядування, до яких належать керівники ВА, була і залишається публічною, оскільки посадовці отримують її з державного бюджету. Як йдеться в ч. 5 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», доступ до такої інформації не може бути обмежено. Ані цю, ані інші норми цього закону під час дії воєнного стану ніхто не відміняв і не призупиняв.

Тому ЦЖР звернувся із запитами про отриману заробітну плату до начальників тих місцевих військових адміністрацій Херсонщини, декларації яких вилучені з публічного доступу.  Що з цього вийшло – читайте в наступному матеріалі, де ми покажемо рейтинг доходів з основного місця роботи цих посадовців.

Автор: Олег Батурін

Джерело: Центр журналістських розслідувань

Tweet

 


Джерело матеріала
loader
loader