JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?
JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?

JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?

JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?

Новина про закупівлю Україною шведських винищувачів JAS 39 Gripen E останніми днями буквально розірвала інформаційний простір. А ще більшого резонансу додала інформація про фінансування такої закупівлі із заморожених російських активів. ZN.UA вирішило розібратися, чи так усе оптимістично насправді.

Варто розуміти, що тема надання або продажу Україні шведських багатоцільових літаків зовсім не нова. Перші згадки про можливу заміну радянських Су-27 та МіГ-29 скандинавськими Gripen з’явилися ще 2021 року. В одному з інтерв’ю тодішній командувач Повітряних сил Сергій Дроздов наголошував, що саме досвід інтеграції шведських Gripen до ВПС Бразилії буде ключовим для переоснащення ВПС ЗСУ в майбутньому.

Втім, якщо поглянути на повну картину опцій, які розглядали тоді для заміни радянського парку авіації, то можемо побачити тут іще й F-16 зі США та Rafale з Франції. Звісно, 2021-го ніхто навіть уявити не міг, що за чотири роки Україна матиме на озброєнні й американські, й французькі літаки, а шведські плануватиме закупити.

З п’ятьма повітряними платформами, які можуть виконувати функцію винищувача (F-16, Mirage, МіГ-29, Су-27, JAS 39 Gripen), найгостріше постає питання обслуговування та забезпечення. Однак чи планувала б Україна закупівлю нових винищувачів у Швеції, якби ресурс наданої нам західної авіації був достатнім?

Річ у тім, що бельгійські, голландські й данські F-16 були далеко не в найкращому експлуатаційному стані вже на момент передачі їх Україні. Наприклад, бельгійські винищувачі почали досягати максимального планового нальоту (8000 льотних годин) іще 2023 року. Данські та голландські винищувачі також планували вивести з експлуатації задовго до рішення передати їх Україні. Ситуація з французькими Mirage — майже аналогічна.

Отже, з наданими винищувачами Україна отримала парк авіації, що перебуває на межі своїх експлуатаційних можливостей і має доволі обмежені шанси в бою з російськими Cу-30 та Су-35. Тож питання закупівлі саме нових винищувачів однозначно перебувало на порядку денному українських Повітряних сил.

Основні перестороги щодо закупівлі шведських JAS 39 Gripen E — це їхня ціна та швидкість виробництва. Беручи до уваги аналітичні підрахунки, що ґрунтуються на вартості літаків за попередніми контрактами, можемо констатувати, що йдеться про 75 млн дол. за один літак. І це ціна станом на 2024 рік. На момент підписання контракту вона може бути ще вищою.

З інформації, озвученої під час поїздки Володимира Зеленського до Швеції, розуміємо, що йдеться саме про виготовлення нових платформ, а не надання чи продаж винищувачів зі зберігання. Втім, Швеція досі має на складах щонайменше 14 JAS 39 Gripen старої моделі, для яких навіть замовляли ремонт, очікуючи передачі Україні. Ймовірно, Україна отримає ці винищувачі для тренування чи обмеженого використання в бою, але водночас основна кількість зі 100–150 запланованих багатоцільових літаків будуть саме новими, моделі Gripen Е.

Дуже важливим є аспект фінансування закупівлі, яка вражає своїм масштабом. Напередодні видання The Guardian повідомляло, що джерелом для цього стануть заморожені російські активи. Однак джерело ZN.UA в українсько-шведській переговорній групі заперечило інформацію про те, що питання фінансування вже вирішено — його лише обговорюють.

«Про оплату за рахунок російських активів — це неправда. Зараз ми ведемо переговори про те, як саме фінансуватиметься закупівля. Частину заморожених активів може бути залучено, але станом на зараз немає остаточного бачення плану фінансування, він у розробці», — сказало джерело ZN.UA в переговорній групі.

Ще одне не менш важливе питання — це строки виробництва нових багатоцільових літаків. Кілька днів тому Міноборони Швеції відзвітувало про отримання першого з 60 винищувачів Gripen Е, замовлених 2013 року, тобто 12 років тому. Звісно, в цей часовий проміжок включено весь час розроблення нової версії літака. Однак відкритим залишається питання, чи вдасться компанії SAAB швидко наростити темпи виробництва нових Gripen.

Не варто забувати, що на сьогодні виконуються контракти на постачання винищувачів безпосередньо Швеції, Бразилії, Таїланду, а також заплановано підписання контракту з Колумбією.

Наголосимо, що згідно з останніми заявами CЕО компанії SAAB Мікаеля Йонассона, виробництво готові значно масштабувати в разі замовлення для України. «Якщо зараз ідеться про 20–30 нових винищувачів на рік, то згодом цей показник можна буде підвищити до 40 одиниць», — сказав Йонассон.

Водночас варто розуміти, що компанія SAAB ніколи раніше не мала таких темпів виробництва і її спроможності під питанням аж до моменту безпосередньої реалізації.

Якщо ж говорити про позитивні сторони закупівлі саме цих винищувачів, то їх однозначно більше, ніж негативних. І ключова полягає в тому, що серед усіх країн-виробників винищувачів покоління 4++ Швеція є найбільш надійним і довгостроковим партнером України.

Для виконання такого контракту потрібно мати тверде підґрунтя на роки вперед. І його не можуть надати ні США зі своїми F-16 та F-35, ні Франція з Rafale, де наступного електорального циклу до влади цілком можуть прийти праворадикальні сили, ні Британія з Eurofighter Typhoon, яка взагалі готується закривати свої виробничі потужності.

Щодо технічних характеристик, то протягом усього часу експлуатації Gripen зарекомендував себе гарною маневреністю, можливістю інтегрувати майже всі типи натовських ракет «повітря — повітря» та можливістю розгортання на обмежених польових аеродромах.

Також не можна оминути увагою радар RAVEN ES‑05, який може виявляти цілі на дистанції до 120 кілометрів і цим зрівнюється за дальністю з російськими Су-35, проти яких бортова РЛС винищувачів F-16 MLU просто безсила. Отже, у зв’язці з ракетою «повітря — повітря» MBDA Meteor шведський винищувач може мати всі шанси на перемогу в протистоянні з найновішими російськими літаками, оснащеними ракетою Р-37.

Також Gripen вирізняється широкою номенклатурою озброєння «повітря — земля», яке може бути на нього встановлене. Він може нести як малогабаритні бомби GBU-39, так і крилаті авіабомби JSOW. Ба більше, Gripen E базово адаптований для встановлення крилатих ракет Taurus KEPD-350 та AGM‑158 JASSM. Також на нього можуть бути встановлені протикорабельні та антирадарні ракети натовського зразка.

Водночас експлуатаційні витрати Gripen традиційно нижчі, ніж у багатьох інших багатоцільових літаків цього класу, і це дає змогу проводити більше вильотів меншим коштом. З огляду на те, що в Україні ці винищувачі матимуть далеко не лише навчальні місії, а постійно залучатимуться до бойової роботи, ця характеристика є вкрай важливою.

Підсумовуючи, можемо наголосити, що Gripen від компанії SAAB утілює надійність, гнучкість у застосуванні й прийнятні витрати на утримання, поєднуючи це з широкою номенклатурою озброєння як європейського, так і американського зразка. Однак залишаються відкритими питання фінансування закупівлі 100–150 нових бортів та швидкості їх виробництва.

Джерело матеріала
loader
loader